Acompanyat d'en Joan Mercader i en Miquel Patinyo, vaig conèixer al senyor Martí Oliveras, llur muller i llur fill Joan. En Martí Oliveras és un transportista jubilat del municipi de Sarrià de Ter, amb adreça al carrer Major de Sarrià 69, conegut popularment com "Can Rosari":
![IMG_6711](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tXQj2ejlheqC7Pz-EDeGqB2de2ppBj4DWMONpiZYNNnIk-XYlfBUQt6N_HBo2droK53W5EhR5BHRTPndOREjtWoKjkzKnUgqkZw0pI4ufo4Eg9V1BE4MkPuStb24xGsaQ=s0-d)
En Martí Oliveras representa la tercera generació de transportistes iniciada per llur avi Josep Oliveras i Ventura l'any 1880, qui cobria la línia regular de viatgers entre Sarrià de Ter i Girona amb tartana i també duia els treballadors de la fàbrica tèxtil SOCIEDAD ANÓNIMA GROBER SA, empresa centenària de Bescanó (Gironès).
Fotografia d'una tartana de Can Rosari presa a la plaça del gra de Girona, l'any 1950, amb el vano i la capel·lina que protegia el cavall de la pluja. Fou comprada a en Rafael Mas, de Vidreres, propietari de l'empresa d'autocars MAS, i tenia 10 places més el tartaner, 5 per banda:
![IMG_6701](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_sdmJyqVfaf2_2svx5NoD98faeQUwsGl88WgFOjkKUcVNn1iSlV5B9H9Ia3vEZeJxhl8MoiWo2RB3vH8GbdalLPjbyR-sAYbxQrmAUnUrCTrhyuqN-GqncZjMclbOaBuPM=s0-d)
Fotografia d'una tartana com els que tenia Can Rosari per al transport de persones i, darrerament, el repartiment de paqueteria:
![IMG_6715](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_u2og6s2aBe6xcypTEty-_68PuQb-F0loqokS9bpH4NVhaefqOmjr8CpHTzcO21WTtUux0wrWtWpZbBBlp7aDTH8Bh1W5yGfqZQeYPULbHAT0ZO_rJvPOtB9zP70iWqgj8=s0-d)
L'any 1925 el succeeix al capdavant de l'empresa llur fill, n'Emili Oliveras i Ventura, qui continua prestant el servei regular amb tartana entre Sarrià de Ter i la Girona. En aquells anys també inicia el servei de paqueteria amb carro.
Durant els anys 1930 i 1940 es continua el servei de paqueteria amb carro i cavall. Cap a l'any 1953 s'incorporen al negoci els dos fills de l'Emili, en Josep i en Martí Oliveras Teixidor, un cop varen tornar del servei militar. Es decideix abandonar la línia regular entre Sarrià de Ter i Girona i centrar-se en el transport de paqueteria i fàbriques. Amb la incorporació dels dos fills al negoci s'adquireixen els primers camions, un INTERNATIONAL i un Chevrolet. Fotografia d'en Josep Oliveras dalt d'un cavall:
![IMG_6707](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_s8e5_I4HAimj8qK-9cEO4CUb8fZv1COW2HbM_NVjge1o41cuzMpEj-REL3Mp8-jlxjdMZ8sz3d1HFdO4YOozTbnLV7URfCOR3yVYQuQGA-JWtRhGmISBXi-2p64_wMcJY=s0-d)
Sarrià de Ter tenia una important indústria paperera centrada en tres empreses principals: Can Butinyà, avui dia desapareguda; MANIPULADOS DEL TER SA, coneguda com a Can Pons, avui dia propietat del grup italià FEDRIGONI; i EMÍLIA VILA S.C., que l'any 1976 va esdevenir VILA TARADELL S.A., amb dues fàbriques, a Besalú (Garrotxa) coneguda com PAPERERA LA CONFIANÇA SA, i l'altre fàbrica a Sarrià de Ter, dita PAPERERA DE GIRONA SA. Aquestes tres empreses i els tallers auxiliars que hi treballaven al seu redós van generar una important activitat econòmica. Publicitat de l'empresa MANIPULADOS DEL TER SA:
![escanear0001[1]](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tw2PsAKHTfPutAyQW-oozE2wZ_QdFGPDaNhVBZS0mXF0AKSV2p7PaxtTO_Ft_yjnkbLJhHRj2aFinXqfa0zxL6ja52mxFWkZBwaxAt1J0SXU2E-Ofw_kJVDTdImtWgkMs=s0-d)
Publicitat de l'empresa EMILIA VILA de Sarrià de Ter (Gironès):
![escanear0002[1]](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_v63tKDVIA4O_nbnz6cfTBu9mY3ldoYg0KpEp1ZWLUec0GqCmWFfh4LZh-I0bMCNTWLGdQOKJGiJtqTrtHOiO-lqbrB_O6LbP_PtViMA2GDv8FMpS80bLDDXVoj8b-q-yM=s0-d)
Publicitat de l'empresa PAPERERA DE GIRONA SA:
![escanear0003[1]](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_v6n47_2L-s1GmCaUfZHaABWPulzW6Oj5873YhxgObYlEix67JMk-VCVHyarnXJN14EmTf4bbRXeE6yuV9LLfYe8WZIxZQREkGzAFxPGxHUVzJ_Ur9n6lRNfmMUVXlQ3A=s0-d)
L'any 1953, un cop retornat en Martí Oliveras del servei militar, es va comprar un INTERNATIONAL amb matrícula B-45132, destinant-lo al servei de paqueteria entre Girona i Sarrià de Ter. Aquest camió el conduïa en Martí Oliveras i fou adquirit a l'empresa TRANSPORTS VILARÓ de Vilabareix. En aquells anys el repartiment dels paquets pel nucli urbà de Sarrià de Ter era amb carro i cavall. Fotografia d'aquest camió INTERNATIONAL en un camp de Sarrià de Ter, donat de baixa per a llur desballestament:
![IMG_6703](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_v3qB6yMmxZn8NRFYIrL3e2bPMNlimwYXKcNa1Vw5YQEoauytJxHlOcNWIwH_ofTjBCF5yoT15iahDuWvrVSt-FttBisbHZN3699xag8zx-k84_U8epyEqafw2PY1D5Tl8=s0-d)
L'any 1955 es va comprar a l'empresa TRANSPORTS DOMINGO PERAFERRER un camió CHEVROLET destinat al servei de fàbriques, principalment les indústries papereres de Sarrià de Ter i pobles de l'entorn com Can Vila, Can Butinyà i MANIPULADOS DEL TER SA. Aquest camió era un autocar que es va transformar en camió aprofitant la part davantera per a construir la cabina. Llur matrícula era GI-5119, i equipava un motor diesel Perkins. Amb el temps, se li va canviar la cabina per la d'un INTERNATIONAL. Aquest camió era conduït per en Josep Oliveras i Teixidor. Fotografia d'aquest camió CHEVROLET amb llur cabina original:
![img310](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tVoOZwPEvAcZdwzOLGbAF6EizqK_s4NkK0KFJsUPY0j7wbRAfoZVUSxsB5_4iE-YqL6XIVsp7SDg0mbtszNnVC3AYj68PlQZsRqzLkpcvhtXm3kdvThEUxpP-ECjwmAZk=s0-d)
Fotografia dels dos camions de TRANSPORTS OLIVERAS a l'any 1957: a l'esquerra l'INTERNATIONAL, i a la dreta el CHEVROLET amb la cabina d'un altre INTERNATIONAL:
![IMG_6705](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_voYHH30SA0-I-daAWx1v0tqqO8s4FknBmPSXX2-8iGi17TA9K6M-XpECXT-SVaLhMybqGIqBau-1a4nwvjsvMmCTkHWT2zPRxE5RmvXhBoyeWIHJ3kia7wP2akrRXP_K0=s0-d)
Fotografia presa a mitjans dels anys 1950 d'un carret -tartana petita- de Can Rosari fotografiat a la plaça d'en Nadal, al costat de la Font de Can Nadal, a Sarrià de Dalt, amb capacitat per a 4 places més el tartaner, dos per cada banda; al darrera hi ha el primer camió comprat per TRANSPORTS OLIVERAS, un INTERNATIONAL:
![img301](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_u08oiRKBrtviJFxcmxLe6EgVkaJkTZQWps1O1RD7HZ1NpNij-B60X9R2byYlb7Cp1TV-zjj-AAGZzktvRhNjkYhGa18PD6Zu1KzOJysV3CtUCzWzc0RECJR09n4AlLUw=s0-d)
Fotografia del carrer Major de Sarrià, en aquells anys Avinguda José Antonio, amb la via del "Tren pinxo" que enllaçava el barri de Pedret a Girona i es bifurcava en dues línies fins a Banyoles (Pla de l'Estany) i fins a Palamós (Baix Empordà).
![IMG_6704](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_t-6YAkidUbBwIRpvciPBelz0iw0XfLQruoKOfF8VGmASaQYdxcD898u-xb7SOoAxoOMhdr24EkJPCq57EYT2x4ZcGauZyGP9GHd5XtH122IeN6p03k7bl9uPchwa4wM5s=s0-d)
En aquells anys, quan un camió patia una pana, el mecànic venia al vespre al garatge de Can Rosari i l'adobava a la nit per estar llest pel matí a primera hora.
El tercer camió de TRANSPORTS OLIVERAS fou un Nazar model A, comprat de segona ma l'any 1963, i que muntava una caixa de fusta. Llur matrícula era GI-30434. Fou destinat al servei de fàbriques, principalment l'empresa paperera EMILIA VILA SA. Fotografia d'en Josep Oliveras dins de la cabina del Nazar A:
![IMG_6706](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_v9tErmcDuNg_nPJJv5sc21F-DifMjRXFttWN3yY2dqtyWnpTYnTIIcIBYKlG3MM93zoakUjJlZxMKqAYfBgCX4BfJKgVgE_7iM_HQovnQsQ7k5Cv3yaAWGzs9QHL2wCUk=s0-d)
Factura que girava TRANSPORTS OLIVERAS en la dècada de 1960:
![img303](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_t_PPYqivVx8ka6YJa5vI_YbyyaBC9ch0vQD0D9phH8h61QgFCeHNymkNASQcrbYvXL9sz_HPuGJXVbYsFm8yr6prNwZUtN9ZgZS_LaxvoVaTs2AWWI5gwRvTPwJGHMIbw=s0-d)
Publicitat de TRANSPORTS OLIVERAS SA en els anys 1960:
![escanear0004[1]](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_vNxDdI6ZVIGdz_wImn8gnlWXl4HD-S_Edt7v_UhY_vWwV_TzXj11yBcO0nLqYwJnv9N7lInZwne1JLSgxayi0omKPVPZEP7LV-GBEYHpQR7IYuWYCix7xfOB9MGWHjWuI=s0-d)
L'any 1967 es va comprar un Pegaso Comet nou al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-72349. La caixa de fusta que muntava fou aprofitada d'un altre camió. Va substituir el camió Nazar A i treballava per a l'empresa paperera EMILIA VILA SA. Aquest Pegaso Comet el conduia en Josep Oliveras. Fotografia d'un Pegaso Comet semblant al que tenien a Can Rosari:
![IMG_6722](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_u86i5vNfNyhhaug2ZM4s8xikobmmuqAi8HkN8M_vObuOSDOyWV8ikqri58SSxjI0cctfU3jHvYXiu_owxa3yUDbewrTr6-4Spv_-NWYPU4XeYNCeDlMWv7RN3mXCuK_ok=s0-d)
Aquest Pegaso Comet abandonat en un camp de Beuda (Garrotxa), i que va pertànyer a l'empresa TRANSPORTS JOAN FERRER, té la mateixa caixa i vela que el Pegaso Comet de Can Rosari:
![Pegaso Comet a Beuda (La Garrotxa)](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_t0Op7oD25wDbrrxsqsSYkXpXxFKWWWPcUM3q7NIWl3wUD1oZH05FC2-gZhBL-6gGGVihc41iymZP6Q8ZtmocZPkjIOdK6gi5mRrViho0bx2I0Rz7KZWHO6sWNe3mE03AE=s0-d)
Per a substituir el CHEVROLET es va adquirir un Ebro B-45 en una subhasta publica convocada pel Ministeri d'Obres Públiques per a alienar els vehicles de la base de Vidreres. Aquest Ebro muntava un bolquet sobre el qual se li va instal·lar una vela. Se li va assignar una nova matrícula GI-77607 que reemplaçava la del Ministeri d'Obres Públiques. Fou conduit per en Martí Oliveras i es dedicava a paqueteria. Fotografies de l'Ebro B-45 preses a Sarrià de Ter amb el bolquet del M.O.P. cobert per una vela:
![img304](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_vBrstR8Tumo4-08pHO9dgPd67uN7qLJpdVCTIGXLiL2xWePpylp0EHi9gXjBcyVfS73f1F3yYit_PsHxf9MOF_wqui7R94JG9gTg3fhB2kG1SpUwl0xdDiy-qLkZdukS8=s0-d)
![IMG_6708](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_vkUgKGMphKlqoWQRQm06abi-3zTTAK4OK2PnfiGPHC1I28I8qLAjdgF2I_DuDTxj38a6c21fXBmWX_OrJ1dOr_Zw5abmw3_kgO06I6z43-CG4jNmPSOUIpGamMk0RuNHs=s0-d)
L'any 1974 es va estrenar un Pegaso 1065 "Europa" al concessionari oficial de Girona, AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-6985-E. Muntava una caixa de poliester fabricada pel carrosser TERRADAS de Riudarenes. Treballava per la fàbriques papereres. Fotografia d'aquest Pegaso Europa presa a Sarrià de Ter:
![IMG_6710](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_u1JdisiYwr4MTLuEZK2hwPYNIEFCo0oK6cL8bZAKn2M0odGF_tRVMhP91QfcaCV7ReqMDYbvQl3z-Fc9SP9LO_UxmjpphO_xdReSbcgcBm6kEYHeb8w2m9FBdTnpY7vTY=s0-d)
Fotografia de la neteja d'aquest Pegaso 1065 el mes d'agost de l'any 1975:
![AGOST 1975](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_vtPBG4zY1VaNV0xsoyyd2tUFbo53gRPM_xa7Avje3r9A8ZH_exbmccRYQvtBRwJcaMc6_ZpUyMnWQq8b_LyRkByJLKJi5mBJ9KJKkndCqOqwVhQXCGTGSPwJroFUdz0iU=s0-d)
Una altre fotografia del Pegaso 1065 "Europa" presa l'any 1976:
![AGOST 1976](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_sNuLAQGcB_wZlRmEpOzwBK2l8E8vOPpo_t7wJ2-cBVg2BYnsSHmFpLlWvTY6SmXJ6jsyZ7-GG2tGshCe5kluivHd-9HLbbOgGwG-vRschnudrj5txdESkyPj7r3F7oNIY=s0-d)
L'Ebro B45 procedent del Ministeri d'Obres Públiques (MOP) fou substituït l'any 1980 per un altre EBRO E90, comprat a l'empresa PEDRA AMER SA. Va donar un resultat excel·lent i fou conduït per en Martí Oliveras per a cobrir el servei de paqueteria. Llur matrícula era GI-0208-G. Fotografies d'aquest Ebro E90 preses a Sarrià de Ter:
![img302](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_uMefDQyBOqPBipc9JJfqN3CJMCh-UL68aefcnhzewxV2Y7pBP29NFFrQTuseGowyvGdQC3gAlwBy2eMqZosSVF2ZwMPuh0z3Iy7UgBEeiqJTK0ljcJM5K5ARlaFaqyrIc=s0-d)
![IMG_6709](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_uhj2fnzmoP2JupWg_PgmFtgAmATxdpO5AYXhqVOzMQo3jgb_9tYn6l4y-piou0vvDbc6Bn7HM4FZoouq54LpK3ZgWPKbT7-4ZSXIiosYctAzP5XZCz3WgTr9M0G84dK0w=s0-d)
L'any 1988 es va comprar un Pegaso Tecno 1331-26 al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-2118-AH. Muntava un bolquet fabricat pel carrosser TERRADAS de Riudarenes i treballava per l'empresa paperera LA CONFIANÇA SA de Besalú (Garrotxa). Fou conduit per en Josep Oliveras i Peracaula, representant de la quarta i darrera generació, nebot d'en Martí.
![IMG_6720](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_t5gylzfaFX5SgBfsXCWE9dIv0KhB0g2T5GGfoNxwsGlnBIs7RU6kb2G0xccTgXn3px7Hq-QgXadHvZeM1j_t2ladFMG2jE7PIib_vNaDdT-TWVmAzDYv63S_gmeQxALws=s0-d)
Una altra fotografia d'aquest camió Pegaso Tecno, transformat per llur actual propietari i destinat al transport de paper usat:
![img305](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_uTo0yv7P4iqFXDp825tAeWWjh6oZakjq5HM-MWWeQFbRBMYNUwhyCMzjj3QKC2-Fm58SbSXWDm1TM32ffGUlKdwo7rx6Dr1eULpbPaG3syQVSX2_4ZLTunpR7VliVOnoo=s0-d)
El darrer camió d'aquesta empresa centenària fou aquest Pegaso Mider 260, de 2 eixos, amb matrícula GI-3175-AL. Va substituir el Pegaso 1065 "Europa" i fou conduït per en Josep Oliveras i Teixidor fins a llur jubilació. Fotografia del senyor Oliveras i llur muller davant del Pegaso Mider a Sarrià de Ter:
![IMG_6719](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tncusTsCYlYWIGNAu2uFlnsmT55rbaxz05-axsf1h4hxzvs8f5DPNaK6CT9zBDPdwg3j5duzbSD80yZ7s-AqiSXBcWIL57VYC6VLFd5cEpkzLkZbJzW2g5jLbRl_xTRVo=s0-d)
Fotografia actual d'aquest Pegaso Mider:
![img306](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tFs82UmvscFXIgIBBGL_Gmv44Bdj-Xpt0C7gjkDvDLfzTMtr44ZDzKnOG5wlzCf7DhiAh1qc2YlP4e1RV-4JOqIJGhjvcAW4zJPcNcs1vk-WAODpZyE0QRrqB2j53rxw=s0-d)
Avui dia la família Oliveres conserva una tartana curosament restaurada que participa en les jornades del paper de Sarrià de Ter:
![IMG_6735](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tlbm74NBaqPaZAx5NeTnt36tiR7Hty2tEItdwDU5Vq9r9pdoW8o3mKYO7ohsik_iydCpT5ioiD408pLNUY_YlbkwnD8UEzA4Y7ggbxy-83Vji4hxGozalTzEMyGnW_eA8=s0-d)
![IMG_6731](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_sTx4lF7JDkTTpzrHoDwcUcyYCMxsxlQQk1VUuSXpGfW0_ZgE5o7UrpkCYVBQacgEliPrIJNOu7lxhZszlSpCYS43uCWdOqHTPrK4Ji5gveZR6AhsXi5-xzJ-G0lNpIRmg=s0-d)
Ferramentes usades pels carros i les tartanes que el senyor Martí Oliveras ha recollit i restaurat, en una mostra de l'estima que té per llur ofici:
![IMG_6728](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_tlLlmlog_o4gpkiwik0sgS4EU0k4vbW5qMnDUNwKOIU6Hhamyduzszup6kMtpibcjvwnf9ER1XXrGIDJYgi2XaNFwrI83BYCi1Og4P4iqxoJ5skEuTMihm8I4u3EGLqcY=s0-d)
Gràcies a l'amabilitat de la família Oliveras i d'en Joan Mercader i en Miquel Patinyo, hem pogut redactar la història d'aquesta empresa familiar centenària de transports del Gironès, la qual constitueix també la petita història d'aquest país, i que permet de capir les causes perquè Catalunya va protagonitzar una revolució industrial i avui dia encara manté un important teixit industrial de petites i mitjanes empreses malgrat les dificultats de tota mena que ha hagut de superar.
Impressionant!!
ResponElimina