dijous, 29 de setembre del 2011

L'excavació de la construcció de l'estació del TAV a Girona.

Les empreses constructores i d'obra civil es queixen amargament de l'esllanguiment del mercat immobiliari i l'aturada, gairebé absoluta, de les promocions de pisos, naus i urbanitzacions. Hi ha molt poca feina i hom està disposat a treballar per uns preus misèrrims.

Grues abandonades, promocions a mig construir i urbanitzacions tot just acabades on hi proliferen matolls i herbes és la imatge habitual a molts pobles de les comarques gironines. Crec que simbolitza el fracàs absolut de la política econòmica endegada els darrers vint anys per tots els governs espanyols.

Espanya havia d'esdevenir un país de serveis, enfortir les grans empreses de sectors estratègics -els grans bancs, constructores i distribuïdores, i empreses de telecomunicacions, elèctriques i energètiques procedents dels antics monopolis de l'Estat- i menystenir les petites i mitjanes empreses, veritables motors d'ocupació i riquesa. Ara en recollim els fruits d'aquesta irresponsabilitat demencial amb cinc milions d'aturats.

En les anteriors crisis econòmiques, les empreses d'obra civil participaven en les licitacions d'obres públiques convocades pels Ajuntaments, Organismes, Diputacions, Consells comarcals i la Generalitat de Catalunya. Ara, aquestes administracions endeutades i sense ingressos per l'aturada de l'activitat econòmica no poden pas licitar obra pública.

Ara, més aviat, han de tancar equipaments estrenats de poc perquè no els poden pas mantenir i retallar prestacions socials de tota mena qualificades d'universals. Aquesta és la trista realitat, un problema de caixa, agreujat per l'espoli fiscal sense parió que pateix el país. Un drenatge de diners que paguem tots els catalans absolutament insostenible i que repercuteix directament en la sanitat i l'ensenyament.

D'aquesta manera, no hi ha activitat econòmica de cap mena, ni privada ni pública. A les comarques gironines, actualment hi ha dues obres de certa importància que s'estan executant. El desdoblament de l'autopista AP-7 de Barcelona a La Jonquera, en virtut de la qual s'allarga el termini de concessió a favor d'Abertis, amb els beneficis que li suposa, i les obres de construcció de l'estació del Tren d'Alta Velocitat a Girona.

En quant al desdoblament de l'AP-7, palesa l'absència d'inversió de l'Estat en una de les principals carreteres de l'Estat espanyol, la Nacional II. Qui tingui presa, vulgui conduir segur o evitar maldecaps i retencions, té la magnífica alternativa a la nacional II que és l'AP-7. Pagant, per descomptat. Les autovies són un concepte aliè i estrany en el geografia catalana.

Dies enrere, en Miquel Patinyo, la Conxita i en Miquel Àngel acompanyats amb en Joan Brugués i Prat vam visitar les oficines de TER-TRANS SL a Vilanna, on hi tanca la flota de camions Mercedes Benz. Fotografies dels camions de TER-TRANS SL aparcats a Vilanna:

IMG_0949

IMG_0950

IMG_0953

IMG_0955

IMG_0951

El garatge de Vilanna on TER TRANS SL hi tanca els camions és al peu de la carretera de Girona a Bescanó, una carretera que segueix el curs del riu Ter, i que registra un alt volum de trànsit diari. La seva estretor i traçat provoquen nombrosos accidents cada any. El projecte de desdoblament, exigit per totes les Administracions i organismes de Girona i que ja es va aprovar, no pot executar-se per manca de diners.

Aquesta carretera cada dia pateix el trànsit incessant de tractores amb banyeres que transporten la terra de l'excavació de la construcció de l'estació del TAV a Girona fins a la pedrera de Can Bataller, a Contestins, agregat del municipi de Sant Gregori (Gironès), gestionada també per TER-TRANS SL.

Un dels camions que participa en les obres del TAV és aquest Mercedes Benz de TER-TRANS, que duu una banyera Lecitrailer, fotografiat davant del garatge de l'empresa, a Vilanna:

IMG_0990

IMG_1001

Del garatge estant, vaig fotografiar alguns dels camions que treballen en aquesta obra de l'excavació de l'estació del TAV a Girona:

IMG_1011

IMG_0999

IMG_1005

IMG_0980

IMG_0984

També hi treballa una tractora Man de l'empresa COLL EXCAVACIONS SL, d'Olot, la història de la qual ja hem recollit en aquest bloc:

IMG_0975

IMG_1008

IMG_0971

IMG_0969

IMG_0967

IMG_0964

L'Estat ha d'executar el TAV en compliment dels convenis celebrats amb França i les penalitzacions previstes en cas de no concloure les obres dins dels terminis establerts. Per aquest motiu, va haver d'estrenar-se corre cuita el tram del TAV entre Figueres i Perpinyà, dins dels terminis pactats.

Si fos voluntat de l'Estat, ni tan sols s'estaria executant aquesta estació del TAV de Girona amb l'excusa de la crisi econòmica i l'absència de diners. La posició del Ministeri de Foment sobre el corredor ferroviari mediterrani i les alternatives plantejades ja ho diu tot.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada