dissabte, 25 de juny de 2016

Un Nazar de la Hispano Igualadina i un Rubel amb carrosseria Zane de La Hispano Llacunense (HILLSA).

Gràcies a l'Antoni Rica, gran afeccionat a la història de l'automoció, poden reportar dos cotxes poc corrents que hi hagué al país. El primer, un autocar Nazar equipat amb un motor Perkins i dotat d'una carrosseria per serveis interurbans que la companyia Hispano Igualadina comprà l'any 1964 i que fou estrenat a Vilafranca del Penedès. 

A desgrat que la companyia no conservà pas cap fotografia del Nazar, el senyor Ricardo, el cap del taller de la Hispano Igualadina, disposava d'un catàleg foto del mateix model que fou comprat l'any 1964, en què hi figura el nombre de places i el preu. El senyor Ricardo, que coneixia l'afecció d'en Toni als autocars antics, li facilità la foto del Nazar.

Aquest autocar feia el servei de línies regulars a la comarca de l'Alt Penedès: principalment les de Vilafranca del Penedès-Pontons, Vilafranca del Penedès-Guardiola de Font-rubí i Vilafranca del Penedès-Olesa de Bonesvalls. El manteniment i les reparacions del cotxe fou fet en els propis tallers de la companyia de Igualada i Vilafranca del Penedès. Aleshores les companyies grans tenien els seus propis tallers i mecànics. Un dels conductors que el portaren fou el senyor Gamissell, que coincidí amb el Toni uns quants anys a La Hispano Igualadina. 

Autocar Nazar per serveis interurbans idèntic al que tingué la Hispano Igualadina entre els anys 1963 a 1975, del qual, malauradament, no sabem pas la matrícula que tingué: 

105 NAZAR(1)

En Toni Rica apunta que la matrícula del Nazar fou B-291105, extrem que caldria verificar. Tal vegada, en els arxius de l'empresa, hi consti.

L'altre cotxe la constància del qual devem també a en Toni Rica, propietat de l'empresa la Hispano Llacunense de Sant Sadurní d'Anoia, fou un Rubel equipat amb un motor Perkins i que carrossà Zane de Saragossa, l'empresa carrossera que el napolità Vincenzo Angelino Gervasio fundà després d'abandonar Nazar amb unes pèrdues econòmiques considerables. 

La Hispano Llacunense comprà cap a l'any 1966 dos Rubels que carrossà Zane. Cobrien la línia regular de Santa Margarida de Montbui a Igualada. Arran de la compra, l'any 1977, pel senyor Masats, de la línia regular de La Llacuna-Igualada, un dels cotxes fou transferits a la seva empresa i l'altre continuà treballant a les línies regulars de HILLSA entre Sant Sadurní d'Anoia i els pobles propers de la comarca. El Rubel que es quedà el senyor Masats fou conduït pels senyors Palaxats i Llobet.

El Rubel objecte d'aquest article li fou canviat el motor Perkins original per un Pegaso  de cent quaranta cavalls de potència procedent d'un autobus Chausson que tingué en Gibert. Aquest fet es produí perquè aleshores els senyors Masats i Gibert foren socis. Els cotxes es tancaven al garatge d'en Masats i el manteniment se'n féu càrrec en Gibert. També li fou acoblat un canvi de marxes Wilson de quatre velocitats. Acabà els seus dies fent la línia regular de Santa Maria del Camí a Vilanova del Camí. Fou donat de baixa cap a l'any 1980.

El senyor Palaxats amb la seva filla davant del Rubel amb carrosseria Zane:

lairubelzaneoz8

lairubelzane

Si hom compara les dues carrosseries, s'adona que presenten una gran similitud. Gairebé es pot afirmar que la carrosseria Zane és una mera actualització del Nazar. Les formes arrodonides, la posició verticals dels llums davanters, la calandra cromada davantera formada per dues peces, els cromats laterals, l'ús dels mateixos vidres partits al davant i al darrera, etc. Aquest italià resident a Saragossa fou el dissenyador més brillant i virtuós de camions, furgonetes i autocars que hi hagué a Espanya en la segona meitat del segle XX. Tant de bo els seus projectes industrials haguessin tingut més continuïtat. 

Agraïm a l'Antoni Rica Villagra les fotografies dels vehicles i la informació facilitada que hem reproduït en aquest article. Són aquests vehicles rars els que susciten el nostre interès.

Cap comentari:

Publica un comentari