En dos articles anteriors s'ha exposat tant la història de l'empresa Nazar, de Saragossa, com els diferents models de camions que va fabricar en els 8 anys justos d'activitat industrial, abans de ser engolida per Barreiros.
Tanmateix, després d'aquest període investigant sobre els Nazars a Catalunya, hi ha un fet que em sobta prou: mentre que hi ha certa documentació de Nazars venuts a les comarques de Girona, per contra, hi ha molt poques dades de Nazar venuts a Barcelona, Lleida i Tarragona. Les causes poden ser diverses: que Nazar gaudís d'una bona acollida entre els transportistes gironins -el cap de mecànics de Nazar a Girona era el Sr. Pere Liu i Vila, un gran professional-, o per haver tingut la sort de contactar amb el propi Sr Liu i amb en Miquel Patinyo, un altre gran afeccionat als camions, que m'ha permès per la informació que m'han facilitat, d'anar descobrint alguns vehicles que encara es conserven o fotografies de vehicles ja desapareguts.
En canvi, pràcticament no disposo d'informació de Nazar referida ni a Barcelona, ni a Lleida, ni menys encara, a Tarragona. En relació a Barcelona, em consta que el representant oficial era el concessionari MOTORSOL, i que TRANSPORTS HOMS van tenir un camió de 7 tones; també em consta que l'empresa d'autocars AUTOS CAMPRUBÍ de La Pobla de Lillet (Berguedà) va tenir un autocar dedicat al transport dels treballadors de les mines de carbó; i poca cosa més. De Tarragona, no disposo de cap dada: ni el representant ni de cap vehicle matriculat. De Lleida, la casualitat va permetre descobrir una petita furgoneta al poble de Vila-Sana i poc res més.
Aquest absència d'informació no és aplicable a Girona: el material que hi ha és força important, més encara si se'l compara amb les altres províncies. Em consta gràcies a en Miquel Patinyo que TRANSPORTS BARNADAS de Girona ciutat van tenir dos camions Nazar; encara es conserva un Nazar cabina A a Sant Climent Sescebes (Alt Empordà); hi ha dos camions Nazar cabina B a Matajudaica; per la informació d'en Pere Liu, TRANSPORTS RAMONET de Puigcerdà va tenir dos camions Nazar, i un altre transportista de Caldes de Malavella un parell més.
Les fotografies que il·lustren aquest article corresponen al Nazar cabina C, comercialitzat l'any 1965, quan l'empresa FACTORÍAS NÁPOLES SA, fabricant dels vehicles Nazar, era sota el control de la CAJA DE AHORROS DE ARAGÓN (avui dia Ibercaja), i aquesta entitat cercava un comprador per a Nazar.
El Nazar cabina C correspon el darrer model comercialitzat per Nazar abans de llur venda l'any 1966; estava equipat amb un motor Perkins Hispania, i compartia molts elements mecànics amb els camions Avia. Per la informació recopilada, cal destacar el bon record dels seus propietaris per la fiabilitat i capacitat de càrrega, fet que palesa la gran qualitat assolida pels darrers models Nazar fabricats, en contrast amb els primers models.
Hi ha constància que a Novelda (Alacant) resta en actiu un Nazar cabina C dedicat a la recollida de ferralla, possiblement el darrer Nazar en actiu a tot l'Estat espanyol; també hi havia hagut un furgó Nazar tancat a Galícia, dedicat al comerç ambulant fotografiat l'any 1995.
Aquestes tres models reproduïts són camions venuts i matriculats a Girona. No hi ha constància d'altres unitats de la cabina C matriculades a les altres tres províncies. Aquest primer Nazar equipat amb una caixa de fusta fabricada a València, va prestar servei en una farina de Celrà (Girona) i es conserva a Foixà.
Aquesta fotografia és d'un Nazar dedicat a la venda ambulant d'un comerciant de Ripoll (Girona)
Des d'ací volem demanar la col·laboració dels afeccionats i dels interessats en el transport per carretera a Catalunya per a que ens facin arribar dades i fotografies de transportistes, empreses i vehicles per a confegir un inventari des dels orígens fins als nostres dies.
Moltes gràcies per endavant.
Després de més de 15 anys seguint la petja d'aquesta empresa i de les unitats que van ser venudes i matricules a Catalunya, he de reconèixer que els resultats han estat magres i desiguals. El temps transcorregut, les poques unitats venudes, la desaparició d'alguns dels seus propietaris i la minsa qualitat i prestigi de la marca NAZAR, a diferència per exemple de Pegaso, ha provocat que se n'hagi perdut la pista i força documentació com fotografies i altres dades d'interès.
Tanmateix, després d'aquest període investigant sobre els Nazars a Catalunya, hi ha un fet que em sobta prou: mentre que hi ha certa documentació de Nazars venuts a les comarques de Girona, per contra, hi ha molt poques dades de Nazar venuts a Barcelona, Lleida i Tarragona. Les causes poden ser diverses: que Nazar gaudís d'una bona acollida entre els transportistes gironins -el cap de mecànics de Nazar a Girona era el Sr. Pere Liu i Vila, un gran professional-, o per haver tingut la sort de contactar amb el propi Sr Liu i amb en Miquel Patinyo, un altre gran afeccionat als camions, que m'ha permès per la informació que m'han facilitat, d'anar descobrint alguns vehicles que encara es conserven o fotografies de vehicles ja desapareguts.
En canvi, pràcticament no disposo d'informació de Nazar referida ni a Barcelona, ni a Lleida, ni menys encara, a Tarragona. En relació a Barcelona, em consta que el representant oficial era el concessionari MOTORSOL, i que TRANSPORTS HOMS van tenir un camió de 7 tones; també em consta que l'empresa d'autocars AUTOS CAMPRUBÍ de La Pobla de Lillet (Berguedà) va tenir un autocar dedicat al transport dels treballadors de les mines de carbó; i poca cosa més. De Tarragona, no disposo de cap dada: ni el representant ni de cap vehicle matriculat. De Lleida, la casualitat va permetre descobrir una petita furgoneta al poble de Vila-Sana i poc res més.
Aquest absència d'informació no és aplicable a Girona: el material que hi ha és força important, més encara si se'l compara amb les altres províncies. Em consta gràcies a en Miquel Patinyo que TRANSPORTS BARNADAS de Girona ciutat van tenir dos camions Nazar; encara es conserva un Nazar cabina A a Sant Climent Sescebes (Alt Empordà); hi ha dos camions Nazar cabina B a Matajudaica; per la informació d'en Pere Liu, TRANSPORTS RAMONET de Puigcerdà va tenir dos camions Nazar, i un altre transportista de Caldes de Malavella un parell més.
Les fotografies que il·lustren aquest article corresponen al Nazar cabina C, comercialitzat l'any 1965, quan l'empresa FACTORÍAS NÁPOLES SA, fabricant dels vehicles Nazar, era sota el control de la CAJA DE AHORROS DE ARAGÓN (avui dia Ibercaja), i aquesta entitat cercava un comprador per a Nazar.
El Nazar cabina C correspon el darrer model comercialitzat per Nazar abans de llur venda l'any 1966; estava equipat amb un motor Perkins Hispania, i compartia molts elements mecànics amb els camions Avia. Per la informació recopilada, cal destacar el bon record dels seus propietaris per la fiabilitat i capacitat de càrrega, fet que palesa la gran qualitat assolida pels darrers models Nazar fabricats, en contrast amb els primers models.
Hi ha constància que a Novelda (Alacant) resta en actiu un Nazar cabina C dedicat a la recollida de ferralla, possiblement el darrer Nazar en actiu a tot l'Estat espanyol; també hi havia hagut un furgó Nazar tancat a Galícia, dedicat al comerç ambulant fotografiat l'any 1995.
Aquestes tres models reproduïts són camions venuts i matriculats a Girona. No hi ha constància d'altres unitats de la cabina C matriculades a les altres tres províncies. Aquest primer Nazar equipat amb una caixa de fusta fabricada a València, va prestar servei en una farina de Celrà (Girona) i es conserva a Foixà.
Aquesta fotografia és d'un Nazar dedicat a la venda ambulant d'un comerciant de Ripoll (Girona)
Aquest tercer Nazar equipat amb un bolquet, pertany a un constructor de Sant Gregori, el qual fou comprat de nou per un altre constructor de Palafrugell (Baix Empordà)
Des d'ací volem demanar la col·laboració dels afeccionats i dels interessats en el transport per carretera a Catalunya per a que ens facin arribar dades i fotografies de transportistes, empreses i vehicles per a confegir un inventari des dels orígens fins als nostres dies.
Moltes gràcies per endavant.
Tienen una estética peculiar incluso atractiva. El primero debería ser conservado.
ResponEliminaEdu:
ResponEliminaHasta el momento, tanto el primero como el tercero estan preservados por sus respectivos propietarios.
Desgraciadamente, el Nazar blanco con volquete necesita una restauración muy importante, y dudo que haya piezas para realizarla.