divendres, 3 d’agost de 2018

El Taller Marcet de Rubí fundat per en Josep Marcet i Solà (1924-1973).

En Josep Marcet i Solà va néixer a Rubí l’any 1924. Era el segon de tres germans. El seu pare, en Roberto, regentava una bodega, anomenada La Rosaleda, que venia vins a granel. A principis de la dècada de 1940 en Josep Marcet es matriculà a l’Escola Industrial de Terrassa, institució fundada l’any 1901, on completà la formació de mecànic, guiat per la seva passió per l’automoció i els motors d’explosió.

Completada la formació teòrica i pràctica impartida per l’Escola Industrial de Terrassa, en Josep Marcet hagué de fer el servei militar. El seu destí fou a Tetuan, al Marroc. Per causa dels seus coneixements de mecànica fou destinat a la secció de manteniment i reparació dels vehicles que tenia la caserna militar. Aprofità l’estada al Marroc per aprendre a conduir cotxes i camions, i pilotar avions militars, una altre de llurs passions que practicaria anys més tard, llicenciat del servei militar i retornat a Catalunya. A mitjan de la dècada de 1960 es féu soci de l’Aeroclub de Sabadell i els matins d’alguns diumenges pilotava una avioneta que s’enlairava de la pista de Sabadell i sobrevolava Rubí i llurs entorns, encara poc urbanitzats. La família, de terra estant, observava el pare pilotant l’avioneta.

En Josep Marcet repenjat en un dels camions que l'exèrcit espanyol tenia a Tetuan:

Camió mili Tetuan

En Josep Marcet amb llur fill gran, en "Joe", retratats davant d'una avioneta:

Avio i els dos Joseps

El seu entusiasme per tota mena de vehicles es manifestà en la restauració de diversos vehicles. Des d’un històric Nash, elegant vehicle clàssic nord-americà, a la restauració completa que executà d’un vell camió Ford T de bombers completament trinxat, una pura desferra. El reconstruí pacientment produint artesanalment les peces mecàniques i de planxa requerides. Aquest vehicle va ser el primer amb què va comptar el cos de Bombers Voluntaris de Rubí, del qual en Josep Marcet en va ser un dels principals fundadors i el primer cap. El Ford T restaurat:


camió antic amb escala del parc de bonbers

Els bombers voluntaris de Rubí van tenir un paper molt destacat durant la rierada del 1962 al Vallès Occidental, que tantes desgràcies ocasionà, i participaven activament en la vida del poble. El vell Fort T, engegat amb maneta, va participar, durant molts anys, en el Ral·li Internacional de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges, conduit pel fill gran del Sr. Marcet, en Josep “Joe” Marcet Martínez, i també per un altre jove bomber voluntari de l’època, en Josep Bogunyà. Va ser el vehicle que durant molts anys obria la cavalcada de Reis a Rubí ja que a sobre l’estructura de l’escala s’hi instal·lava l’estrella il·luminada “d’Orient”. Actualment el conserva una associació d’aficionats als vehicles clàssics de Rubí que l’exhibeixen en les festes i ocasions assenyalades.

Dos vehicles del cos de bombers de Rubí:

camió Ford parc bombers Rubí restaurat Sr Marcet

Land Rover bombers Rubí


El Ford T participant en la cavalcada dels Reis de Rubí:

camió Ford T cavalcada Reis

camió Ford T Cavalcada Reis Estrella d'Orient

L’any 1946, alliberat de les obligacions militars i reintegrat a Rubí, fundà el Taller Marcet, que reparava tota mena de vehicles. Eren els anys difícils de la postguerra i feien tota mena de treballs: planxa, mecànica i pintura; també reconstruccions i transformacions de vehicles.

El primer taller estigué en un local del carrer Pintor Coello núm. 4 que era propietat del senyor Balbino Martínez, el seu futur sogre. Anys més tard, ja casat amb l’Enriqueta Martínez, es mudà a un local més gros del carrer Sant Cugat núm. 5, que ara té un altre nom i on hi tenien el domicili familiar.

Els treballadors acompanyats del Sr. Marcet, el primer per l'esquerra, davant l'entrada del taller del carrer Pintor Coello 4:

Taller Coello i treballadors

A principis dels anys 1960, amb l’increment del parc de vehicles i la proliferació de vehicles a les carreteres, les panes i accidents sovintejaven. El Sr. Marcet, conscient que calia prestar el servei d’assistència en la carretera, comprà l’any 1960 un petit camió matriculat a Àlaba l’any 1931. Llur matrícula era VI-1244. Aquest vehicle, la marca del qual desconeixem, estava completament reconstruït per Talleres Nápoles de Saragossa: equipava una moderna i elegant cabina similar a les que muntaven els camions Nazar A, un motor Barreiros dièsel i de ben segur que un diferencial Timken acompanyat d’un canvi de marxes de la casa Ribas de Barcelona. El Sr. Marcet comprà el camió en versió xassís i cabina i ell, destre i amb amplis coneixements mecànics, construí la grua amb capacitat per arrossegar cotxes i camions.

El camió grua que tingué el senyor Marcet presenta el disseny i trets que definiren les carrosseries projectades i produïdes per en Vincenzo Angelino Gervasio, un napolità establert a Saragossa: línies arrodonides presidides per una calandra central refistolada i una abundor d’ornaments amb l’ànim d’oferir un acabat sumptuós i elegant, fet poc corrent en els camions produïts a cavall dels anys 1950 i 1960. Operació de muntatge de la grua d'arrossegament de vehicles sobre el xassís del camió del Sr. Marcet: 

Camió de Talleres Marcet de Rubí sense la Grua

Grua muntada en el camió de Talleres Marcet de Rubí

Grua muntada al camió de Talleres Marcet de Rubí

Aquest camió grua remolcava els vehicles accidentats i en pana. Podia desplegar desenes de metres de cable d’acer i assegurar-ne el vehicle accidentat d’un pesant ganxo final. A través d’un poderós mecanisme de tracció instal·lat a la part posterior, en el curs dels anys centenars de vehicles estimbats a la carretera de l’Arrabassada eren recuperats i indefectiblement anaven a parar al taller mecànic que el Sr Marcet tenia a Rubí. Una manera pràctica d’incrementar la feina i guanyar-se la vida. El camió grua del Sr. Marcet recollint diversos vehicles accidentats en el curs dels anys 1960:

Grua en acció del Taller Marcet de Rubí

Camió Grua de Taller Marcet rescatant una furgoneta 2 CV

Camió grua de Taller Marcet arrossegant un Seat 600 accidentat

Camió Grua Talleres Marcet remolcant un Pegaso

camió grua Talleres Marcet arrossegant un Pegaso Z-207

La dècada de 1960 foren els anys de creixement i consolidació del Taller Marcet. Era el principal taller mecànic de Rubí. El senyor Marcet disposava del camió grua propi per prestar el servei de recollida a la carretera dels vehicles en pana, un fet aleshores força corrent, i també de vehicles accidents. Oferia també servei de mecànica, planxa i pintura. El local del carrer Sant Cugat núm. 5, que acollia el Taller Marcet, tenia una sala amb més de quinze torns que produïen peces mecàniques tant per l’automoció com per la indústria en general. Foren els anys del gran creixement industrial de Catalunya. Una població com Rubí, que no era pas, pel nombre de residents, de les principals de la comarca del Vallès Occidental, tenia les següents industries: Sedatex, BJC, fundada l’any 1926 per en Bonaventura Josa Camarasa i que produeix material elèctric, AEG, Timesa, productor d’estufes elèctriques. Al costat d’aquestes empreses grans hi havia una indústria auxiliar constituïda per tallers petits de caràcter familiar que disposaven generalment de pocs treballadors. Els quinze torns del Taller Marcet produïen peces per la indústries de la comarca del Vallès, Baix Llobregat i de la ciutat de Barcelona. L’empresa comptava, cap a l’any 1970, amb més de vint treballadors repartits entre torners, mecànics, planxistes i pintors.

En la segona meitat dels anys 1960 al Taller Marcet hi treballava en Josep Selva, que era l’ajudant principal i un dels homes de confiança de la casa, en Francisco Quintana, els germans Miguel i Juan Ortiz, en Jordi Font, l'Alfredo Arranz o en Francesc Galobart. Alguns treballadors, amb els anys, en disposició d’un capital acumulat i d’un bon aprenentatge, s’establiren pel seu compte obrint tallers propis. Fou el cas del Sr. Josep Selva, que fundà un taller mecànic al centre de Rubí o de l’Alfredo Arranz.

L’any 1973 el Sr Marcet morí a Rubí a l’edat de quaranta-nou d’anys per una malaltia, acompanyat de la seva esposa i dels seus quatre fills. La seva vídua, l’Enriqueta Martínez, amb l’ajut dels tres nois, tirà del negoci endavant uns quants anys. Foren anys difícil, de tancament d’empreses per causa de la crisi del petroli, d’atur i de conflictivitat laboral amb vagues i manifestacions. A finals de la dècada de 1970, sense que cap fill tingués interès en continuar el negoci familiar, fou traspassat.

Agraïm a la família Marcet la història del principal taller mecànic de Rubí en la dècada de 1950 i 1960, juntament amb les fotografies que il·lustren aquest article i que presenten un gran valor per als aficionats a l’automoció.

Cap comentari:

Publica un comentari