Avui dijous hem estat a Igualada amb els senyors Antoni Vendrell, Antoni Tomàs i Josep Pujol. Després d'uns mesos de confinament forçós decretat per les autoritats per lluitar contra l'expansió de la pandèmia causada per la Covid-19, s'ha aixecat les restriccions de moviments i ara per ara hi ha mobilitat arreu del país. La gran incògnita és si aquesta llibertat de moviments durarà gaire temps o amb les primeres freds, haurem de recloure'ns a casa. En tot cas, ara, si les circumstàncies ho permeten, toca aprofitar l'estiu amb prudència i seny, sense abaixar la guàrdia.
La visita a Igualada, programada fa temps i que no s'havia pogut portar a terme a causa de la restricció de moviments per la crisi provocada per la Covid-19, tenia uns quants objectius precisos que s'exposaran en successius articles. El primer propòsit, visitar la nau del municipi d'Òdena on en la meitat dels anys 1960 el senyor Ramon Pujol Figueras muntava els camions i autocars Henschel Hispania i Rubel. Camió Henschel Sura HS11:
Xassís d'autocar Henschel Hispania:
Estand de Motores Sura SA a la fira de Barcelona amb un camió i un xassís d'autocar:
Xassís d'autocar Henschel Hispania:
Estand de Motores Sura SA a la fira de Barcelona amb un camió i un xassís d'autocar:
El senyor Josep Pujol Gubern, el pare del qual, bon amic del senyor Ramon Pujol, tingué dos camions Henschel importats d'Alemanya, sabia on es muntaven els vehicles que produïa Motores Sura SA a Òdena. La nau es troba a l'actual avinguda de Manresa, la via principal que travessa el poble d'Òdena. És una nau de planta rectangular amb una entrada principal a l'avinguda de l'Estadi. Actualment acull l'empresa Industria Gràfica de l'Envase Anoia SL, productora de cartrons. Aquesta empresa s'instal·là poc temps després del cessament de Motores Sura SA.
Façana que afronta amb l'avinguda de l'Estadi:
Façana encarada a l'avinguda de Manresa:
En aquesta façana, que donava a la carretera, hi havia pintades les lletres HENSCHEL que desaparegueren fa uns anys en ser repintada amb el color blanc que s'aprecia.
En aquesta nau sortien els camions en versió xassís cabina llestos per ser carrossats. I els autocars, amb el xassís, el motor i el diferencial muntats, marxaven cap a Saragossa per l'antiga carretera Nacional II on eren carrossats per Lerma Autobastidores Industriales SA. Dos autocars Henschel Hispania amb carrosseries construïdes per LAI, el primer de l'empresa Anònima Alsina Graells de Auto Transports i el segon de la companyia Granja Petit Canigó SA de Begues (Baix Llobregat) que explotava la línia regular de Begues a Barcelona:
El senyor Sebastian Benasco Martin, promotor de Motores Sura SA, estiuejava a Begues, localitat que tingué una colònia d'estiuejants de Barcelona dels anys 1950 a 1980 a causa de la seva proximitat a Barcelona i dels atractius que el poble oferia. El senyor Benasco, a la dreta:
Per muntar aquests vehicles el senyor Pujol disposava d'una plantilla formada per uns quants mecànics de la comarca d'Anoia que coneixien bé l'ofici. La qualitat de treball que feia el senyor Pujol, muntant els vehicles, era assegurada.
El senyor Josep Pujol recorda que son pare, que tenia dos camions Henschel, un cop havia cessat la construcció dels vehicles Rubel a la nau d'Òdena, negocià amb el senyor Ramon Pujol de muntar un camió amb les peces que hi havia emmagatzemades en la nau d'Òdena. Aquesta projecte no es pogué portar a terme perquè faltava un diferencial i no hi hagué pas manera de trobar-ne cap.
Agraïm als senyors Pujol i Vendrell la localització concreta on foren muntats els vehicles Henschel Hispania i Rubel en el decurs de tres anys, del 1963 al 1966. Un projecte industrial considerable que s'estavellà contra el demencial i fatal intervencionisme administratiu espanyol en el sector de l'automoció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada