En Josep Vert i Planas va néixer a Torroella de Montgrí l'any 1914. Atès que procedia d'una família de carreters, va aprendre l'ofici a casa seva. A la primera meitat dels anys 1930 va començar a fabricar carrosseries d'autocars, construïdes de fusta, on hi destacava una gran preocupació estètica, moderna i reeixida. També fabricava caixes per a camions.
Després de la guerra civil, en Josep Vert va reemprendre l'activitat de fabricació de carrosseries al seu taller de Torroella de Montgrí. El prestigi i reconeixement assolit com a carrosser va permetre-li de treballar de valent en la reconstrucció de moltes carrosseries d'autocars d'empreses de molta anomenada. També va transformar camions i furgonetes.
Com a carrosser, sempre va estar molt amatent a les novetats que apareixen al mercat. Va ser un pioner en la fabricació de les carrosseries metàl·liques per als camions i autobusos. A començaments dels anys 1960 va traslladar-se a una moderna nau industrial de Girona, creant l'empresa Vertmetal.
Després de la guerra civil, en Josep Vert va reemprendre l'activitat de fabricació de carrosseries al seu taller de Torroella de Montgrí. El prestigi i reconeixement assolit com a carrosser va permetre-li de treballar de valent en la reconstrucció de moltes carrosseries d'autocars d'empreses de molta anomenada. També va transformar camions i furgonetes.
Com a carrosser, sempre va estar molt amatent a les novetats que apareixen al mercat. Va ser un pioner en la fabricació de les carrosseries metàl·liques per als camions i autobusos. A començaments dels anys 1960 va traslladar-se a una moderna nau industrial de Girona, creant l'empresa Vertmetal.
A més, sempre va tenir un gran interès per la història de Torroella de Montgrí i els seus voltants. Va ser confundador del Centre d'Estudis del Montgrí, entitat que va dirigir i que va esdevenir el Museu del Montgrí i el Baix Ter. Avui dia és el Museu de la Mediterrània.
Durant els anys 1960 i 1970 també va recuperar i restaurar vehicles clàssics, una activitat que l'apassionava. És autor d'una obra monumental i única sobre la història dels carreters, carrossers i empreses d'autocars de les comarques gironines, editada en tres volums. Aquesta activitat d'estudi, recopilació i redacció dels llibres va desenvolupar-la principalment un cop jubilat. Va morir a Torroella de Montgrí l'any 2002.
Dies enrere, en Joan Brugués i Prat va trobar-se casualment amb en Jordi Planas, de Torroella de Montgrí. Gràcies a en Jordi Planas i en Miquel Graells hem tingut accés a part del monumental arxiu fotogràfic que va aplegar el Josep Vert sobre els carrossers i vehicles de les comarques gironines, un dels més importants que s'han conservat sobre aquesta temàtica a Catalunya.
En aquesta crònica exposem algunes de les carrosseries fabricades per en Josep Vert de camions i furgonetes, que palesen la qualitat del seu treball. La primera fotografia correspon a un camionet Chevrolet, de l'empresa de lícors i begudes Víctor Auguet, de Girona, carrossat amb una caixa de fusta i una vela:
Una carrosseria metàl·lica sobre un camió:
Un camió Studebaker carrossat al taller de Can Vert de Torroella de Montgrí:
Una caixa de fusta amb vela muntada sobre un camió Studebaker nordamericà:
Un bonic Studebaker de la casa de Teixits, ca l'Arbossé, de Girona:
Un altre Studebaker carrossat per en Vert, una marca molt ben acollida a les comarques gironines abans de la guerra civil:
A la postguerra, va carrossar camions com aquest camió nord-americà de l'empresa de transports Vidal, de Sant Feliu de Guíxols:
Un auto matriculada a València i carrossat com a furgó per en Josep Vert:
Un camió Mercedes Benz amb una cabina i una caixa de fusta, un treball excel·lent:
Un camió Bedford amb una caixa tancada:
Una DKW de la casa de rentadores Perco, una imatge característica de principis dels anys 1960:
Un camió Ebro B de les rentadores Perco:
Un furgó construït a la fàbrica de Girona, que palesa un acabat de gran qualitat i vistositat:
Unes furgonetes d'exposició mòbil de les rentadores Crolls, fabricades a Reus. Indubtablement, els anys 1960, tothom va començar a adquirir electrodomèstics de tota mena -neveres, rentadores, rentavaixelles, televisions i cuines. La misèria de la postguerra esdevenia poc a poc un malson llunyà i que calia oblidar el més aviat possible:
Una altre carrosseria metal·lica tancada:
Un Ebro C-150 amb una caixa de repartiment de cerveses Pripps:
Un camió Ebro C550 de distribució de la Pepsi-Cola:
I diversos furgons Sava dels estudis cinematogràfics Barcelona Films SA:
Volem agrair al senyor Brugués les gestions realitzades, i a la família Vert, i als senyors Jordi Planas i Miquel Graells les facilitats atorgades per a poder difondre aquest important arxiu en aquest bloc. Continuarà.
