En l'inescrutable món dels vehicles Nazar, són prou conegudes les dues versions de cabina que muntava el camió Nazar B de més tonatge,
la primera amb els fars verticals i la segona posats horitzontalment arran del para-xocs. Publicitat i dues unitats de dos
transportistes catalans que muntaven la primera versió de la cabina B,
amb uns fars verticals corrents en les carrosseries d'autocars de la
dècada de 1960:
Dues unitats del Nazar B gros, de dos transportistes de la comarca del Baix Empordà, amb la segona versió de cabina que incorpora els fars horitzontal arran del para-xocs:
Tanmateix les tres versions de cabina del petit camió Nazar B de mil cinc-cents a tres mil-cinc cents quilos de pes produïdes del 1963 al 1965, exposades en un article anterior, tingueren la seva correspondència en els models de més tonatge. Fa unes setmanes en Gonzalo Latorre Ratés trobà, remenant a les golfes de casa seva, unes revistes de temàtica automobilística publicades a Espanya en els primers anys de la dècada de 1960 que havia comprat son pare, en Gonzalo Latorre Ezquerra, que fou transportista com el fill.
Una de revistes contenia la fotografia d'un camió Nazar B de set tones que confirmava la hipòtesi exposada fa anys en el desaparegut fòrum Via64 per en Rafael Reyna Calatayud, el primer afeccionat que féu un treball exhaustiu i rigorós de tots els models de camions Nazar, que aquest model fou produït també amb tres cabines distintes. Fotografia del Nazar B amb els fars a mitja altura del frontal:
Aquesta unitat munta els fars davanters a la mateixa alçada que el Nazar B de 5,5 Tm, l'únic model la sèrie B que heretà del Nazar A del mateix tonatge, llur antecessor directe, la mateixa posició dels llums en aquesta segona cabina:
Hi ha una segona singularitat digna en ser remarcada. La porta del conductor i el vidre lateral que munten procedia del Nazar A, tal com s'aprecia en aquesta fotografia:
Aquest fet comportava que l'obertura de la porta fos a contramarxa i l'agafador fos muntat entre el parabrises i la porta. Accedir i eixir d'aquesta cabina era, no hi ha cap mena de dubte, una activitat que requeria d'agilitat i pràctica.
L'existència d'aquesta cabina confirma l'afirmació d'en Joan Homs, un bon amic, que no sortiren pas de la fàbrica de Saragossa dos camions Nazar iguals i alhora les vicissituds productives de l'empresa causades per la falta de liquiditat que obligava a engiponar solucions imaginatives i artesanals per aprofitar les peces disponibles en els magatzems, vendre vehicles i pal·liar els greus problemes econòmics que l'abocaren a un tancament prematur.
Agraïm a l'amic Gonzalo Latorre Ratés, transportista lleidatà i apassionat dels camions, aquesta fotografia que il·lumina una porció del trencaclosques que representa els vehicles que Nazar construí en poc més de sis anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada