dilluns, 14 de març de 2011

El catàleg del camió Pegaso 206 de TRANSPORTS CASTELLS: text i fotogràfies d'en Xavier Castells i Quintana.

TRANSPORTS CASTELLS, de Torelló, va comprar al concessionari oficial MOTORMÓVIL SA un Pegaso 206 de dos eixos, amb un motor dièsel de 165 cavalls de potència i pes màxim autoritzat de 20.000 quilos. El catàleg original d'aquest camió el guardo com un tresor:

Escanear0001[1]

Escanear[1]

1285714883extrasportadi[1]

Escanear0002[1]

És curiós els sobrenoms amb el qual és conegut popularment aquest Pegaso, el disseny més encertat de tots els models fabricats per ENASA. Els castellans el denominen "cabezón", paraula denigrant i pejorativa que no s'ajusta a la bellesa d'aquesta cabina; la paraula capgròs en català no té aquesta consideració tan negativa. Per contra, a Catalunya, té dues altres denominacions: a la banda de Lleida se'l coneixia com el Pegaso 200, referida a la potència del motor i que és un sobrenom precís i exacte; cap a la banda de Barcelona, se'l denominava 200 i "perolo", mot d'etimologia incerta ja que és improbable que derivi de "perol", vas d'aram hemisfèric, per bé que amb aquesta paraula també s'anomenava qualsevol camió vell.

Aquest camió Pegaso transportava caixes que es carregaven a l'empresa MARCONI ESPAÑOLA SA, ubicada a la carretera d'Andalusia de Madrid, i es duien a les centrals de telèfons. Aquestes caixes plenes de cables per a telèfons tenien quatre metres de llarg. Per a augmentar-ne la capacitat de càrrega i encabir-hi vint-i-quatre caixes, aquest Pegaso es va transformar allargant-se-li el xassís i acoblant-se-li un eix davanter direccional muntat pels Tallers Escuer del carrer de Buenaventura Muñoz, a tocar del Pont de Marina, de Barcelona. Més endavant aquest taller va traslladar-se a Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat).

Hi ha l'anècdota que amb aquest Pegaso s'havia anat a la platja de Pals (Baix Empordà) a carregar sorra per les fundicions de Torelló. La sorra és carregava a pala. Tanmateix, el viatge normal d'aquest camió era Barcelona-Madrid.

La primera transformació d'aquesta mena realitzada pels Tallers Escuer fou per a un Pegaso de l'empresa TRANSPORTS BARNADAS del carrer Joan Baptista de La Salle de Girona. Aquest treball després van executar-lo per a aquest camió Pegaso 165 de l'empresa TRANSPORTS CASTELLS fotografiat a Torelló:

Escanear0009[1]

Amb aquesta transformació, aquest Pegaso podia transportar vint-i-quatre caixes de MARCONI ESPAÑOLA SA. S'obria la porta del darrera de la caixa i s'hi entaforaven dues fileres de caixes. Per a carregar i descarregar les caixes, es va muntar una grua HIAB que podia aixecar 1000 quilos de pes.

Aquest camió fou equipat amb una caixa de fusta fabricada per Carrosseries Bertran de Banyoles, la qual va allargar-se per davant per tal d'ajustar-la a la llargada de l'eix.

Aquesta transformació que Tallers Escuer de Barcelona realitzava sobre els Pegasos es generalitzaria amb la fabricació i comercialització per ENASA dels mítics Pegaso 1062, els quals van tenir una extraordinària acollida entre els transportistes en la dècada del 1960.



Xavier Castells i Quintana, Sant Andreu del Palomar, març del 2011.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada