L'any 1955, a divuit anys d'edat, en Lluís Figueras i Gombau va disposar del permís de conduir camions. Va treballar de transportista amb el seu pare, en Lluís Figueras i Barris, en la companyia familiar. Els transports els realitzaven principalment entre les comarques de l'Alt i del Baix Empordà. La ruta era de Palamós a Figueres. Va fer de transportista fins l'any 1980, quan, amb la jubilació del seu pare, en Lluís Figueras i Barris, va tancar la companyia familiar de transports.
En un d'aquests viatges, a la carretera que condueix de Pals fins a Torroella de Montgrí, en Lluís Figueras va fotografiar aquest camió accidentat en què hi anava un parent de la família Ciriaco:
Afeccionat a la fotografia i als camions, en Lluís Figueras va retratar dos camions. El primer camió pertanyia a una empresa constructora de l'època dedicada als treballs d'obres públiques carrossat amb llur bolquet de fusta:
L'altre camió era un Leyland Comet, matriculat a Múrcia, que en Lluís Figueras va retratar aparcat a Palamós amb la caixa fruitera de fusta i marquesina. També equipava els elements característiques de l'època, la visera en la part superior de la cabina per protegir-se del sol i les boles davanteres:
En Lluís Figueras va extreure el retrat d'aquest Berliet, de gran bellesa, d'una publicació de Mollet del Vallès. Un Berliet com aquest el tenia un transportista de Palamós, en Josep Salvador, per motiu Pitu Salvador, també carrossat amb un bolquet perquè es dedicava a l'extracció d'àrids i sorres per la construcció:
Dues fotografies de camions dels anys 1930, publicats a la revista de Mollet del Vallès, que eren de dos recaders del Vallès. Malauradament no podem pas aportar més dades d'aquests dos camions:
Aquest bloc agraeix a la família Llavero, de Palamós, i a en Miquel Patinyo, que ens hagi posat en contacte amb en Lluís Figueras, els records del qual ens permet de recuperar d'altres transportistes i vehicles.
El camiò situat a sota es un Hansa Lloyd fabricat a Bremen, Alemanya, als anys treinta. Dels Hansa Lloyd hi havia el tipus Columbus de 1'25 tones de càrrega, el Bremen de 2-2'5 tones, el Europa de 3 tones i el Merkur de 4-4'5 tones. Per la posició de les llums sembla que aquest camiò era un Columbus amb un motor de benzina de 6 cilindres i 36 PS de potència. Durant la Guerra Civil la Legión Condor va fer servir alguns camions Merkur que una vegada acabada la Guerra es van quedar a Espanya.
ResponEliminaMoltes gràcies per l'aclariment de la marca i model del darrer camió de l'article.
ResponElimina