dissabte, 4 de maig del 2019

Volant cap a Utrera: crònica d'en Jordi Guàrdia i Roch d'Artesa de Segre (La Noguera).

En Francesc Guàrdia Veciana fundà en els anys 1950 una empresa de transports a Artesa de Segre, aleshores una activitat incipient vinculada a la represa de l'activitat econòmica que es produí en aquelles dates. En el període comprès dels anys 1960 a 1980 treballaren majorment amb camions Pegaso. Tingueren un Barreiros Azor que no deixà pas gaire bon record. I un Pegaso 1065 Europa que donà un rendiment extraordinari, fabulós.

Cap a l'any 1985 una avioneta d'una empresa de Utrera, població de la província de Sevilla, especialitzada en feines d'ensulfatar les plantacions de camps amb artefactes voladors, sofrí un petit contratemps en un lloc proper de l'encreuament de la carretera de Foradada. Va fer un aterratge d'emergència en topar contra un marge i restar amorrada en el camp. El lloc de l'incident era pròxim a Artesa de Segre. 

A conseqüència de l'accident l'aparell va quedar inutilitzable i l'empresa sevillana propietària es va mobilitzar per tal que li portessin volant l'aparell des d'Artesa de Segre a Utrera. Transports Guàrdia tenia la capacitat per atendre aquell transport tan singular. Acceptà l'oferiment d'emprendre aquell vol rasant fins a l'altre cantó de la Península Ibèrica, a terres andaluses.

No foren flors i violes aquell transport especial, insòlit. Les ales foren desmuntades de l'aparell i carregades en un remolc de la casa Montenegro que Transports Guàrdia tenia. Encabir l'aparell en la caixa del Pegaso equipat amb un motor de tres-cents deu cavalls de potència, construïda pel carrosser Sorribes de Ponts, no fou pas un empresa fàcil i assequible. A causa de la suspensió de ballestes que equipava, l'avioneta excedia de l'amplada de la caixa. El fuselatge fou encabit a la caixa del camió usant uns trinquets.  

El Pegaso amb matrícula L-6351-J, comprat per la família Guàrdia l'any 1982, marxà des d'Artesa de Segre a Utrera amb els senyors Javier Guàrdia Roch i Josep Novau Campabadal a bord. El Pegaso i el remolc, carregats amb l'avioneta i les ales, fotografiats abans de partir a l'avinguda Eduard Maluquer, entre els carrers de Marcel·lí Farré i de Sant Cosme i Sant Damià d'Artesa de Segre: 

Pegaso 310 Transports Guàrdia Artesa de Segre

Camió Pegaso amb una caixa metàl·lica construïda pel Carrosseries Sorribes de Ponts. En aquesta localitat de la Noguera hi hagué també els carrossers Regada i en Ramon Pujol:

Pegaso carrossat per Sorribes 
Ponts

Documentació administrativa del remolc Montenegro de l'empresa Transports Guàrdia que l'any 1985 transportà les ales d'una avioneta que treballava sulfatant camps, des d'Artesa de Segre a Utrera: 

documentació remolc Montenegro

El manteniment i reparacions del Pegaso les feia el senyor Francesc Pedrós, mecànic i titular del Taller Segre, en la pròpia localitat. Va acabar els seus dies fent feines en unes finques d'arbres fruiters del senyor Jordi Francesca i Brescó, de can Perotxes d'Artesa de Segre. La família Guàrdia estrenà també un camió Volvo de dos eixos, que ha fet uns quants milions de quilòmetres i encara treballa, transcorreguts trenta-un anys: 

Camió Volvo

I un vehicle molt apreciat per la família Guàrdia és la pala Volvo BM LM 218, dotada d'una duresa i qualitat que la fan indestructible: 

Volvo BM LM 218


En un altre article recollirem la història de Transports Guàrdia d'Artesa de Segre, la qual presenta un indubtable i considerable interès.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada