diumenge, 17 de juliol de 2011

Relació dels primers vehicles matriculats a les comarques gironines (i IV).

La darrera crònica sobre els primers vehicles matriculats a les comarques gironines s'inicia amb un Rochet propietat del senyor Joan Bosch, de Vidreres, amb matrícula GI-1911.

Lamentablement, aquesta relació tan interessant i que proporciona abundant informació, és incompleta: no hi ha els vehicles amb la matrícula GI-2043 fins el GI-2811. Si hom tingués aquesta relació completa i ens la fes arribar, li estaríem profundament agraïts.


fot523-15

El senyor Francesc Cargol, de Palamós (Baix Empordà), va comprar un Elizalde amb matrícula GI-1916.

El senyor Tomàs de Cendra, descendent d'una nissaga de grans propietaris i hisendats rurals, originaris de l'Estanyol i establerts a Anglès, va matricular un Willys GI-1920.

En Josep Artigas, de Palafrugell, un dels socis de Ribot, Font i Artigas, va comprar un Rochet amb matrícula GI-1924.

L'Enric Vincke, de Palamós, va matricular un Alfa Romeo GI-1933. Gran coneixedor del suro, va constituir amb en Joan Miquel l'empresa MIQUEL & VINCKE, que més tard va esdevenir MANUFACTURAS DEL CORCHO SA.

El Banc de Palafrugell matricula un Chenard amb matrícula GI-1955.

El Chevrolet amb matrícula GI-1984 inscrit a nom de Agència Caldas & Cia, de Cassà de la Selva, i un altre Chevrolet amb matrícula GI-1987, de l'empresa Víuda de J. Domingo, també de Cassà de la Selva, probablement eren empreses de transport que treballaven en l'activitat del suro de Les Gavarres.

És versemblant que en Martirià Dilme, de Banyoles, titular d'un Ford amb matrícula GI-2007, fos un recader o ordinari que explotava una línia de transport.

L'Amador Bech, d'Agullana, d'una coneguda família d'empresaris del suro, va comprar un Buick amb la matrícula GI-2010. En aquells anys, els autos solament eren a l'abast de gent acabalada.

També és plausible que el senyor Pere Omedes, de Sant Julià de Ramis (Gironès), que va matricular un Citroen GI-2029, sigui el propietari de l'empresa CEMENTOS OMEDES d'aquest municipi.

En Pere Gotanegra, de Roses, va comprar un Berliet amb matrícula GI-2038 per al transport de peix.


fot524-16

Impressiona la compra de vehicle per part de Ribot, Font i Artigas SA aquells anys: un Erskine GI-2356, un Hispano GI-2357, un vehicle GI-2359 que no especifica la marca, un Hispano GI-2360, un Hispano GI-2361 i un Hispano GI-2362. I un dels socis, en Narcís Ribot, de Sant Feliu de Guixols, va matricular un Ford GI-2363.

L'empresa Electroquímica Berenguer, de Girona, va matricular un Chevrolet GI-2384. Aquesta empresa que pertanyia al senyor Ramon de Berenguer i de Llobet, comte de Berenguer i marqués de Garcillano, tenia una central elèctrica a la ciutat de Girona i a Bescanó, aquesta darrera d'estil modernista obra de l'arquitecte Joan Roca i Pinet.

L'empresa PETROLEOS PORTO PI, de Madrid, va comprar un camió Laffly amb matrícula GI-2390 per a la distribució de carburant.

MANUFACTURAS DEL CORCHO SA, de Palafrugell, va comprar un Rochet amb matrícula GI-2395. Més endavant va comprar un Renault GI-2444.

L'empresa Vicente Presas & CIA, de Torroella de Montgrí, va comprar un Hispano GI-2463 per al servei de les línies regulars que cobrien a Figueres, Girona i La Bisbal d'Empordà.


fot525-17

L'empresa Ribot, Font i Artigas matricula un Hispano GI-2474.

L'empresa tèxtil SOCIEDAD ANÓNIMA GROBER va matricular un Willys GI-2479. I una empresa tèxtil de Lloret de Mar, MANUFACTURAS DE GÉNERO DE PUNTO, matricula un Fiat GI-2528.

Sayós & CIA, de Ripoll, destil·leries que produïen l'anís La Abeja, va matricular un Peugeot GI-2544. En Joan Cunill, un transportista de Sant Joan de les Abadesses, va matricular un Berliet GI-2558.

MANUFACTURAS DEL CORCHO SA, de Palafrugell, va matricular un Chevrolet GI-2585.

El senyor Camil Güell, de Camprodon, va matricular un Hispano GI-2593.

fot526-18

En Narcís Ribot, de Sant Feliu de Guíxols, soci de l'empresa RIBOT, FONT I ARTIGAS, de Palafrugell, va comprar un Chevrolet amb matrícula GI-2638. I un altre soci, en Josep Artigas, va comprar un Berliet amb matrícula GI-2645.

En Pere Sacrest i Dusol, empresari tèxtil propietari de HILADOS DUSOL, de les Planes d'Hostoles, que encara produeix avui dia, va matricular un Erskine GI-2671.

MANUFACTURAS DE CORCHO SA, de Palafrugell, va comprar un Chevrolet amb matrícula GI-2674.

En Vicente Fort, de Ripoll, va matricular dos Fords amb matrícula correlativa: GI-2681 i GI-2682. El senyor Fort, que surt en aquesta relació en diverses ocasions, segurament que era un transportista que treballava per a les nombroses empreses tèxtils i metal·lúrgiques de Ripoll i pobles del voltant.

L'empresa ADROHER HERMANOS, de Girona, comercial de material elèctric i d'il·luminació, va comprar un Peugeot amb matrícula GI-2678


fot527-19

L'empresa Viuda de José Domingo, de Cassà de la Selva, va matricular un Chevrolet GI-2759.

Aquesta relació es clou amb dos Willys amb matrícula correlativa GI-2810 i GI-2811, propietat del senyor Josep Ensesa, possiblement el promotor de la urbanització de luxe de S'Agaró i de l'Hotel La Gavina, i també propietari d'empreses químiques i farineres.

Des d'ací agrairíem la informació addicional sobre els titulars d'aquests primers vehicles matriculats a les comarques gironines i la difusió de les fotografies d'aquests vehicles, particularment de camions, furgonetes i autocars.

Cap comentari:

Publica un comentari