dilluns, 21 de novembre de 2011

Retalls de publicitat de la Barcelona trista i grisa del batlle José Maria de Porcioles i Colomer.


A casa hi havia uns diaris vells publicats a Barcelona, de la dècada del 1960. Sovint, remenant per armaris i altells, et trobes diaris vells que desconeixes per quin motiu no es van llençar a la brossa al seu moment. Llegeixes les notícies per cercar i trobar la causa per la qual es va guardar el diari. Generalment, és un exercici inútil, no cal dir-ho.

Tanmateix, llegir un diari vell, amb els fulls esgrogueïts i polsosos, sempre és una sorpresa. Al cap dels anys, les notícies, les esqueles, la publicitat i la compaginació i el disseny dels diaris d'antany criden poderosament l'atenció. La seva lectura és una pura delícia, més encara si hom està avesat a llegir habitualment la premsa escrita.

La premsa d'aquells anys, en plena dictadura franquista, estava absolutament controlada. Els qui no combregaven amb el règim ho dissimulaven molt bé. Es practicava la censura pel govern espanyol i el nomenament dels directors dels diaris havia de tenir l'autorització del ministeri competent. Tanmateix, com succeeix avui dia, ja aleshores s'inseria publicitat de les actuacions que realitzaven les autoritats de l'època, fos la inauguració d'una carretera o actuacions municipals de tota mena.

En els diaris que vaig trobar per casa, de l'any 1971, s'informava de les inversions realitzades per l'Ajuntament de Barcelona per a modernitzar la flota dels camions de recollida de les deixalles. També hi havia un quadre amb els diners invertits en aquest programa referit a l'ampliació de l'incineradora de deixalles, l'adquisició de camions per aquest ús específic i de papereres.

Aquesta notícia tractava d'oferir una imatge de transparència de l'Ajuntament de Barcelona en l'ús dels diners públics, en uns anys, a principis de la dècada del 1970, que la gestió de l'alcalde de Barcelona, en José Maria de Porcioles i Colomer, començava a ser qüestionada i criticada per molts barcelonins. Els camions que il·lustraven aquesta publicitat eren Pegasos Comet i Austin-Sava:

Sava BCN 1971

Sava i Pegaso Comet

Aquesta notícia també lloava la gestió de l'Ajuntament de Barcelona en la renovació i millora del parc mòbil d'autobusos. S'hi afegia un quadre amb les programa d'inversions executats en milions de pessetes, il·lustrat amb un petit bus Sava i un bonic Pegaso articulat amb carrosseria Monotral:

Sava_B_600000

Pegaso_Monotral_TMB

No és cap casualitat que aquestes notícies sobre les inversions que executava l'Ajuntament de Barcelona es publiquessin l'any 1971. Es tractava d'apaivagar l'enuig creixent que el mandat del notari José Maria de Porcioles i Colomer al capdavant de la batllia de Barcelona suscitava a molts ciutadans de Barcelona.

El gran creixement que va experimentar Barcelona a partir dels anys 1960, no va ser degudament planificat i correctament executat. La conseqüència fou que la qualitat de vida dels barcelonins se'n va ressentir greument, amb un augment de les protestes veïnals que provocarien la seva destitució l'any 1973.

Publicitat dels camions Austin Sava apareguda als diaris LA VANGUARDIA i EL NOTICIERO UNIVERSAL, adquirits per l'Ajuntament de Barcelona per a renovar la flota de camions de recollida de deixalles, amb els concessionaris oficials i llurs adreces:

Publicidad SAVA

SAVA CAMION

SAVA AUSTIN 7

SAVA CAMION 5,5 TN

SAVA AUTOCAR

Crec que és una pena que l'Ajuntament de Barcelona no hagués conservat cap d'aquests camions per a crear un museu que aplegués els vehicles que han tingut al llarg d'aquests darrers cent anys: camions de bombers, autobusos, cotxes oficials i camions de serveis municipals de tota mena.

Aquests museus del transport hi són a les principals ciutats europees. Els autocars restaurats per TMB poden ser la llavor d'aquest futur museu del transport de Barcelona, la ciutat que ha estat el bressol de la indústria de l'automoció a l'Estat espanyol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada