Els anys 1960 presenten un gran interès pels afeccionats a l'automoció. Hi hagué un esclat d'empreses productores de vehicles que inundaren el mercat de nous vehicles per satisfer els consumidors delerosos en renovar i estrenar el primer vehicle. L'enamorament del Seat 600 i la incipient classe mitjana marcà una època i constituí ensems la més eficaç prevenció contra vel·leïtats marxistes, circumstància que els italians, inventors de l'artefacte, sabien perfectament.
L'aïllament secular de l'estat espanyol respecte d'Europa no pas per la cadena muntanyosa dels Pirineus sinó per la impermeabilitat a les reformes i revolucions implantades en el continent que cristal·litzaren en la revolució industrial del segle XIX, amb un gran impacte sobre l'economia, significà que alguns models estrangers de vehicles es produïssin a les fàbriques espanyoles sota llicència en lloc d'importar-los. És el cas de les furgonetes DKW-Auto Unión produïdes per Imosa a Vitoria, els Lands Rovers fabricats a Linares sota llicència per Santana Motor SA o els camions lleugers que Borgward Iso Española SA construïa a Madrid. La qualitat d'aquests vehicles no era pas homologable amb la dels països d'origen.
Per comprendre el que representaren aquells anys presentem unes fitxes tècniques d'automòbils, furgonetes, camions i autocars, sense ànim d'exhaustivitat ni constituir un inventari atès que falten models i empreses, conservats pel senyor Jordi Busquets de Banyoles, que treballà de mecànic trenta-cinc anys a la planta que Cobega SA, propietat de la família Daurella, tenia a Sarrià de Ter per la distribució de la Coca-Cola, en el manteniment i reparació de la flota de vehicles (camions, furgonetes i automòbils).
Els primers vehicles de la fitxa tècnica són un Seat 1500 pick-up, produït a la Zona Franca de Barcelona, i la Siata produïda a Tarragona:
Els primers vehicles de la fitxa tècnica són un Seat 1500 pick-up, produït a la Zona Franca de Barcelona, i la Siata produïda a Tarragona:
Seguim amb una petita furgoneta Borgward que es fabricava a Carabanchel Bajo, Madrid, i la popular furgoneta Citroen AK, Dos Cavalls com era coneguda, un autèntic èxit produït a la planta de Vigo:
Seguim amb la Citroen AZU i el furgó Commer Santana produït a la planta de Linares (Jaen) sota llicència i que era competència directa de les furgonetes Sava:
Les furgonetes DKW-Auto Unión que IMOSA fabricava a Vitòria és segurament el vehicle en aquest segment més popular que hi hagué a Espanya en els anys 1960 i 1970:
Àmplia gamma de furgonetes que tenia IMOSA en catàleg amb totes les carrosseries que oferia:
Aeronàutica Industrial SA, empresa madrilenya productora de camions, furgonetes i xassís per autocars equipats amb motors Perkins i participada per l'Institut Nacional d'Indústria, gaudí d'un gran èxit fins que fou adquirida per Motor Ibérica SA. Les seves carrosseries tenien una semblança amb els camions Borgward. Un camionet Avia 1500 de roda posterior senzilla i un Avia 3500 amb cabina doble:
Un bonic autocar carrossat sobre un xassís Avia i un camió Avia 6500, que era un dels camions més grossos produïts per Aeronàutica Industrial SA:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada