diumenge, 29 de març de 2009

Pegaso Z-207 de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria industrial de Barcelona: cura per la preservació del patrimoni industrial.

El passat dissabte 28 de març de 2009 uns quants amics ens aplegarem a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona per a visitar el Pegaso Z-207 "Barajas" que es conserva al vestíbul d'aquesta Escola.

P1010053

Aquesta visitada organitzada des del fòrum "Pegasoesmicamion" va tenir un amfitrió d'excepció: el Sr. Francesc Roure, director d'aquesta Escola i amant dels vehicles, principalment motos i cotxes, qui ens va explicar la història de l'Escola i d'aquest vehicle i les causes per les quals havia estat donat a la UPC.

L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona, fundada cap a l'any 1860 aproximadament, és juntament amb la de Madrid i Bilbao, la més antiga de l'Estat espanyol i la única que ha romàs oberta durant tots aquests anys atès que la de Madrid estigué uns anys tancada per manca d'alumnes.

Aquest Pegaso Z-207 fou una donació d'ENASA a aquesta Escola l'any 1966, havent romàs des d'aleshores en llur vestíbul i esdevingut un dels símbols identificadors atès que és coneguda com la "Facultat del camió".

P1010050

A mitjans dels anys 1990, per un conveni celebrat entre la UPC i La Caixa, es va implantar un caixer automàtic al vestíbul de l'Escola obligant al trasllat del Pegaso Z-207 a una ala de l'edifici, sense dipositar-lo a un pati exterior de la facultat com s'havia plantejat inicialment i que hagués comportat la ruïna del vehicle. El propi Sr. Roure va proposar com a alternativa llur trasllat a l'actual emplaçament.

P1010058

Aquest Pegaso fou fabricat per ENASA per a exhibir-lo a les Fires de París i de Barcelona, i presenta algunes peculiaritats com un motor central entre els eixos. Talment com ens exposà el Sr. Roure, aquest vehicle no podia circular per si mateix atès que li manquen peces. Aquest model concret mai arribà a fabricar-se en sèrie i comercialitzar-se, si bé, sí ho seria el model posterior (el cèlebre Pegaso 1063), el qual heredà alguns trets estètics com la cabina arrodonida, la xapa acanalada i les palanques per a canviar les marxes.

P1010062

Actualment es una peça única molt valorada que ha rebut fins i tot una oferta de compra per part d'IVECO, si bé els responsables mai han pensat en vendre-la, conscients del gran valor històric i per que constitueix una de les senyes d'identitat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona, alguns llicenciats de la qual van treballar a ENASA.

P1010057

Esperem que un cop s'asseguri la continuïtat de l'Escola en l'actual edifici, es trobi un emplaçament adient i visible per a aquest Pegaso, en consonància amb la seva importància i l'estima que molts afeccionats li professem.

Cap comentari:

Publica un comentari