dissabte, 20 de febrer de 2010

AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA de Banyoles (Pla de l'Estany)

OLIVET és i ha estat una de les empreses d'autocars més importants de les comarques gironines. Fundada l'any 1923, llurs orígens tanmateix es remunten uns anys abans, quan en Josep Brugués i Brandia, nat a Besalú el 13 de desembre de 1878, inicia cap a l'any 1900 el transport amb tartana des de Tortellà (Alta Garrotxa) fins a Girona.

El senyor Josep Brugués i Brandia era un excel·lent sardanista, qui va maridar-se l'any 1901 amb la senyora Carolina Olivet, motiu pel qual fou conegut popularment com en "Pepet Olivet". Fruit d'aquest matrimoni en neixen dos fills: l'Agustí Brugués i Olivet, el 29 d'abril del 1903, qui representa la segona generació de transportistes, i llur germana Anna, el 2 de febrer del 1908.

Durant tots aquests anys el senyor Josep Brugués i Brandia continua l'explotació amb tartana de la línia entre Tortellà fins a Girona. El 22 de febrer del 1923 el senyor Brugués adquireix i matricula un petit autocar Ford amb matrícula GI-649, amb una carrosseria de fusta. Aquest vehicle era conduit per llur fill Agustí Brugués i Olivet. Una anècdota curiosa és que la por dels usuaris d'aquesta línia al Ford, obligava a prestar el servei diari de Tortellà fins a Girona alternativament entre l'autocar Ford i la tartana: els primers mesos, el Ford anava buit d'usuaris. Malauradament no es conserven pas fotografies d'aquest primer autocar Ford.

El 1 de setembre de 1923 es reconeix per l'Administració la titularitat de la línia entre Tortellà i Girona a favor del senyor Josep Brugués i Brandia amb la següent resolució:

"Per a establir un servei diari d'automòbils per a transport de viatgers i equipatges entre Girona i Tortellà, ha estat autoritzat al senyor Josep Brugués i Brandia. La línia seguirà les carreteres d'Argelaguer a Molló, Girona a Olot i Madrid a França servint a les poblacions intermèdies d'Arguelaguer, Besalú, Banyoles i Serinyà".

L'any 1928 el senyor Josep Brugués va anar amb un autocar CHEVROLET fins a Lorda (França), per a venerar la Mare de Déu. Llur matrícula era GI-2092. En aquells anys, també hi havia dos autocars LANCIA amb les següents matrícules: GI-1612 i B-2989.

El 19 de juny de 1933 neix a Besalú el senyor JOAN BRUGUÉS i PRAT, fill de l'Agustí Brugués i Olivet i n'Anna Prat i Bosch, representant de la tercera generació. En aquells anys s'adquireix un REO petit (matrícula GI-5056) que va carrossar en Josep Vert de Torroella de Montgrí (Baix Empordà). També es va comprar un xassís de REO, conegut popularment com el REO de la cua, carrossat per en BEULAS-GELADA d'Arbúcies (matrícula GI-5781). La família Olivet també era propietària d'un dels sortidors de benzina que hi havia al carrer de l'Empalme de Besalú, just a l'enllaç de les carreteres d'Olot, Figueres i Girona, Petróleos Porto Pi (P.P.P.).

El juliol de 1936 esclata la Guerra civil espanyol amb un gran trasbals en les activitats d'aquesta empresa de transports. L'any 1938 l'exèrcit de la República va requisar el REO carrossat per en BEULAS-GELADA (matrícula GI-5781), el qual va creuar la frontera cap a França en l'exiliada dels mesos de gener i febrer de l'any 1939. Conclosa la guerra civil aquest vehicle fou recuperat a Hondarribia.

En la postguerra es va reprendre l'activitat amb els pocs vehicles que hi havia aleshores. Són els anys del gasògens i de la reconstrucció de vehicles. La família Brugués disposava de dos camions per a atendre llurs negocis. L'any 1943 es va comprar un autocar CHEVROLET a la cobla "La Arbucienca", amb matrícula GI-4133. En aquells anys, AUTOCARS OLIVET ja era client de l'AGÈNCIA TRIADÚ i dels ESTABLIMENTS COLL dedicats als subministrament per a vehicles.

L'any 1948 l'empresa AUTOS OLIVET disposava de 10 vehicles, entre taxis, camions i autocars, principalment de la casa nordamericana CHEVROLET. L'any 1949 es va comprar un xassís d'importació a la casa IMPROVER, que fou carrossat per AYATS d'Arbúcies. Aquest vehicle fou estrenat l'any 1950 fent un viatge fins a Roma amb els senyors Agustí i Joan Brugués.

En aquesta fotografia presa en un pelegrinatge a Roma l'any 1950, hi ha el senyor Agustí Brugués i Olivet al costat d'un autocar italià carrossat per Orlandi amb el disseny característic dels anys 1950:

img101

Durant la dècada del 1950 és continua amb la represa mitjançant la compra l'any 1953 d'un autocar GMC reconstruït, amb matrícula GI-8085. També es ven un autocar REO amb matrícula L-4218 a AUTOCARS SIMON BARCELÓ, de la ciutat de Palma de Mallorca, empresa titular de la línia regular entre Palma i Felanitx i especialitzada en excursions per aquesta bonica illa.

L'any 1954 és compra a Bilbao un xassís SEDDON, importat d'Anglaterra, i que fou carrossat per en BEULAS d'Arbúcies: llur matrícula era GI-8856. Aquest autocar fou conduït sense carrossar pel senyor Agustí Brugués i Olivet, a l'hivern, des de Bilbao fins a Arbúcies:

Autocar GE 8856

En aquests anys AUTOS OLIVET SA tenia també dos altres autocars: un CHEVROLET amb matrícula B-32653, carrossat pel senyor Felip Casademont i Grabolosa, de la vila d'Olot, conegut popularment com en "Parot", que transportava la cobla LA PRINCIPAL DE TORTELLÀ; i un Chevrolet Graham Page, amb matrícula GI-4243 que transportava la cobla LA PRINCIPAL DE BANYOLES.

L'any 1957, OLIVET crea la primera agència de viatges amb el nom comercial de VIATGES CANIGÓ, organitzant viatges a Lorda l'any 1958 per a celebrar el centenari de l'aparició de la Mare de Déu a la nena Bernadette Soubirous. En aquest mateix any de 1958 s'estrenen dos autocars: un Ford amb matrícula GI-19115, recarrossat per en Beulas, i que posteriorment seria venut i recarrossat de nou per FACTORIAS ZANE SA de Saragossa; i un autocar PEGASO amb matrícula GI-20101, comprat a Can Forné, concessionari oficial de Pegaso a la ciutat de Girona, que posteriorment esdevendria AUTOREMOLCS GIRONA SA, el qual fou carrossat per Obradors amb un disseny certament molt encertat i joliu.

A començaments dels anys 1960, AUTOS OLIVET continua l'expansió del negoci inaugurant el Parador de Caldes de Malavella, propietat de la societat INICIATIVAS TURÍSTICAS SA, situat al peu de la Nacional II just en el trencant de la carretera que mena a aquest poble de la comarca de La Selva conegut per llurs aigues termals. També es compren altres empreses com AUTOCARS BREA PRAT, de Malgrat de Mar, l'any 1962.

Es continua la renovació de la flota amb l'estrena el 25 de juny de 1963 d'un autocar PEGASO COMET amb matrícula GI-43.204, carrossat per en Jorsa. També es venen alguns autocars vells a d'altres empreses com un CHEVROLET amb matrícula GI-4238, comprat per l'empresa VIÑOLAS de Roses (Alt Empordà). L'any 1965 amb l'adquisició de l'empresa VIATGES COSTA BRAVA SL, de Figueres, es posseeix un autocar Ford Thames amb matrícula GI-20002:

img443

L'any 1966 s'estrena el garatge del carrer Nord al centre de Banyoles, avui dia carrer de Canat. Es continua amb la compra d'autocars principalment de les marques Pegaso i Sava-Austin, aixi com alguns Barreiros. Es decideix repintar els autocars abandonant la combinació de vermell i crema i s'adopta un color verd i crema, més modern. Fotografies actuals d'aquest garatge on hi aparquen cotxes:

IMG_2207

IMG_2208

IMG_2206

L'any 1967 es compra l'empresa AUTOCARS LLUÍS CASADEMONT, de Girona. Aquest mateix any s'inaugura l'aeroport de GIRONA-COSTA BRAVA. L'any 1968 s'abandonen els serveis de trànsfers a l'aeroport de Perpinyà, capital de la comarca del Rosselló; i l'empresa VIATGES CANIGÓ inaugura una oficina provisional a la Ronda Pare Claret núm. 9 de Girona; l'oficinina definitiva serà a la Carrer de Barcelona 25. Durant aquests anys s'adquireixen diversos autocars BARREIROS, com aquest SAETA 35 fotografiat a Banyoles (Pla de l'Estany):

img005

Un altre bonic autocar BARREIROS adquirit a mitjans de la dècada de 1960:

img051

Un altre BARREIROS-AEC de l'empresa OLIVETRANS SA, fotografiat al Parador de Caldes:

img067

img065

Tres autocars d'OLIVETRANS SA aparcat a l'aeroport de Girona-Costa Brava el dia de llur inauguració i estrena:

img063

Aquests autocars recollint els turistes que estrenaven aquest aeroport. El segon autocar és un OM carrossat per AYATS:

img057

Un joliu autocar PEGASO carrossat per AYATS:

img045

L'interior d'aquest autocar on hi destacaven uns gran vidres:

img046

L'any 1967 es va comprar un autocar SAVA-AUSTIN, carrossat per FACTORIAS ZANE SA de Saragossa. Cal destacar la bellesa d'aquesta carrosseria, malgrat que quan plovia, l'aigua s'escolava dins de l'autocar mullant als passatgers. En aquestes fotografies, preses al parador de Caldes, aquest SAVA-AUSTIN encara duia la placa verda:

img041

img043

L'interior d'aquest autocar on hi destaca uns acabats luxosos i elegants:

img042

El mateix autocar al garatge d'OLIVETRANS al carrer Canat de Banyoles (Pla de l'Estany):

img044

A començaments de l'any 1972, la societat OLIVETRANS SA es trasllada a Cala Ratjada (Mallorca). L'any 1974 es constitueix la societat BRUGUÉS OLIVET SA, adquirint-se diversos autocars carrossats per SETRA. Aquest mateix any de 1974 s'adquireix l'empresa AUTOCARS FONTANET-TRIADÓ SL, de Santa Coloma de Farners (La Selva).

Durant la segona meitat dels anys 1970, malgrat la incertesa política derivada de la mort del general Francisco Franco, es continua la compra d'altres empreses: l'any 1976 s'adquireix AUTOCARS MULLERAS de Sant Privat d'en Bas (La Garrotxa); l'any 1977 s'adquireix l'empresa AUTOCARS MIQUEL CANAL i MORATÓ, de la vila d'Olot. I el 6 de desembre de 1978, dia en que fou aprovada per referèndum la Constitució Espanyola, s'adquiria l'empresa AUTOCARS AYANO, propietat del senyor Antoni Casà, d'Olot.

La crisi econòmica que pateix l'Estat espanyol durant l'any 1978 no és impediment per a que AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA compri diversos autocars BARREIROS-DODGE carrossats per VANHOLL. També es continuen les excursions a Lorda (Gascunya), i es constitueix l'empresa GIRONABÚS SA, en una actitud valenta que palesa la confiança que hi havia en el futur del país.

Fotografia d'un autocar IVECO carrossat per BEULAS pertanyent a l'empresa GIRONABUS SA, fotografiat a l'avinguda Diagonal de Barcelona el mes de febrer del 2010:

IMG_2811

L'any 1980 s'adquireix l'empresa AUTOCARS ÀNGEL ROMEU de Vic-Calldetenes (Plana de Vic). L'any 1983 es compren diversos autocars Pegaso que muntaran les primeres carrosseries STERGO de la casa BEULAS SA, destinant-se tant a AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA com a GIRONABÚS SA. El 30 de desembre d'aquest any es dóna de baixa definitiva un bonic autocar Pegaso Comet carrossat per SETRA-SEIDA i amb matrícula B-796790: és un vehicle molt recordat atès que havia fet nombrosos viatges per tota Europa.

Fotografia de l'any 1989 de diversos autocars PEGASO amb carrosseria STERGO, pertanyents a les empreses BRUGUÉS OLIVET i GIRONABÚS SA, fotografiats a l'aeroport de Girona-Costa Brava: els autocars de l'esquerra muntaven la primera versió de llums davanters d'aquesta carrosseria.

img008

L'any 1985, AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA adquireix l'empresa TEIBUS, els autobusos de l'Ajuntament d'Olot. A finals de la dècada de 1980 es continua la renovació de les flotes de les empreses BRUGUÉS OLIVET SA i GIRONABUS SA amb autocars Pegaso adquirits al concessionari oficial de Girona, AUTOREMOLCS GIRONA SA, i amb les carrosseries STERGO de l'empresa BEULAS d'Arbúcies. També s'amplien els serveis i vehicles de la concessió del TRANSPORTS PÚBLICS d'OLOT (TPO), adquirint-se un autobus PEGASO amb matrícula GI-8993-AB.

L'any 1993, TRANSPORTS PÚBLICS d'OLOT es transforma en TRANSPORTS PÚBLICS OLIVET SL, adquirint-se un autobus SCANIA de pis baix. També s'adquireix un autocar RENAULT, el qual va donar un resultat excel·lent. També es continua amb la renovació de la flota venent diversos autocars, com un PEGASO carrossat per SETRA-SEIDA amb matrícula GI-7475-E. Durant aquesta dècada es continua amb l'adquisició d'autocars nous, confiant de nou en el carrosser BEULAS, com és aquest autocar fotografiat a Ripoll (Ripollès) l'any 2008:

Autocar de l'empresa Olivet a Ripoll (Girona)

Un altre autocar d'aquesta empresa gironina: un MAN carrossat per IRIZAR, fotografiat a Campdevànol el febrer de l'any 2010:

IMG_2555

Avui dia AUTOCARS BRUGUÉS OLIVET SA és una de les principals empreses d'autocars de les comarques de Girona, amb una constant renovació de vehicles com ho és aquest autocar MERCEDES BENZ carrossat per SETRA, i fotografiat a la nau de Banyoles; encara duu la matrícula provisional alemanya:

IMG_2900

El futur d'aquesta important empresa és garantida pel relleu generacional: amb la merescuda jubilació del senyor Joan Brugués i Prat, es nomena al senyor Agustí Brugués i Olivé, director gerent de les empreses BRUGUÉS OLIVET SA i T.P.O., qui representa la quarta generació. A més, en properes cròniques continuarem gaudint de l'extraordinari arxiu fotogràfic que conserva el senyor Joan Brugués sobre els autocars que aquestes empreses han tingut durant tots aquests anys.

Cap comentari:

Publica un comentari