Dies enrere, en Joan Brugués i Prat va trobar-se casualment amb en Jordi Planas, de Torroella de Montgrí. Gràcies a en Jordi Planas i en Miquel Graells hem tingut accés a part del monumental arxiu fotogràfic que va aplegar el Josep Vert sobre els carrossers i vehicles de les comarques gironines, un dels més importants que s'han conservat sobre aquesta temàtica a Catalunya.
En aquesta crònica exposem algunes de les carrosseries fabricades per en Josep Vert de camions i furgonetes, que palesen la qualitat del seu treball. La primera fotografia correspon a un camionet Chevrolet, de l'empresa de lícors i begudes Víctor Auguet, de Girona, carrossat amb una caixa de fusta i una vela:
Una carrosseria metàl·lica sobre un camió:
Un camió Studebaker carrossat al taller de Can Vert de Torroella de Montgrí:
Una caixa de fusta amb vela muntada sobre un camió Studebaker nordamericà:
Un bonic Studebaker de la casa de Teixits, ca l'Arbossé, de Girona:
Un altre Studebaker carrossat per en Vert, una marca molt ben acollida a les comarques gironines abans de la guerra civil:
A la postguerra, va carrossar camions com aquest camió nord-americà de l'empresa de transports Vidal, de Sant Feliu de Guíxols:
Un auto matriculada a València i carrossat com a furgó per en Josep Vert:
Un camió Mercedes Benz amb una cabina i una caixa de fusta, un treball excel·lent:
Un camió Bedford amb una caixa tancada:
Una DKW de la casa de rentadores Perco, una imatge característica de principis dels anys 1960:
Un camió Ebro B de les rentadores Perco:
Un furgó construït a la fàbrica de Girona, que palesa un acabat de gran qualitat i vistositat:
Unes furgonetes d'exposició mòbil de les rentadores Crolls, fabricades a Reus. Indubtablement, els anys 1960, tothom va començar a adquirir electrodomèstics de tota mena -neveres, rentadores, rentavaixelles, televisions i cuines. La misèria de la postguerra esdevenia poc a poc un malson llunyà i que calia oblidar el més aviat possible:
Una altre carrosseria metal·lica tancada:
Un Ebro C-150 amb una caixa de repartiment de cerveses Pripps:
Un camió Ebro C550 de distribució de la Pepsi-Cola:
I diversos furgons Sava dels estudis cinematogràfics Barcelona Films SA:
Volem agrair al senyor Brugués les gestions realitzades, i a la família Vert, i als senyors Jordi Planas i Miquel Graells les facilitats atorgades per a poder difondre aquest important arxiu en aquest bloc. Continuarà.
Bones, em dic Judit Arbossé.
ResponEliminaEstic fent el treball de recerca, sobre el negoci familiar. I l'altre dia vaig veure que en aquesta entrada del blog vas penjar-hi una fotografia d'un Studebaker de ca l'Arbossé, fins ara no en teniem constància d'aquesta fotografia. Si en saps més informació sobre aquest transport m'agradaria que me l'enviessis al correu: judit.arbosse.ripoll@gmail.com
Gràcies