diumenge, 21 d’octubre de 2018

Més fotografies de la carregada del camió Nazar B que fou d'en Benito Gil de Cambrils.

El senyor Xavier Gil Tost en ha enviat les fotografies, fetes per en Toni Aragonès, de la carregada del Nazar B que fou del seu pare, en Benito Gil, el passat disset d'octubre a la base que Aragonès Transports SA té al polígon industrial de Constantí, al Tarragonès. El col·leccionista asturià que l'ha comprat amb l'ànim de restaurar-lo aprofità el transport per carregar en una masia del municipi de Sant Gregori, a la comarca del Gironès, un altre Nazar, model C, carrossat amb un bolquet que fou d'un constructor local. 

La góndola, arrossegada per una tractora Iveco Stralis, noliejada des d'Astúries en el pati de l'empresa d'Aragonès Transports SA per carregar el Nazar B de tres-mil cinc-cents quilos de pes que fou d'en Benito Gil del poble de Cambrils:

Nazar 3

El petit camió Nazar C que fou d'en Narcís Costa Martí, en Patau de motiu, un constructor de la comarca del Gironès:

Nazar 0

El camió Nazar B que transportava caixes de peix fresc des del port de Cambrils a distintes peixateries de Reus i altres pobles del Baix Camp:

Nazar 1

El Nazar B, amb els llums davanters canviats i la pèrdua de la calandra del radiador, presenta una imatge molt diferent de quan fou comprat l'any 1963: 

Nazar 2

Seqüència de la carregada del Nazar B a la góndola:


Nazar 5

Nazar 4

Nazar 6

Nazar 7

Nazar 8

Els dos camions Nazar carregats a la góndola:

Nazar 11

Nazar 9

Detall de l'acabament de la caixa peixatera, corbada, de gran bellesa, que muntava el Nazar B:

Nazar 10

El Nazar B del senyor Benito Gil Molas en la dècada de 1960:

IMG-20170812-WA0017

En Benito Gil, d'acord amb la informació facilitada per llur fill Xavier, li canvià el motor dièsel Perkins equipat de fàbrica per un de nou pocs anys abans de vendre'l a un aficionat que li manifestà la intenció de restaurar-lo per la singularitat que presenta. L'aficionat desistí ben aviat de tal propòsit i cometé la imprudència d'abandonar el vehicle al ras en una finca de llur propietat. El grau de deteriorament que la planxa de la cabina i la fusta de la caixa pateixen són conseqüència directa dels anys passats pel vehicle a sol i serena. Aquest abandonament causa la desaparició de la calandra del Nazar, una peça singular i complicada de trobar. Un altre element que també ha desaparegut és el radiador del motor.

El vehicle té un tret addicional singular. Disposa de l'autorització, expedida per la prefectura de trànsit, que l'habilita a transportar cinc adult dins la cabina del Nazar. El senyor Gil engrandí la cabina per transportar la mercaderia i les peixateres que venien el peix fresc procedent del port de Cambrils. I tot plegat en un petit camió de tres-mil cinc-cents quilos de pes que qualsevol, en possessió del carnet de segona, pot conduir.

La restauració del vehicle és una tasca àrdua, delicada, complexa. Deixant de banda els treballs de reconstrucció de la cabina i de la caixa, per recuperar l'aspecte original caldrà proveir-se d'un eix davanter que incorpori les llantes i la barra de la direcció -l'eix davanter actual procedeix d'un camió de la casa Avia, fet que l'enlletgeix considerablement-, una calandra del radiador i els llums originals davanters rodons. També cal afegir-hi la visera davantera superior que la cabina muntava de fàbrica. Una tasca summament complexa i de resultats incerts.

En la primera meitat de la dècada de 1960 el constructor madrileny Aeronàutica Industrial SA, que fabricava els camions Avia equipats també amb motors dièsel Perkins, produïa una versió de vehicles amb la cabina gran per transportar alhora mercaderia i gent. Un Avia, de la primera serie amb la cabina gran de fàbrica, matriculat a Lleida:


CAMIÓ AVIA PRIMER MODEL

Tant de bo que el Nazar B que fou del senyor Gil de Cambril recuperi llur esplendor original. Caldrà molta sort per tenir totes les peces requerides. La cabina, transformada per un taller, pràctica corrent aleshores, afegeix interès a llur restauració. I quant a l'altre Nazar, el C que equipa un bolquet, llur restauració tampoc és una labor assequible. L'absència dels vidres de la cabina fa que sigui una tasca titànica. Tenim però tota la confiança que aquests dos vehicles seran completament refets i tornaran a presentar la mateixa imatge que la del dia que foren carrossats.

Cap comentari:

Publica un comentari