El matrimoni format per en Martí Quintana i Cufí, fill del poble de Terrades, a l'Alt Empordà, i la Conxita Clé i Perich, filla de Colomers, un poble de la comarca del Baix Empordà, s'establiren a Anglès, un poble industrial de la comarca de la Selva on hi nasqué llur fill Josep. A Anglès feien de basters en un taller de la plaça de Catalunya 8, motiu pel qual era conegut com a cal Baster. Confeccionaven, adobaven i venien els guarniments de les bèsties de càrrega. També reparaven bicicletes, un vehicle molt popular. En Josep Quintana Clé de ben petit estigué envoltat de ferramentes i peces mecàniques. Aquest fet marcaria la seva professió.
A principis dels anys 1950, amb la reculada de la tracció animal, reparaven vehicles i també en compraven i venien. Compraven autos capolats, els reparaven i venien. A Anglès i els pobles propers hi havia una intensa activitat de treballs forestals desemboscant Les Guilleries. Els troncs procedents dels boscos del massís de Les Guilleries eren la matèria primera que usaven Industries José Esteba SA, un dels principals fabricants d'escuradents de l'estat espanyol, empresa desapareguda, Masats, fabricant de llapis molt populars, i Industries Tarrés SL, fabricant de pinces de fusta per estendre la roba, article que avui dia també ofereixen de plàstic. També va propiciar el desenvolupament de vàries serradores familiars, la principals de les quals, la d'en Lluís Carreras.
Els tractants de boscos i carboners necessitaven vehicles per extreure i transportar els troncs i el carbó produït. En Josep Quintana Clé viatjava arreu d'Espanya a la recerca de Unimogs, un vehicle molt valent i apte per treballar als boscs. Un cop formalitzada la compravenda els Unimogs eren repassats mecànicament al taller RAN, de Girona. La major part eren carrossats amb uns bolquets de la marca Evac. Home de molta empenta, també fou un dels socis fundadors de Taller Ran, acrònim dels cognoms dels senyors Josep Rubirola, en Pitu, Mercè Argemí, dona d'en Rosés, un altre dels socis fundadors, i en Josep Nogué, amb un establiment al carrer Universitat de Montpeller del barri de Palau de Girona. El taller RAN fabricava bolquets i muntaven grues. Més endavant es mudaren a un nau als afores de Sant Julià de Ramis.
Paral·lelament, a principis dels anys 1960 el taller de la família Quintana esdevingué agent comercial de les motocicletes Vespa, Montesa i Bultaco. En qualitat de representant de Vespa, un cop descarregaren cinquanta vespes noves que vengueren a Anglès i pobles dels rodals. Una bona escampada de Vespes feu el cal Basté.
El senyor Quintana sempre li agradà la mecànica i els vehicles. Estava al corrent de les novetats que hi havia en la maquinària d'obra pública i dels camions disponibles:
El senyor Quintana sempre li agradà la mecànica i els vehicles. Estava al corrent de les novetats que hi havia en la maquinària d'obra pública i dels camions disponibles:
El curs del riu Ter es transformà completament amb la construcció dels embassament de Sau i de Susqueda. L'embassament de Sau, que pren el nom del poble de Sant Romà de Sau, desaparegut sota les seves aigües, entrà en funcionament l'any 1963. Construcció de la presa de l'embassament de Sau:
La presa de l'embassament de Sau:
L'embassament de Sau fotografiat l'any 1963:
La presa de l'embassament de Sau:
L'embassament de Sau fotografiat l'any 1963:
Acabat l'embassament de Sau, s'inicià la construcció del de Susqueda, en un tram inferior del riu Ter, obra que es perllongà entre els anys 1963 a 1968. Fotografia de l'antic poble de Susqueda desaparegut sota les aigües de l'embassament del mateix nom:
Dotat d'una gran capacitat per la negociació i els acords comercials, en Josep Quintana Clé comprà maquinària per
treballar en la construcció de l'embassament de Susqueda. També disposava de maquinària i camions per atendre els moviments de terra d'aquesta obra pública amb la compra d'una
excavadora de rodes Michigan 55, importada dels Estats Units. N'era el representant Macmor, amb adreça al passeig Colom 2 de Barcelona. Adquirí a can Forné de Girona camions Pegasos Comet i 1065 Europa equipats amb bolquets. També comprà quatre camions
txecoslovacs Tatra dúmper 6x6. En una subhasta convocada per l'estat adquirí dos dúmpers Mack. També comprà dues pales carregadores amb rodes Parca 854, marca que més endavant fou Volvo. També disposava d'una pala carregadora de rodes International H90. En quant a pales de cadenes tenia tres Caterpillar 955 H, dos International 250 i una anivelladora Caterpillar D8. Per treure sorra de les platges de Sant Antoni de Calonge i de Platja d'Aro comprà un camió GMC damunt del xassís del qual li acoblà una giratòria Yumbo-Tusa, produïda a Saragossa per Talleres Unidos SA sota llicència francesa. Era millor màquina que no pas Guria però tenia solament produïa un únic model.
Una excavadora Michigan 55 d'en Josep Quintana:
Una excavadora de cadenes d'en Josep Quintana damunt d'un camió:
Maquinària que treballava en la construcció de l'embassament de Susqueda. Una de les màquines més curioses que tenia el senyor Quintana era l'Aveling Barford anglesa amb seient giratori:
En Josep Quintana fotografiat en les obres de construcció de l'embassament de Susqueda, on hi tingué un destacat paper en la construcció dels túnels interiors de la presa:
Malgrat la duresa del treball, sempre hi havia una estona per poder gaudir de la família:
Una excavadora Caterpillar de cadenes del senyor Quintana:
El senyor Josep Quintana també treballà en la construcció de l'aeroport de Girona-Costa Brava, i uns trams de l'autopista AP7, de Barcelona a Girona, i l'autopista de Barcelona a Mataró. Aquestes obres seran objecte del proper article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada