El senyor Joan Brugués, que sempre ha tingut un gran interès cap al món de l'autocar i l'autobús, interès reforçat per la seva activitat professional en el sector del transport de viatgers per carretera, tant de serveis discrecionals com de línies regulars, conserva el catàleg de les carrosseries que Hispano Carrocera SA produïa a Saragossa als anys 1980.
Hispano Carrocera SA és la successora de Factorias Nápoles SA, constructor de camions, furgonetes, autobusos i autocars sota la marca Nazar, de disseny propi i equipats amb motors dièsel Perkins, Henschel-Sura i Massé, una iniciativa industrial coratjosa del senyor Vincenzo Angelino Gervasio de curta durada.
El senyor Angelino, nascut a Nàpols l'any 1912, s'establí a la província de Saragossa l'any 1939, un cop acabada la guerra civil espanyola, on treballà en la reparació, reconstrucció i transformació de carrosseries per autocars i camions. Home dotat d'una gran empenta, patentà en els anys 1950 una cabina de camió acoblable a qualsevol dels camions que hi havia aleshores a Espanya. L'aprenentatge i formació en la reconstrucció de carrosseries, activitat que exercia sota el nom de Talleres Nápoles, li permeté fer el salt l'any 1960 a la fabricació de camions, furgonetes, autocars i autobusos.
Com a empresa constructora de vehicles, Nazar solament durà cinc anys. Els primers camions foren produïts l'any 1960. Ben aviat, el desembre de 1962 hagué de presentar suspensió de pagaments. El seu màxim creditor agafà les regnes de l'empresa i la vengué a finals de l'any 1965 a Barreiros Diesel SA, empresa que estava immersa en un procés de gran creixement.
Mitjançant successives ampliacions de capital, Barreiros Diesel SA fou controlada per la multinacional nord-americana Chrysler, que constituí Chrysler España SA. La fàbrica de Saragossa produïa autocars i autobusos de la casa Barreiros. Atès que aquesta activitat no es considerava estratègica pels cappares de Chrysler España SA, l'any 1971 el carrocer belga Van Hool adquirí la fàbrica i maquinària saragossana, on continuà la construcció de carrosseries d'autobusos i autocars.
L'any 1983, després que Van Hool España SA presentés suspensió de pagaments, la societat, amb l'objectiu de continuar l'activitat industrial, es convertí en una societat anònima laboral controlada directament pels treballadors. Aquesta nova societat operà amb el nom de Hispano Carrocera SAL. Continuà la producció de carrosseries Van Hool sota llicència.
Catàleg de les carrosseries d'autocars i autobusos que produïa Hispano Carrocera SA en els anys 1980 sota llicència Van Hool a Saragossa, la bona acollida de les quals li permeté de tenir una important quota de mercat:
L'any 1983, després que Van Hool España SA presentés suspensió de pagaments, la societat, amb l'objectiu de continuar l'activitat industrial, es convertí en una societat anònima laboral controlada directament pels treballadors. Aquesta nova societat operà amb el nom de Hispano Carrocera SAL. Continuà la producció de carrosseries Van Hool sota llicència.
Catàleg de les carrosseries d'autocars i autobusos que produïa Hispano Carrocera SA en els anys 1980 sota llicència Van Hool a Saragossa, la bona acollida de les quals li permeté de tenir una important quota de mercat:
Fàbrica que Hispano Carrocera SA tenia a la Carretera de Madrid:
El 1992 Hispano Carrocera SA inaugurà una nova fàbrica propera a Saragossa. L'any següent, Capre, una empresa mexicana, n'adquirí la totalitat del capital social. Simplificà el nom comercial reduint-lo a Hispano i renovà les carrosseries d'autocars i autobusos amb unes línies modernes i innovadores creades pel dissenyador italià Pininfarina, fet que l'encimbellà entre els principals carrossers espanyols.
L'any 2005 la multinacional índia d'automoció Tatà entrà en el capital de Hispano. N'adquirí la totalitat del capital l'any 2009, esdevenint Tata Hispano. L'any 2013 Tata Hispano acomiadà tota la plantilla i tancà la fàbrica de Saragossa adduint les pèrdues que registrava l'empresa. Una altre empresa carrossera espanyola que tancava portes. En la dècada de 1980, es pogué reprendre l'activitat industrial després del tancament de Van Hool España SA. Avui dia aquesta possibilitat és força més improbable. Es segur que la pèrdua de competitivitat d'Espanya hi té a veure.
Les conseqüències del tancament de Tata Hispano, extrapolables a moltes altres petites, mitjanes i grans empreses, és catastròfic. De mica en mica Espanya es converteix en un erm sense indústria ni activitat econòmica. Mala peça al teler per crear ocupació, augmentar la recaptació tributària de l'estat i poder fer front al pagament del descomunal deute públic espanyol que creix cada dia que passa.
Agraïm al senyor Joan Brugués i Prat el catàleg de les carrosseries d'autobusos i autocars que produïa un dels principals carrossers espanyols en els anys 1980, malauradament desaparegut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada