La societat mercantil Lerma Autobastidores Industriales SA (LAI) fou constituïda el mes de gener de 1963 pels senyors Juan i Enrique Lerma León, Pablo Fernández
Pérez i Ricardo Esteban Royo. L'accionista majoritari i alhora promotor de l'empresa fou el senyor Juan
Lerma León. L'objecte social era la construcció i transformació de vehicles i el domicili social fou a l'avinguda de
José Antonio 15 de Madrid. Les oficines de l'empresa eren
a l'avinguda València 11 de Saragossa i la fàbrica, als afores de
la ciutat, a la carretera de Logronyo.
Lerma Autobastidores Industriales SA produí camions, autocars i autobusos en el transcurs dels anys 1960. Si bé Lerma Autobastidores Industriales SA (LAI) registrà distintes marques per comercialitzar els vehicles que construïa (Condor, Amler, Oretan), hi hagué dues marques principals, Albatros per als vehicles amb motors de major potència i Karpetan per vehicles de tonatge mig, amb major demanda, que muntaven motors dièsel Perkins. L'any 1964 LAI usà una altre marca, Layetan, pels vehicles dotats amb els motors Henschel Sura fabricats per Motores Sura SA a l'Hospitalet del Llobregat, municipi limítrof a Barcelona, sota llicència del fabricant alemany. El tancament, l'any 1967, del fabricant català de motors provocà l'extinció de la marca Layetan.
Autocars i autobusos urbans i interurbans construïts per Lerma Autobastidores Industriales SA en el curs dels anys 1960, comercialitzats amb les marques Karpetan i Layetan:
Lerma Autobastidores Industriales SA produí camions, autocars i autobusos en el transcurs dels anys 1960. Si bé Lerma Autobastidores Industriales SA (LAI) registrà distintes marques per comercialitzar els vehicles que construïa (Condor, Amler, Oretan), hi hagué dues marques principals, Albatros per als vehicles amb motors de major potència i Karpetan per vehicles de tonatge mig, amb major demanda, que muntaven motors dièsel Perkins. L'any 1964 LAI usà una altre marca, Layetan, pels vehicles dotats amb els motors Henschel Sura fabricats per Motores Sura SA a l'Hospitalet del Llobregat, municipi limítrof a Barcelona, sota llicència del fabricant alemany. El tancament, l'any 1967, del fabricant català de motors provocà l'extinció de la marca Layetan.
Autocars i autobusos urbans i interurbans construïts per Lerma Autobastidores Industriales SA en el curs dels anys 1960, comercialitzats amb les marques Karpetan i Layetan:
Com a complement de l'anterior article sobre els autobusos urbans Nazar construïts per Factorias Nápoles SA que prestaren el servei urbà a pobles i ciutats de Catalunya, consignem en aquest article el municipi català que tenim notícia certa que tingué autobusos urbans construïts per Lerma Autobastidores Industriales SA (LAI) en llurs línies de transport urbà.
Prescindint dels autobusos interurbans de la casa LAI que cobriren línies regulars i serveis de mercats, alguns dels quals han estat exposats en aquest bloc, d'acord amb la informació facilitada per l'amic Miquel Segura Llop, una eminència en aquesta matèria, només hi ha constància d'un sol municipi a Catalunya les línies urbanes del qual disposaren d'autobusos de la casa LAI: l'Hospitalet del Llobregat. I l'element que sens dubte influí en aquest fet fou que els autobusos urbans Layetan, nom que suggereix el poble iber que habitava la comarca del Maresme, muntaven els motors Henschel Sura construïts per Motores Sura SA en aquest municipi del Baix Llobregat, circumstància que afavoria la disponibilitat de recanvis i mecànics competents en el manteniment i reparacions de tals vehicles.
En Miquel Segura disposa de quinze matrícules dels autobusos urbans Layetan i Karpetan que l'empresa Oliveras tingué per prestar el servei de les línies urbanes de l'Hospitalet del Llobregat: B-284795, B-308104, B-332160, B-354539, B-376342, B-380498, B-383059, B-391460, B-393961, B-473378, B-507346, B-529156, B-533653, B-536426 i B-541278. El cotxe amb matrícula B-529156 suscita el dubte si fou un Karpetan o un Henschel.
En Miquel Segura no té malauradament cap fotografia dels cotxes. Hem trobat tres fotografies procedents de dues webs, Autobusesbcn.es i el bloc L'Hospitalet del Llobregat-Imatges retrospectives d'una ciutat de consulta imprescindible per saber la història d'aquest municipi:
Autobús Layetan que fou el cotxe número 47 de l'empresa Oliveras fotografiat per en Miquel Llevat el 23 d'abril de 1976 a la plaça de l'Escorça, localitzada a la confluència dels carrers de Santa Eulàlia i de la Riera Blanca de l'Hospitalet del Llobregat, que l'amic Miquel Segura ens ha fet arribar:
Un autobús Karpetan amb una carrosseria d'una lletjor ostensible:
Agraïm la informació facilitada per en Miquel Segura imprescindible per redactar aquest article sobre els autobusos urbans construïts per LAI a Saragossa que prestaren servei en línies de transport urbà del país.
En Miquel Segura disposa de quinze matrícules dels autobusos urbans Layetan i Karpetan que l'empresa Oliveras tingué per prestar el servei de les línies urbanes de l'Hospitalet del Llobregat: B-284795, B-308104, B-332160, B-354539, B-376342, B-380498, B-383059, B-391460, B-393961, B-473378, B-507346, B-529156, B-533653, B-536426 i B-541278. El cotxe amb matrícula B-529156 suscita el dubte si fou un Karpetan o un Henschel.
En Miquel Segura no té malauradament cap fotografia dels cotxes. Hem trobat tres fotografies procedents de dues webs, Autobusesbcn.es i el bloc L'Hospitalet del Llobregat-Imatges retrospectives d'una ciutat de consulta imprescindible per saber la història d'aquest municipi:
Autobús Layetan que fou el cotxe número 47 de l'empresa Oliveras fotografiat per en Miquel Llevat el 23 d'abril de 1976 a la plaça de l'Escorça, localitzada a la confluència dels carrers de Santa Eulàlia i de la Riera Blanca de l'Hospitalet del Llobregat, que l'amic Miquel Segura ens ha fet arribar:
Un autobús Karpetan amb una carrosseria d'una lletjor ostensible:
Agraïm la informació facilitada per en Miquel Segura imprescindible per redactar aquest article sobre els autobusos urbans construïts per LAI a Saragossa que prestaren servei en línies de transport urbà del país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada