dissabte, 16 d’abril del 2011

Trobada de camions clàssics a Sant Vicenç de Torelló (Osona).

Aprofitant la trobada de maquetisme ferroviari que es celebra al pavelló d'esports de Sant Vicenç de Torelló, avui s'ha celebrat ensems el primer encontre de camions clàssics a l'exterior d'aquest equipament. S'han aplegat camions del Ripollès, del nord d'Osona i, fins i tot, de Barcelona. En aquestes darreres setmanes, en Xavier Castells ha treballat de valent cercant vehicles que hi podessin assistir. Crec que aquest encontre ha estat un èxit.

Alguns d'aquests vehicles no podien circular i TRANSPORTS ARIMANY, de Vic, els ha remolcat deinteressadament amb una góndola des dels respectius garatges fins al pavelló d'esports de Sant Vicenç de Torelló, retornant-los al seus llocs d'origen un cop finalitzada la trobada. Camió Volvo amb la góndola de TRANSPORTS ARIMANY que ha contribuït decisivament a l'èxit d'aquesta trobada:

IMG_3974

L'Associació per a la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) també ha col·laborat amb aquest autobus Pegaso 5064, carrossat per en Beulas, i que pertanyia a l'empresa CASAS:

IMG_3972

També ha aportat aquesta furgoneta Renault 4, amb els colors característics dels vehicles d'assitència de Transports Metropolitans de Barcelona de la dècada del 1980:

IMG_4104

Un dels camions que ha gaudit de més bona acollida i despertat comentaris d'admiració i de recordança d'anècdotes per part dels transportistes, ja retirats, ha estat el Pegaso 200 d'en Jordi Ros, admirablement ben restaurat. Els transportistes que l'havien conduït manifestaven que els Pegasos sortits de fàbrica no tenien pas els acabats impol·luts d'aquest Pegaso:

IMG_4134

En Jordi Ros ha esmerçat molt d'interès per a que aquest Pegaso fos fidel als camions d'aquells anys, guarnint-lo amb els embelliments d'aleshores. El treball i resultat final és extraordinari, segons els comentaris unànimes dels qui van assistir a l'encontre:

IMG_4120

En Joan Mercader, de Sant Julià de Ramis, ha elogiat la caixa que muntava aquest Pegaso d'en Jordi Ros, un treball excel·lent del carrosser Xalabarder de Mataró. És una caixa típica de l'època que fou matriculat aquest Pegaso, a principis de la dècada del 1970, i que li recordava les caixes que fabricava el carrosser Gocuma de Castelló de la Plana.

IMG_4130

Al seu costat hi havia el famós Pegaso Comet de l'Agència Nord de Torelló, curosament restaurat amb la seva caixa de fusta d'època construïda pel carrosser Tolosa de Vic.

IMG_4004

El Pegaso 200 i el Comet simbolitzen l'època gloriosa d'ENASA, el fabricant estatal de camions i autocars venut l'any 1993 al grup IVECO:

IMG_3998

L'assistència d'un camionet Ford T i una camioneta Chevrolet dels anys 1920 també ha estat molt celebrat. Han vingut des d'Olot pels seus propis mitjans. El senyor Antoni Sala ha conduit el camionet Ford T, acompanyat de la seva senyora. I el seu fill, ha conduit la camioneta Chevrolet. Aquest viatge d'anada i tornada en vehicles tan antics que conserven la seva mecànica i carrosseria original, crec que pot qualificar-se d'èpica:

IMG_4098

IMG_4097

IMG_4052

El furgó Chevrolet:

IMG_4099

IMG_4095

IMG_4090

En Xavier Castells i Quintana enmig dels senyors Sala, pare i fill, al costat del Ford T:

IMG_4094

Procedents del Ripollès, i més concretament de Sant Joan de les Abadesses, s'han exposat aquests dos camions nord-americans que conserva un col·leccionista. Aquest primer camió va pertànyer a la coneguda empresa metal·lúrgica TALLERES CASALS SA (TACSA) de Ripoll.

IMG_3985

Aquest camió conserva a la porta la placa identificativa de TALLERES CASALS SA (TACSA) coronat amb un gall, símbol de la comtal vila de Ripoll:

IMG_3986

Aquest altre camió, que encara ha de ser restaurat, transportava carbó en les mines de carbó d'Ogassa-Surroca:

IMG_4179

IMG_4181

L'empresa de distribució de begudes, carbòniques i gasoses FRANCISCO SALVANS, de Ripoll, ha exposat un superb camió japonès HINO. El seu gran capó recarregat de cromats em recordava els camions alemanys de la dècada del 1950 com els Mercedes Benz i els Bussing.

IMG_3984

IMG_3982

N'havia sentit a parlat dels mítics camions Hino dels anys cinquanta, però mai n'havia vist cap. Ha estat tota una sorpresa. Fotografia del motor d'aquest HINO:

IMG_4012

Goma del conegut TALLERES AUTO PRACTICO SA del carrer Buenaventura Múñoz 35 de Barcelona, importador oficial d'HINO:

IMG_4016

Aquest camió Ford, admirablement ben restaurat, equipa un motor de benzina i ha circulat pels seus propis mitjans des de Barcelona fins a Sant Vicenç de Torelló i retorn al Cap i Casal de Catalunya:

IMG_4141

L'amic Ramon Camprubí també ha estat present amb llur tractora Scania profusament decorada:

IMG_4009

Un dels altres Pegasos participants en l'encontre ha estat aquest Tecno de tres eixos, llevaneus, de TRANSPORTS ARIMANY:

IMG_4081

Entre els camions més xics exhibits, hi havia aquests dos Avia. El primer, molt ben conservat, és un camió de pràctiques i formació de conductors de l'AUTOESCOLA FRESER:

IMG_4036

El segon Avia, corresponent al tercer model comercialitzat per l'empresa de Cuatro Vientos de Madrid, excel·lentment restaurat, munta una grua per a remolcar cotxes en pana:

IMG_4001

La presència d'Ebros ha estat notable. L'Ebro C150 de l'empresa ROSELL de Torelló:

IMG_4057

Un Ebro C550 de l'empresa de carbons i llenyes Lladó, de Roda de Ter:

IMG_4065

L'Ebro C550 de TRANSPORTS PARRAMON de Manlleu, equipat amb un bolquet Ibáñez:

IMG_4066

L'Ebro E60 de la Fonda Vilaseca que treballa diàriament, molt ben conservat:

IMG_4034

Un altre Ebro E grua amb la cabina substituïda, al costat de l'Ebro de la Fonda Vilaseca:

IMG_4170

Mercedes Benz també ha estat present amb aquest furgó d'una empresa de mobles d'Olot (Garrotxa), carrossada amb una caixa característica dels anys 1970 fabricada pel carrosser Bertran de Banyoles:

IMG_4049

L'empresa cervesera Moritz, de Barcelona, va exposar-hi tres furgonetes. La coneguda DKW-Auto Unión:

IMG_4020

El furgó Mercedes Benz:

IMG_4024

I el més modern dels tres, una furgoneta Mercedes Benz 1300:

IMG_4026

El furgó Citroen H del Motor Antic Garrotxa:

IMG_4071

Tres autos recarrossats com a furgons, una pràctica habitual per a sobreviure en els anys de la postguerra espanyola i francesa, anys precaris i magres. Un Renault procedent de Mollet del Vallès:

IMG_4075

Un Peugeot 302:

IMG_4069


Un Citroën:

IMG_4040

Un motocarro Trimak vingut d'Olot notablement ben conservat:

IMG_4042

Un Land Rover 1300 grua, ben conservat:

IMG_4074

Ha estat una jornada estupenda. He saludat als amics Miquel Patinyo i família, Joan Mercader i família, Jordi Ros i família, en Jordi Llop, en Ramon Camprubí i senyora, l'infatigable Xavier Castells i Quintana acomboiat per llur família, en Josep Salarich i Planas, en Josep Llimós, recader de Ripoll, els senyors Joan i Jordi Capdevila, de Transports Capdevila de Ripoll, senyor Galbas i senyora, i tants d'altres a qui d'antuvi em disculpo per ometre'ls.

S'ha d'agrair als promotors de l'encontre de maquetisme ferroviari l'iniciativa d'haver organitzat paral·lelament aquesta trobada de camions clàssics; també els esforços d'en Xavier Castells coordinant-ho; la generositat dels propietaris dels camions d'exhibir-los i de TRANSPORTS ARIMANY que amb el seu Volvo n'ha remolcat uns quants amunt i avall. I a tots els assistents que s'han desplaçat fins a l'exterior del pavelló d'esports de Sant Vicenç de Torelló per a gaudir dels camions exhibits.

Hi ha la voluntat de celebrar periòdicament aquest encontre de camions clàssics a Sant Vicenç de Torelló, aplegant més camions clàssics conservats. Vaig trobar a faltar algun Barreiros i un Nazar. L'èxit de participació d'expositors i visitants i la vitalitat creixent d'aquesta afecció, ho justifica plenament.

1 comentari: