En Lluís Buch i Marco nasqué a Anglès el febrer de 1936. De jovenet, completats els estudis bàsics, entrà a treballar a Indústries Burés SA, una empresa tèxtil de gran importància i anomenada propietat de la família Juncadella Burés, amb una fàbrica de filatura a Anglès i que comercialitzava els seus productes amb la marca El Burrito Blanco, molt coneguda i apreciada.
En Lluís Buch, a la dreta, retratat amb una colla d'amics l'any 1958 davant d'un petit autocar, possiblement que carrossat per en Puigbò de Puig-reig, segons el parer d'en Joan Brugués, aparcat al pati del garatge Soley d'Anglès:
L'any 1957, en Joaquim Pla Nogué, un veí d'Anglès que tenia un camió Ifa importat de la República Democràtica Alemanya que sempre lluí la falç i el martell estampats a la planxa, el llogà d'ajudant. Escombrava el garatge on tancaven el camió, posava la vela, comprovava els líquids del motor, l'engegava per escalfar-lo i acompanyava el conductor a les mines de Fígols a carregar carbó.
En Joan Juvanteny, xofer d'en Joaquim Pla que conduïa l'Ifa i en Pere Planella, xofer que conduïa un Steyr austríac propietat d'en Joan Carreras Frigolé, un transportista de Salt que havia fet societat amb el senyor Pla, li ensenyaren a conduir a en Lluís Buch. Per aquest motiu en Lluís Buch feia d'ajudant indistintament del conductor de l'Ifa i del Steyr en els seus viatges a les mines de Fígols, a la comarca del Berguedà.
Els dos conductors i els camàlics del Steyr i l'Ifa, propietat dels socis Joan Carreras i Joaquim Pla, aturats a la carretera que condueix d'Olot a Ripoll pel coll de Coubet i Canes, amb els dos camions; l'Ifa carregat de carbó tornava cap a Girona i el Steyr buit anava devers les mines:
El Steyr maniobrant davant les tremuges per l'operació de carrega del carbó en una de les mines de Fígols:
El camió Steyr d'en Joan Carreras Frigolé, en el qual en Lluís Buch hi feu de camàlic, fotografiat a la plaça del Pi de Salt:
Familiars d'en Joan Carreras i Frigolé retratats amb el Steyr a la plaça del Pi de Salt:
En Pere Planella, conductor de l'Steyr d'en Joan Carreras, amb en Lluís Buch retratats al costat del camió en el passeig Colom de Barcelona l'any 1958:
L'any 1961 el senyor Buch obtingué el permís de conducció de primera que l'autoritzava de conduir camions i autocars. Treballà un any a l'empresa La Forestal d'Anglès en la conducció d'un camió Ford que anava a desemboscar.
L'any 1962 entrà a treballar a Francesc Barnadas SA, de Girona, el transportista que treballava per l'empresa paperera Torras Hostench SA. Són els anys que començà el transport de paper arreu d'Espanya amb els camions Pegaso. També conduí ocasionalment el camió Bussing assignat a en Fainé, un altre xofer de la casa, i que fou destruït per l'explosió d'una de les tres
autoclaus de la lleixivadora de la secció de pastes de la fàbrica de
Sarrià de Ter la matinada del 18 de desembre de 1965, accident que causà la mort de vuit treballadors i ferides de diversa consideració a nou
més.
En Lluís Buch al cim del port de Somosierra, a la província de Madrid, el mateix any de 1962:
En Lluís Buch i l'Enric Borrell, de Salt, a l'hostal Portal de los Monegros, a Osera de Ebro, província de Saragossa, l'any 1963:
En Lluís Buch al costat del Pegaso Z-206 amb acerbi retratat al cim del port del Guadarrama, a Madrid, l'any 1964:
En Lluís Buch al port d'Azazeta, a Àlaba, l'any 1964, amb un Pegaso doble direcció:
En Lluís Buch i en Lirón a la benzinera del Portal de los Monegros l'any 1965 omplint el dipòsit de gasoli del Pegaso Z-206:
En Lluís Buch amb un Pegaso de can Barnadas a Villafranca de los Barros, un municipi de la província de Badajoz, l'any 1973:
Amb els successius camions Pegaso que Transports Francesc Barnadas SA li assignà a en Lluís Buch, recorregué totes les províncies espanyoles transportant paper produït a les fàbriques que Torras Hostench SA tenia a Girona. Els primers anys, amb la precària xarxa de carreteres i els camions disponibles, era un feina feixuga que suportava admirablement per l'energia i vigor propis de la joventut. Amb els anys, es guanyà en confort per la millora de les carreteres i dels camions, més potents, ràpids i segurs.
Un Pegaso doble direcció de Transports Francesc Barnadas SA accidentat a Girona:
Un Pegaso 1083 de can Barnadas que conduïa en Diego Martínez, un altre xofer de la casa:
El senyor Lluís Buch, que treballà gairebé tota la seva vida laboral a can Barnadas, es jubilà l'any 2001 en complir els seixanta-cinc anys d'edat. Aquest bloc vol agrair al senyor Buch l'exposició de la seva trajectòria professional que hem recollit en aquest article i les fotografies que en conserva, amb les que recuperem un trosset de la història d'uns transportistes gironins prou important aquells anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada