dissabte, 6 d’octubre de 2012

En Ramon Pla i Clua, mestre carrosser d'Artesa de Segre (La Noguera).

En els primers temps de l'automobilisme, els fabricants només venien la part mecànica del vehicles, el xassís, el diferencial, la transmissió, el motor, rodes, frens, i direcció. La carrosseria se n'encarregava l'adquirent del vehicle. En funció del pressupost i del seu gust, podia escollir el carrosser que més li plaia. 

Els carrossers dels primers autos, furgonetes, òmnibus i camions eren carreters que produïen carros i tartanes i s'engrescaven a fabricar carrosseries per vehicles de motor, que també eren de fusta. Per tant, disposaven d'una combinació de coneixements de fuster, ebenista i manyà. I després, el seu gust i estil definia el disseny, acabats i comoditat de les carrosseries produïdes. 

A Artesa de Segre va haver-hi un carrosser que va brillar pel disseny i qualitat de les carrosseries que va produir, particularment durant els anys 1920 i 1930, uns anys molts fecunds. Després de la guerra, amb l'ensulsiada que va produir-se, els grans carrossers del país, i n'hi havia una bona colla, van haver de centrar llurs esforços en la reconstrucció i transformació de parc mòbil existent, misèrrim, desfet i atrotinat. Parlem d'en Ramon Pla i Clua, un carrosser excel·lent.

En Ramon Pla, fill de Cal Perucho i amb domicili a la plaça Major, coneixia bé el seu ofici. Va instal·lar el seu primer taller l'any 1919 a la carretera d'Agramunt, prop de la plaça Progrés. D'aquesta època es disposa d'una abundant documentació gràfica aportada per l'arxiu Sisquet. Les fotografies conservades recullen el procés de carrossar tota classe de vehicles, inclosos òmnibus. Tenia treballadors igualment d'una gran professionalitat com el "Francès", en Montsonís i en Canes. La bellesa i acabats d'aquestes carrosseries, d'una qualitat absoluta, són llegendaris.

En Ramon Pla i Clua dret davant d'un òmnibus de la Nova Companyia, equipat amb rodes Feixes fabricades també a Artesa de Segre, que va carrossar l'any 1926: 

IMG_1304

Està documentat que en Ramon Pla disposava de clients d'arreu de Catalunya i havia carrossat tota mena de vehicles, inclosos els autos més luxosos i representatius d'aquells anys. Aquests clients duien per les deficients carreteres d'aquells anys els xassís dels vehicles adquirits fins a Artesa de Segre, en un extrem del país, per poder lluir una carrosseria d'en Ramon Pla. Un auto carrossat per en Ramon Pla, alçat a la dreta, acompanyat de llurs treballadors: el "Francès" amb elàstics, en Canes i en Montsonís:

IMG_1302

L'any 1935 tenia un taller de propietat a la mateixa carretera d'Agramunt, davant de cal Valeri. Tanmateix, l'esclat de la guerra civil espanyola un any després i que es perllongaria tres anys, va ser un daltabaix absolut per en Ramon Pla que va sofrir la destrucció del taller. Aquesta desfeta va determinar que, acabada la guerra civil, l'any 1940 es traslladés a Tàrrega, una ciutat amb un important teixit industrial i molt ben comunicada per discórrer-hi la carretera nacional II que comunica Barcelona amb Madrid.

Camió carrossat l'any 1936 per en Ramon Pla al nou taller de la carretera d'Agramunt, davant de cal Valeri. En Ramon Pla és el primer per la dreta; al seu costat, el "Francès" amb llurs elàstics; i el seu fill, en Pere Pla i Solé, és el vailet assegut a l'esquerra:

IMG_1307

L'any 1940, a Tàrrega, va reprendre l'activitat de carrosser condicionat per les circumstàncies d'una penosa postguerra on calia refer el que bonament es podia amb els escassos mitjans disponibles. També va excel·lir com a escultor artesà guanyant diversos premis en els concursos que va participar-hi. El seu fill Pere Pla i Solé, que segueix vinculat a Artesa de Segre, d'on en són oriünds, va continuar l'ofici de carrosser de llur pare i la vinculació professional al sector de l'automoció a Tàrrega. 

Una de les finalitats principals d'aquest bloc és precisament la recuperació dels protagonistes de la història del transport al nostre país, que inclou els carrossers. A Catalunya va haver-n'hi molts escampats pels pobles i ciutats.

Un nombre considerable de carreters que hi havia als pobles i ciutats catalanes van produir carrosseries per vehicles a motor, amb resultats desiguals. En Ramon Pla és un dels grans carrossers del país, injustament oblidat. Des d'aquest espai en reivindiquem la seva important trajectòria industrial. I esperem de poder ampliar-ne la informació disponible en properes cròniques per difondre la seva obra i rescatar-lo de l'oblit en què ha caigut.

Cap comentari:

Publica un comentari