En aquest article us presentem unes quantes ambulàncies i vehicles de transport sanitari de la Creu Roja, de municipis, d'empreses privades i del Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya. Vehicles tots ells que han circulat i alguns encara presten servei a les ciutats i carreteres del país, en un compàs de temps que abasta des dels anys 1920 fins els nostres dies. Una activitat vinculada a l'assistència dels ferits d'accidents en carreteres i en les vies urbanes.
Una ambulància de la Creu Roja de Girona amb la campaneta i el banderí en un extrem del sostre per advertir a la resta de conductors, que eren molts pocs aleshores, de la seva presència i la preferència de pas que reclamava per atendre un servei:
Els principals municipis catalans assumiren en la dècada dels anys 1920 i 1930 competències en matèria de sanitat. Un servei públic imprescindible en ciutats fortament industrialitzades que experimentaren un gran creixement demogràfic. L'Ajuntament de Sabadell encarregà a en Salvador Caba i Valls, un destacat carrosser local, una ambulància per atendre serveis d'emergència:
En la dècada dels anys 1930 els banderins que voleiaven en la part superior de les ambulàncies acompanyat dels drings proferits per la campana que repicava diligent i enèrgic el sanitari que acompanyava el conductor, eren els instruments per a sol·licitar la preferència de circulació a la resta dels vehicles.
En els anys 1940, l'escarransit i magre parc de vehicles també afectà les ambulàncies. Atès que molts vehicles d'assistència mèdica desapareguen en els fronts de guerra, els municipis catalans hagueren d'empescar-se-les totes per a disposar d'ambulàncies i poder prestar els serveis de transports urgents de persones, particularment els costaners que eren poblats de turistes en l'estiuada. N'és un exemple aquestes dues ambulàncies dels municipis de Blanes i Sant Feliu de Guíxols, a la Costa Brava, que tenien un augment considerable de residents els mesos d'estiu:
Una ambulància adscrita a l'Institut Provincial de Sanitat de Girona fruït de la transformació d'un automòbil particular per obra i gràcia del carrosser Josep Vert i Planas:
Aquestes tres ambulàncies que prestaren servei en diferents indrets de la província de Girona foren construïdes pel carrosser Vert de Torroella de Montgrí damunt de xassissos procedents d'autos particulars. De les carrosseries originals d'aquells autos s'usava tot allò susceptible d'ésser aprofitat. La precarietat de mitjans imposava el manteniment de la campana que dringava en cas d'urgència.
A partir dels anys 1950, amb un tímid trencament de l'aïllament internacional a què era sotmesa la dictadura del general Franco, per la divisió del món en dos blocs polítics antagònics, i constatat el fracàs de l'autarquia econòmica impulsada d'ençà de l'any 1939, d'efectes devastadors per al redreçament i creixement econòmic del país amb el foment de riquesa i benestar que donés lloc al sorgiment d'una classe mitjana, argamassa imprescindible pel floriment de qualsevol règim democràtic, s'autoritzaren la importació d'alguns béns, inclosos uns pocs vehicles. Entre els vehicles importats n'hi havia de dotats d'equipament mèdic com aquesta ambulància Renault adquirida per l'Empresa Nacional Hidroelèctrica Ribagorçana SA (ENHER) o l'ambulància adquirida per l'Ajuntament de La Pobla de Lillet, a la comarca del Berguedà:
Calgué esperar fins els anys 1960 perquè les coses canviessin de debò. Aleshores, com succeí també amb el depauperat parc mòbil disponible, es renovà completament els vehicles que integraven la flota de la Creu Roja i de les administracions local, provincial i estatal. La renglera d'ambulàncies de la Creu Roja estacionades a l'avinguda de la Reina Maria Cristina, davant dels pavellons del recinte firal de mostres de Barcelona, fotografia publicada al diari Ara, il·lustra el canvi i transformació operat, en què els vehicles disposaven de les sirenes lluminoses que emetien senyals acústics d'advertiment:
L'ambulància per antonomàsia dels anys 1960 fou el Seat 1500, vehicle d'una extraordinària versatilitat que tingué múltiples usos. Cotxe oficial dels ministeris de l'època i de la policia, els temuts grisos; cotxe de representació de les classes benestants, situat dins de l'escalafó social, en un graó inferior al Dodge Dart; auto emprat pels taxistes que l'equipaven amb motors dièsel Matacás i Perkins, i que també feien funcionar amb butà; vehicle funerari per conduir el finat al nínxol; i també de taller mecànic mòbil per l'assistència de vehicles en pana a les carreteres.
Fotografia d'un Seat 1500 ambulància de la Creu Roja de Ripoll estacionat en el lloc de socors que hi havia a l'entrada de la vila:
Fotografia d'un Seat 1500 ambulància de la Creu Roja de Ripoll estacionat en el lloc de socors que hi havia a l'entrada de la vila:
Ambulància Seat 1500, últim model proveït de doble far, accidentada i dipositada davant del taller de planxa i pintura del senyor Pere Soler i Tort, a la carretera de Llagostera número 58 de Tossa de Mar, l'estiu de l'any 1979:
En la dècada dels anys 1970 i 1980 s'acabà l'omnipresència de l'ambulància Seat 1500. Proliferaren ambulàncies de totes les marques atès que tots els fabricants n'oferien. El Renault 12 familiar, com aquesta unitat que tingué una trompada amb un Pegaso 1061, carrossat amb un bolquet, de l'empresa familiar Excavacions Serret de Badalona, en el pont aixecat sobre el riu Besòs que connecta el barri de Sant Andreu de Barcelona amb Santa Coloma de Gramenet, també gaudí d'una bona acollida aleshores:
Amb l'arraconament progressiu dels automòbils condicionats per l'ús d'ambulància, en els anys 1990 sorgeixen i arrelen les furgonetes transformades en ambulàncies i vehicles sanitaris. Dos microbusos de la Creu Roja de Ripoll per al transport de persones grans i amb mobilitat reduïda:
Avui dia s'han imposat les furgonetes com a ambulàncies. Tot són avantatges: disposen d'un gran espai interior i alçada per facilitar la mobilitat interior del personal i estan dotades de molt equipament mèdic. La carrosseria i els moderns motors dièsel de gran potència que equipen ofereixen seguretat i rapidesa:
Modernes ambulàncies del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya:
Una ambulància de la Creu Roja de Palafrugell fotografiada a Llafranc:
Una ambulància d'una companyia privada aparcada al carrer dels Madrazo de Barcelona:
Us desitgem que gaudiu d'una bona diada de Sant Jordi i felicitem des d'aquest espai a tots els Jordis i les Jorgines. I que tant de bo Sant Jordi ajudi tothom en aquests moments tan complicats.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina