Un altre àlbum d'ENHER és dedicat a la central hidroelèctrica de Llauset. La construcció d'aquesta central és coetània a la resta de les centrals de la Ribagorça catalana i aragonesa. En aquells anys de reconstrucció d'un país devastat calia anar per feina. I els responsables d'ENHER eren emprenedors de mena.
La primera fotografia que hem seleccionat, del maig del 1947, és la central hidroelèctrica gairebé acabada:
Val a dir que una de les preocupacions d'en Victoriano Muñoz i Oms fou de treure'n el màxim rendiment a les centrals hidroelèctriques que va construir. Per a assolir aquest objectiu, va haver de dissenyar alguns embassaments en indrets feréstecs i engorjats. Per a l'enginyeria d'aleshores, va suposar tot un repte. Tenint en compte les tècniques i mitjans disponibles, va ser un projecte reeixit. La causa de l'èxit d'aquest projecte va ser la competència i professionalitat dels responsables que hi havia al capdavant.
L'octubre del 1948 ja s'havien muntat les línies exteriors que transportaven l'electricitat produïda. En aquestes dues fotografies hi ha un camió Ford fabricat per MOTOR IBÉRICA SA a la planta de l'avinguda Icària de Barcelona. En aquest sentit, ENHER no tenia pas problemes per a disposar de camions, un sector aleshores considerat estratègic i controlat directament per l'Estat a través de l'Institut Nacional d'Indústria:
L'octubre del 1948 ja s'havien muntat les línies exteriors que transportaven l'electricitat produïda. En aquestes dues fotografies hi ha un camió Ford fabricat per MOTOR IBÉRICA SA a la planta de l'avinguda Icària de Barcelona. En aquest sentit, ENHER no tenia pas problemes per a disposar de camions, un sector aleshores considerat estratègic i controlat directament per l'Estat a través de l'Institut Nacional d'Indústria:
La flota de vehicles d'ENHER, al cap d'uns anys, era subhastada en lots. Aquests vehicles posteriorment eren adquirits generalment per transportistes, àvids de disposar de vehicles per a poder treballar. TRANSPORTS HOMS del barri del Poblenou, de Barcelona, va adquirir un dels camions Pegaso d'ENHER que havien treballat en la construcció d'aquestes obres.
En aquesta altre fotografia de l'exterior de la central, hi ha el camió Aclo d'ENHER:
En aquesta altre fotografia de l'exterior de la central, hi ha el camió Aclo d'ENHER:
La darrera fotografia és la central després d'una nevada, amb la neu que ho colga tot. Una visió idíl·lica, hivernal, freda que palesa prou bé el clima extrem de la Ribagorça.
Volem agrair que la FUNDACIÓ ENDESA ens autoritzi la difusió d'aquest material fotogràfic de gran valor històric a través d'aquest bloc. I també agrair la fidelitat dels nombrosos lectors d'aquestes cròniques que gaudeixen amb un dels projectes empresarials més interessants i fascinats endegats a Catalunya en la segona meitat del segle XX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada