dimarts, 23 de febrer de 2010

TRANSPORTS CARBONELL-MOLIST de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental)

En Jaume Carbonell i Bachs pertanyia a una família originària del poble de Riells del Fai, bonic i antic poble de la comarca del Vallès Oriental, bastit als peus dels Cingles de Bertí i del monestir de Sant Miquel del Fai, a tocar de la capçalera de la Vall del Tenes. En Lluís Molist i Serratacó era fill de Sant Feliu de Codines, un altre poble remarcable del Vallès Oriental conegut per llurs aires sanitosos i personatges il·lustres que hi estiuejaren.

A diferència de Riells del Fai, l'economia bàsica de la qual era l'agricultura i la ramaderia, Sant Feliu de Codines va arrelar-hi una activitat industrial prou important: aquest poble és l'origen de la important indústria tèxtil ROCA UMBERT, fundada per en Josep Umbert i Ventura l'any 1871, situada al centre de la vila i que va tancar l'any 1971, centrant tota la producció en la fàbrica de Granollers.

Una altre indústria prou important fou VALLCORBA dedicada a la fabricació de lleteres metàl·liques que usaven els ramaders de la comarca per a la recollida i transport de llet fins a l'empresa RANIA, ubicada a l'antiga carretera nacional 152a, al municipal de Santa Perpètua de Mogoda. En Josep Carbonell recorda de petit el trànsit de camions que circulaven per la carretera C-59, travessant el nucli urbà de Sant Feliu de Codines curulls de lleteres cap a la fàbrica RÀNIA, i llur retorn al cap d'unes hores.

A redós d'aquestes fàbriques hi va sorgir una important activitat econòmica i comercial: des de tallers tèxtils i metal·lúrgics fins a transportistes per a dur la matèria prima i el producte acabat. Durant la segona meitat del segle XX a Sant Feliu de Codines hi havia diverses empreses de transport com TRANSPORTS SALAMAÑA, TRANSPORTS PUJOL o TRANSPORTS PERMANYER.

A mitjans dels anys 1940 en Jaume Carbonell Bachs i en Lluís Molist i Serratacó varen fer societat constituint una agència de transports: TRANSPORTS CARBONELL-MOLIST, amb la seu principal a Sant Feliu de Codines i una agència al carrer Princesa número 54 de Barcelona. En aquells anys el barri de Ribera de Barcelona aplegava nombroses agències de traginers i transportistes amb llurs magatzems de recollida i lliurament de la paqueteria. En aquest local del carrer Princesa número 54 de Barcelona també es lliurava i recollia la paqueteria, havent-hi l'opció que el repartiment o la recollida se n'encarregués directament l'agència CARBONELL-MOLIST.

Durant els anys 1940, aquesta agència de transports tenia un carro i un cavall per al lliurament de paquets per Sant Feliu de Codines, la qual cosa era habitual ateses les circumstàncies particularment difícils d'aleshores. Per al transport de mercaderies i paquets disposaven de camions estrangers com MERCEDES BENZ O AUTOCAR, atès que les empreses espanyoles fabricants de camions com PEGASO no podia pas satisfer i cobrir la demanda existent.

Fotografia d'un bonic camió Mercedes Benz de l'empresa TRANSPORTS CARBONELL-MOLIST amb llur caixa de fusta, aparcat a la carretera de Gallifa just davant de l'hostal de Can Benet:

LlMS%20M-64477[1]

Un altre camió d'aquesta empresa fou aquest AUTOCAR de fabricació nordamericana, comprat a Barcelona i que procedia de Igualada (Anoia), fotografiat a la carretera de Sant Miquel de Fai:

LlMS%20M-122198[1]
LlMS%20camió[1]

En aquesta fotografia hi ha un Chevrolet i un dels carros que s'usaven per al repartiment de paquets per Sant Feliu de Codines:

LlMS%20flota%20camions[1]

TRANSPORTS CARBONELL-MOLIST recollia i lliurava mercaderia i paqueteria no tant sols de Sant Feliu de Codines sinó que cobria aquest servei a d'altres pobles que travessaven diàriament per a arribar fins a Barcelona com Caldes de Montbuí, Palau-Solità i Plegamans, Santa Perpètua de Mogoda o Montcada i Reixac.

Acompanyat de l'amic Josep Carbonell i Rodés, vaig tenir ocasió d'enraonar amb en Lluís Molist i Serratacó, qui m'explicava les penúries de l'ofici de traginer durant els anys 1940 i començaments del 1950: treballar amb vehicles vells i molt malmesos que havien de circular amb gasògen per l'absència de benzina; arrencar a les 4 del matí, a l'hivern, per a escalfar els motors dels camions; els problemes de les punxades de rodes per la pèssima qualitat dels pneumàtics i les deficients carreteres d'aleshores. En aquestes circumstàncies, un viatge de Sant Feliu de Codines fins a Barcelona hi esmerçaves unes quantes hores, si tot anava bé i no calia reparar el camió enmig de la carretera o canviar i adobar els pneumàtics.

L'empresa TRANSPORTS CARBONELL-MOLIST estigué en actiu fins a mitjans dels anys 1960, quan amb la jubilació d'en Jaume Carbonell i Bachs es va acordar llur liquidació. El senyor Lluís Molist i Serratacó va crear aleshores una empresa d'excavacions, rebaixaments i obres públiques amb camions bolquet i excavadores.

Des d'ací vull agrair la informació i fotografies que em van facilitar el senyor Lluís Molist i en Josep Carbonell i Rodés, per a recordar un dels nombrosos traginers que hi va haver a la comarca del Vallès Oriental després de la dissortada guerra civil.

Cap comentari:

Publica un comentari