En Miquel Fontàs i Tintó era fill d'Amer, un poble de la comarca de La Selva. La seva família va establir-se a Banyoles, on el seu pare treballava de cambrer al cafè mercantil "Can Xampinya". En Miquel va fer d'aprenent de mecànic a Can Carreras, de Banyoles.
En Lluís Costa i Liu, fill de Banyoles, també era un mecànic que va aprendre l'ofici a Can Oller. En aquells anys, tots els mecànics de Banyoles i rodalies aprenien l'ofici al garatge Oller, una escola on practicaven l'ofici. Un cop acomplerta la formació, alguns mecànics s'establien pel seu compte.
Als anys 1950 n'hi havia molts pocs, de motors dièsel. Per tant, el coneixement que els mecànics tenien dels motors dièsel era molt just, gairebé inexistent. Al poble de Besalú, per exemple, les benzineres no servien pas gasoli.
En aquells anys hi havia a Banyoles, Can Carreras, una empresa que fabricava caixons. Per a transportar-los, tenien una flota pròpia de camions equipats amb motors dièsel, els primers que van córrer per Banyoles. Aquests motors dièsel els reparava i mantenia un francès de la Catalunya Nord que parlava català. En Joan Brugués el recorda vivament, menut, viu i amb una gorra al cap.
Aquest mecànic nordcatalà va ensenyar-li a en Miquel Fontàs els motors dièsel. D'aquesta manera, en Fontàs fou un dels primers mecànics que reparava motors dièsel, quan poc a poc va generalitzar-se l'ús amb els motors Perkins.
En Miquel Fontàs va conèixer a la Roser Serra, que pertanyia a una coneguda família de Banyoles, "Can Xabanet", importants propietaris rurals. Es van casar després de festejar un temps, com era aleshores costum. També era un bon jugador de futbol, com en Lluís Costa. Els dos van jugar plegats al Banyoles Club de Futbol. Més endavant també van jugar al Girona Futbol Club i al Palamós. El seu nét, l'Andreu Fontás i Prat, és jugador del primer equip del Futbol Club Barcelona.
En Miquel Fontàs i Tintó fotografiat l'any 1958 davant d'un dels autocars de Can Olivet a Lorda. És el tercer per la dreta. Aquell any van organitzar-se diversos viatges al Santuari de Lorda per celebrar el centenari de l'aparició de la Verge:
En Miquel Fontàs i Tintó fotografiat l'any 1958 davant d'un dels autocars de Can Olivet a Lorda. És el tercer per la dreta. Aquell any van organitzar-se diversos viatges al Santuari de Lorda per celebrar el centenari de l'aparició de la Verge:
A començaments dels anys 1960, els mecànics més espavilats i amb empenta, agafaven representacions de fabricants de vehicles i esdevenien concessionaris. Eren els anys que el país es motoritzava, febrilment, després del sotrac de la Guerra Civil i la llarga postguerra.
En Lluís Costa i en Miquel Fontàs van esdevenir concessionari oficial dels vehicles Nazar a Banyoles. Girava amb el nom comercial FONTÀS-COSTA, el cognom dels dos socis, i tenia el taller al carrer de Sant Mer.
El 25 de desembre de 1963, el diari LOS SITIOS, de Girona, publicava un anunci de Nazar que desitjava unes bones Festes Nadalenques i un pròsper any 1964, i també destacava el concessionari oficial de Banyoles, Fontàs-Costa, informant alhora de la propera obertura d'un establiment a la capital, Girona:
En Lluís Costa i en Miquel Fontàs van esdevenir concessionari oficial dels vehicles Nazar a Banyoles. Girava amb el nom comercial FONTÀS-COSTA, el cognom dels dos socis, i tenia el taller al carrer de Sant Mer.
El 25 de desembre de 1963, el diari LOS SITIOS, de Girona, publicava un anunci de Nazar que desitjava unes bones Festes Nadalenques i un pròsper any 1964, i també destacava el concessionari oficial de Banyoles, Fontàs-Costa, informant alhora de la propera obertura d'un establiment a la capital, Girona:
Els vehicles Nazar -camions, autocars i furgonetes- eren equipats amb motors Henschel produïts per Motores Sura SA a l'Hospitalet del Llobregat, els de més tonatge, i Perkins Hispania, els més petits. Els senyors Miquel Fontàs i Lluís Costa eren els representants i concessionari oficial de Nazar atès els seus coneixements dels motors dièsel adquirits uns anys enrere.
L'any 1964, es va inaugurar el concessionari oficial Nazar de Girona, FONTÀS COSTA, amb establiment al carrer Lorenzana 45. En aquest local es venien els bonics i coneguts autocars que Nazar fabricava aquells anys.
Catàleg de dos autocars Nazar "Ocell blau" de 35 i 40 places, equipats amb motor dièsel Perkins, que pertanyen al senyor Àngel Vilar, de La Bisbal d'Empordà:
Catàleg de l'autocar Nazar de 40 places, amb una de les carrosseria més belles fabricades a la dècada del 1960:
A les darreries de 1965, la societat FACTORIAS NÁPOLES SA, de Saragossa, fabricant dels vehicles Nazar i propietat d'Ibercaja (Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón i Rioja) fou venuda a Barreiros, després de frustrar-se llur venda al fabricant nordamericà Mack per les pressions exercides pels seus competidors nacionals.
Amb la desaparició de Nazar, en Miquel Fontàs va esdevenir representant dels vehicles Barreiros, sent un dels accionistes principals de GERAUTO SA, concessionari oficial Barreiros-Dodge a les comarques gironines. En Lluís Costa va esdevenir representant oficial d'Aeronautica Industrial SA, fabricant dels populars camions Avia.
Aquest bloc vol agrair la recerca del senyor Joan Brugués en la recuperació dels transportistes, concessionaris, mecànics i demés protagonistes de la història de l'automoció de les comarques gironines, com ho és el concessionari FONTÀS COSTA, de Banyoles.
Amb la desaparició de Nazar, en Miquel Fontàs va esdevenir representant dels vehicles Barreiros, sent un dels accionistes principals de GERAUTO SA, concessionari oficial Barreiros-Dodge a les comarques gironines. En Lluís Costa va esdevenir representant oficial d'Aeronautica Industrial SA, fabricant dels populars camions Avia.
Aquest bloc vol agrair la recerca del senyor Joan Brugués en la recuperació dels transportistes, concessionaris, mecànics i demés protagonistes de la història de l'automoció de les comarques gironines, com ho és el concessionari FONTÀS COSTA, de Banyoles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada