divendres, 29 de juny de 2018

Omnibus, autobusos i autocars a Roses (Alt Empordà).

Hem tingut accés, per un fet afortunat, a l'arxiu municipal de Roses, òrgan de l'Ajuntament de Roses que gestiona els expedients administratius resolts, documents de distinta naturalesa jurídica i disposa ensems d'unes quantes col·leccions fotogràfiques cedides per llurs  propietaris. Aquestes fotografies recullen l'evolució i canvis profunds que aquest poble ha experimentat en el decurs del segle XX. 

Consultades les distintes col·leccions fotogràfiques que té l'Arxiu Municipal de Roses, hem seleccionat unes quantes fotografies que recullen vehicles. Palesen l'evolució que l'automoció ha experimentat a la comarca de l'Alt Empordà. Interessant i singular és la coexistència, a partir de la dècada de 1960, amb la irrupció del turisme que ha transformat per sempre més els pobles costaners, dels vehicles nacionals amb els espaterrants automòbils i autocars estrangers procedents majorment de França, Alemanya i Holanda. 

En aquest primer article sobre els vehicles que hi ha hagut i han passat per Roses, centrarem l'objectiu en els primers òmnibus que transitaren pel país; els precaris i fatigats cotxes de línia que treballaren en la dècada de 1940 i 1950, majorment desferres recuperades de la guerra civil i reconstruïdes amb molt pocs mitjans i molts esforços. Sort n'hi hagué en la postguerra dels beneficis que el contraban generava. I els grans canvis produïts a partir de 1960 per causa de la renovació del parc de vehicles espanyol, impulsada pel creixement econòmic experimentat aleshores i conseqüent increment de la renda disponible, juntament amb la irrupció dels primers automòbils i autocars estrangers. L'ingrés de l'estat espanyol a la Comunitat Econòmica Europea ha significat l'equiparació o homogeneïtzació del parc de vehicles espanyol amb els de la resta de països europeus.

Els primers òmnibus que prestaren el servei de línia regular entre els diferents pobles de l'Alt Empordà: 

8996

L'òmnibus que cobria la línia regular de Figueres a Cadaqués amb parada a Roses:

9567

Òmnibus aparcat al carrer de Pi i Sunyer de Roses:

8726

Un autobús de la companyia Gómez i Paltré  que feia la línia de Castelló d'Empúries, Roses i Cadaqués:

Juanolab7

Els amos i treballadors de l'empresa Gómez i Paltré, drets davant dels cotxes, en el garatge de l'empresa:

Esperanza Coll Carbó001

Un autobús Thames, fotografiat l'any 1954, que cobria la línia de Figueres-Roses-Cadaqués, també de la companyia Gómez i Paltré:

Pere Puignau Canela_1954 

Imatge de Roses de mitjan de la dècada de 1960, amb un autocar a la dreta que portava els primers visitants i turistes delerosos de descobrir els encants de les platges del municipi, incloses les de cala Montjoi, cala Pelosa i cala Jóncols en el cap de Creus:

IMG0001

Dues postals de Roses amb les dues jardineres que passejaven els turistes per conèixer els indrets i construccions principals del municipi:

Joan Juanola

AlbertCervera002 (1972)

Una de les jardineres que treballava en les dècades de 1960 i 1970 i que conserva la família Vinyolas:

003b

Un autocar estranger aparcat al passeig marítim l'any 1966:

AlbertCervera003 (1966)

Una altre jardinera que estigué en actiu en les dècades de 1960 i 1970, quan en Roses experimentà un creixement inusitat i esdevingué un centre turístic de primera magnitud a la Costa Brava:

9484

Renglera d'autocars a Roses en els anys 1970:

137 

Dos autocars aparcats al passeig marítim de Roses:

Martinolas24

En el proper article abordarem les imatges, procedents de l'arxiu municipal de Roses, que recullen els treballs quotidians dels rosincs.

Cap comentari:

Publica un comentari