dissabte, 26 d’octubre de 2019

La trobada de vehicles clàssics a la comarca del Cinca Mitjà promoguda pel senyor José Manuel Sanz Monclús amb la col·laboració dels senyors Xavier Castells i Ramon Manonellas que ha tingut lloc el 26 d'octubre de 2019 (I).

Fa uns dies els senyors Castells i Manonellas projectaren de fer una sortida llarga per provar els seus camions, un cop repassats mecànicament. L’antigor dels motors que munten aconsella, després d’una completa i satisfactòria posada al dia, de fer un rodatge. I aquesta activitat, desapareguda en els motors moderns, només es fa d’una manera: fent rodar els vehicles i fent treballar els motors.
Un cop estudiades  i valorades distintes propostes, s’optà d’anar fins a la comarca del Cinca Mitjà, concretament al poble de Fonts, que en castellà s’anomena Fonz, on hi resideix el senyor José Manuel Sanz Monclús, col·leccionista de camions clàssics, que té una empresa constructora ben considerada a la comarca per la qualitat dels treballs i obres que executa. A conseqüència de l'esdeveniment, s'han publicat dos cartells publicitaris, el primer, fet per l'amic Jordi Riera, i el segon, l'oficial, amb les entitats públiques i privades que hi han donat suport:

IMG-20191013-WA0033
 cartell promocional

La data proposada fou el dia 26 d’octubre de 2019, dissabte. Un dia singular en el calendari. La nit del dissabte al diumenge es produeix el canvi d’hora. És la nit que acomiadem l’horari d’estiu i ens endinsem en els dies de poca llum solar, d’hivern, amb unes tardes curtes i tristes que conviden a recloure’s a casa. La nit de Tots Sants, amb el record dels difunts, és el punt culminant d’aquestes setmanes de l’any d’una tristor indescriptible. El Nadal, festa pagana antiquíssima que celebrava la inflexió de l’escurçament dels dies en favor d’una major presència del sol, el cristianisme li donà un nou significat i sentit amb la celebració del naixement de Jesús, fill de Déu. El símbol de la victòria de la vida sobre la mort, la resurrecció i la vida eterna, de la llum sobre la foscor.
L’arribada del dies regits per l’horari hivernal també significa l’aturada de les sortides de vehicles clàssics, activitat que es reprèn a mitjan de març, la lluminositat del qual convida a sortir de nou. La sortida a la comarca del Cinca Mitjà constitueix l’acomiadament de la temporada de vehicles clàssics de l’any 2019.

Hi havia una certa temença sobre el temps d'avui a conseqüència de l'episodi de fortes pluges que s'ha produït el dilluns, dimarts i dimecres passats per causa de la llevantada que ha afectat la costa catalana, amb els estralls que aquests fenomen meteorològic comporta. El temps ha estat satisfactori. Ha fet un sol radiant.
La proposta, degudament difosa, ha tingut una excel·lent acollida per part del Club de Vehicles Històrics de Lleida, el Monzón Clàssic Club i el Museu de Ardanuy-Fortuny d’Estadella. També hi ha participat els Amics del Transport. En Jordi Ibars, de Serós, ha tingut un paper destacat en l'organització i bona marxa de la trobada. El seu paper principal, volem agrair-ho públicament.
Els senyors Castells i Manonellas marxaren ahir divendres a bord dels seus camions, el Nazar B i el Ebro B150. Arribaren fins a Fonts, on tancaren els camions en la nau del senyor Sanz que també aixopluga els seus camions clàssics admirablement ben restaurats. Han dormit en un hotel de Binèfar.
El programa d’activitats, atapeït, ha exigits als assistents arribats des de distints punts llunyans, a matinejar. A les nou del matí, amb puntualitat anglesa, els assistents procedents de llocs diversos de Catalunya i d’Aragó ens hem entaulat en el restaurant Punto Estrella de Binèfar, un establiment al peu de la carretera general i que disposa d’un bon aparcament. Uns quants assistents han comparegut amb llurs vehicles clàssics. El matrimoni Pomés-Palau amb un Peugeot; el senyor Riera amb la seva senyora, a bord d’un Jaguar; el senyor Humbert Ros, de l’autoescola Ilerda, proveït amb un Jaguar MK10 matriculat l’any 1962; i el senyor Miquel Gamon, amb un autobús Pegaso Comet.

Binèfar és una població que els darrers temps ha experimentat un creixement econòmic i demogràfic inusitat. Nombroses indústries i tallers s'hi han instal·lat. La seva economia gravita sobre el Segrià per llur relativa proximitat a la ciutat de Lleida, afavorida per una moderna autovia, la disponibilitat de sòl i parcel·les industrials a un preu més assequible, i la normativa ambiental vigent a l'Aragó, menys intervencionista i amb major simplificació i laxitud administrativa en comparació a la que regeix a Catalunya. A més, són gent emprenedora i treballadora potser a conseqüència del substrat català que la població té, ben visible en els cognoms i topònims locals. 

El creixement demogràfic que Binèfar ha tingut com a efecte un encariment dels preus dels habitatges. Hi ha una gran demanda de pisos per part dels nouvinguts, instal·lats a la població per la necessitat de ma d'obra que les indústries i tallers requereixen, sense prou oferta per cobrir-la. Ara per ara hi ha unes quantes promocions d'habitatges en marxa. Una excel·lent i positiva notícia per a la comarca de la Llitera.    

Els assistents a la trobada entaulats en el restaurant Punto Estrella de Binèfar. També hi ha comparegut el senyor Jordi Fluriach Ramentol, transportista jubilat del municipi del Masnou, que posseeix coneixements enciclopòedics de la història del transport a Catalunya, amb llur senyora. Tenir-hi una conversa, repassant els transportistes desapareguts del país, és un plaer incommensurable:

IMG-20191027-WA0250

IMG-20191027-WA0251
Ben esmorzats en el restaurant Punto Estrella de Binèfar, amb un menjar d’una qualitat correcta i un servei deficient, francament millorable, en el garatge de l’establiment el senyor Sanz, amfitrió extraordinari, amatent i generós, d’una hospitalitat sense reserves, ha obsequiat als assistents amb una selecció de productes del seu poble més adhesius d’època i un pòster commemoratiu de la trobada.
Des de Binèfar, per carreteres locals de poca amplada, hem arribat a la nau que el senyor Sanz té a Fonts, on hi havia els camions clàssics que han participat en la trobada. Els camions, amb els motors encesos, acompanyats de l’autobús Pegaso del senyor Gamon i dels tres turismes clàssics, s’han aplegat al pati de la nau, una imatge que recordava temps pretèrits i debolits.

El poble de Fonts, des de la carretera d'accés al poble:

IMG-20191027-WA0252

El senyor Sanz ha tingut la gentilesa d’exposar els seus camions clàssics: un Ford de la dècada de 1940, el Sava S70 amb un motor dièsel de quatre cilindres produït per la casa Barreiros, que fou d’un recader de Sòria, un Sava 213 que fou d’un ramader d’un poble d’Osca, amb una caixa construïda pel carrosser Chic de Lleida, i finalment un Chevrolet, vehicle per antonomàsia de la postguerra.

Operació d'estacionament dels camions clàssics reunits a la nau del senyor Sanz. El primer, el Ford, un model que fou produït a la factoria que el constructor nord-americà tenia de l'avinguda Icària de Barcelona, que anys més tard passaria a mans de Motor Ibérica SA, fou un dels pocs camions que es podien comprar aquells anys de la postguerra espanyola, ja que les empreses nacionals havien quedat devastades a conseqüència de l'absurd i tràgic conflicte bèl·lic:

IMG-20191027-WA0239

IMG-20191026-WA0039

IMG-20191027-WA0227


El Sava S70, la bellesa del qual, accentuada per la restauració portada a cap, és patent, inqüestionable:

IMG-20191027-WA0245

IMG-20191026-WA0021

IMG-20191027-WA0242

El Sava 213, amb una bufona caixa ramadera construïda pel desaparegut carrosser Chic de Lleida, matriculat l'any 1971, que llueix una afortunada combinació de colors:

IMG-20191026-WA0177

IMG-20191026-WA0176

IMG-20191026-WA0175

IMG-20191027-WA0232

IMG-20191027-WA0231

IMG-20191026-WA0037

El Nazar B amb el qual el senyor Xavier Castells ha vingut des de Barcelona:

 IMG-20191026-WA0158

 IMG-20191026-WA0160

IMG-20191026-WA0161

En Claudi Herguido, al volant del Nazar, completament l'operació d'estacionament:

IMG-20191027-WA0222

IMG-20191027-WA0221

El Ebro B150, equipat amb un bolquet, que fou restaurat pel senyor Manonellas, de Mollet del Vallès, mecànic jubilat:

IMG-20191026-WA0155

IMG-20191027-WA0247

Els camions i demès vehicles clàssics reunits a la nau del senyor Sanz:

IMG-20191027-WA0202

IMG-20191026-WA0027

Els cinc camions clàssics aplegats a casa del senyor Sanz, ben restaurats, oferien una imatge plena de nostàlgia:

IMG-20191027-WA0215

IMG-20191026-WA0035

IMG-20191027-WA0212

IMG-20191027-WA0210
Maniobres del senyor Gamon amb el seu autobús Pegaso Comet per accedir a la finca del senyor Sanz:

IMG-20191026-WA0153

IMG-20191026-WA0049

IMG-20191026-WA0047

IMG-20191027-WA0205

El senyor Gamon, acreditat entusiasta de la casa Pegaso, al volant del seu autocar meravellosament ben restaurat:

 IMG-20191026-WA0115

El senyor Miquel Gamon recolzat en el seu autobús Pegaso Comet:

IMG-20191026-WA0116
Els vehicles clàssics aplegats al pati de la nau que el senyor Sanz té a Fonts:

IMG-20191026-WA0114
IMG-20191026-WA0051
Els senyors Herguido i Castells estintolats en el Nazar B, procedent de Barcelona, poc abans de marxar cap al nucli urbà de Fonts: 

IMG-20191026-WA0055

El Sava S70, el Nazar B i el Ebro B150 amb els automòbils clàssics han enfilat els costeruts i serpentejants carrers del nucli antic de Fonts fins arribar a la plaça Major que acull l’Ajuntament, on han estat aparcats.  Desplaçament, arribada i estacionament a la plaça Major de Fonts, un espai amb un encant especial:

IMG-20191027-WA0201

El senyor Jordi Riera a bord de llur Jaguar esportiu: 

IMG-20191027-WA0188

IMG-20191027-WA0183

IMG-20191026-WA0064

La casa consistorial es troba en l’antiga residencia d’estiu dels bisbes de Lleida. D’allà estant s’ha visitat l’església, aixecada a principis del segle XVII, consagrada a la Mare de Déu de l’Assumpció, un edifici de volum considerable i ben acabat, clara manifestació de la prosperitat que aquells anys tenia la població, amb més de deu palaus renaixentistes.

IMG-20191027-WA0176


IMG-20191026-WA0187

La visita guiada a l’església de la Mare de Déu de l’Assumpció ha permès de gaudir de l’espaterrant arquitectura interior i exterior i conèixer la desaparició, en la Guerra Civil de 1936-1939, dels magnífics retaules barrocs interiors, cremats en aquell moment de follia, barbàrie i fúria iconoclasta. L’explicació de la guia, sobre la història del municipi, plena de detalls i d’una gran amenitat, ha tingut la utilitat de conèixer la importància que la vila tingué des de l’edat mitjana fins el segle XVII, en què s’inicià un procés de lenta decadència.

Acabada la visita a l’església de la Mare de Déu de l’Assumpció, ens hem acomiadat dels vilatans apinyats a l’entorn dels vehicles clàssics i hem marxat cap a Estadella, per visitar el museu que el senyor Fernando Ardanuy i llur esposa, la senyora Fortuny, han creat en aquest poble. Aquest matrimoni ha creat una cosa única, meravellosa, d’una qualitat i d’un bon gust remarcables, poc corrent en un país que desconeix la pròpia història i, per tant, li dóna poc valor als elements vells.

Cap comentari:

Publica un comentari