dijous, 30 d’abril de 2015

Rafael Escamilla: seguretat al volant (i II).

Continuem amb l'exposició de les fotografies recollides en el llibre Seguretat al volant del senyor Rafael Escamilla, el qual també aborda els accidents i com actuar.

La primera fotografia és d'un cotxe esportiu Pegaso bolcat en un camp, envoltat de persones encuriosides acompanyades del representant de l'autoritat governativa personificat en la figura d'un guàrdia civil amb la seva testa coronada amb un llampant tricorni. El llibre ofereix una recomanació impagable: en cas de bolcar, el cinturó de seguretat esmorteix els possibles danys que el conductors i els acompanyats podessin patir.

IMG_5922

De ben segur que la legió d'entusiastes dels cotxes Pegaso que hi ha escampats arreu del món tenen perfectament documentat aquest accident: el lloc on es produí, la data, l'infortunat conductor i el vehicle, les causes de l'accident, i la vida i miracles del xofer i del Pegaso. Els nostres coneixements són infinitament més limitats. Sort n'hem tingut a escatir la marca del vehicle accidentat.

També hi ha la seqüència de la bolcada, en la pista de proves de la fàbrica que Barreiros tenia a Villaverde -al fons de la imatge hi ha aparcades les furgonetes Tempo i els camions de la casa amb llurs cabines de color granat sortits de la cadena de muntatge- d'un Simca 1000. La primera fotografia en color és la contraportada del llibre:

IMG_5945

Estat que presenta el Simca 1000 després de bolcar:

IMG_5923

Esforços del conductor del vehicle accidentant per abandonar-lo el més aviat possible:

IMG_5924

IMG_5925

IMG_5926

El llibre, amb la voluntat de guiar les actuacions davant qualsevol accident, també contempla el supòsit d'un automòbil caigut a l'aigua i la manera de procedir: 

IMG_5928

Imatge dantesca d'un accident en què l'autor incideix en la importància tothora del cinturó de seguretat cordat:

IMG_5927

Una fotografia d'una carretera espanyola on hi circulava un camió Pegaso, el vehicle industrial que senyorejarà en aquells anys:

IMG_5934

Els dos vehicles sortits de les fàbriques participades per l'Institut Nacional d'Indústria, un automòbil Seat i un camió Pegaso al seu darrera:

IMG_5941

Un consell que cal seguir: reduir la velocitat quan algú es creui amb un camió gros, definit en el llibre d'una manera genèrica com a vehicle de grans proporcions atès que el concepte inclou també, per descomptat, els autocars. Aquest consell s'exemplifica en l'instant de l'encreuament d'un camió Sava-Berliet carrossat amb una gàbia de bestiar i un Seat 600, un vehicle que en aquells anys florí com els bolets a la tardor:

IMG_5935

Una altre imatge recollida en el llibre: un autocar de l'època, proveït de la baca i l'escala per accedir-hi, seguit d'un modest Citroen. Una manifestació de la massificació dels vehicles a motor que es produí aleshores a Espanya:

IMG_5938

El llibre incideix en l'actitud d'extremar la precaució davant d'episodis de pluja amb les eventualitats que se'n poden derivar com bassals a la carretera, que, com il·lustra la fotografia, és superat amb traça pel taxista madrileny que condueix el Seat 1500 amb la llumeta verda i la baca. L'interès de la fotografia és però el camió Hino que treu el nas al final de la imatge:

IMG_5918

IMG_5920

Un Citroen Stromberg enmig d'una revinguda que omplí la carretera d'aigua pluvial:

IMG_5942

I dos vehicles d'aleshores circulant per un carrer inundat d'aigua:

IMG_5943

I un últim consell d'un gran rendiment. En el supòsit que la carretera estigués nevada, és recomanable seguir les roderes que els camions deixen damunt la neu:

IMG_5944

Un llibre que reflecteix els dubtes i preocupacions de la primera gran fornada de conductors que hi hagué al país, farcit de consells pràctics per fer front a qualsevol mena de situació. Pura arqueologia de l'automoció que us hem reportat per gentilesa de l'amic Josep Carbonell i Rodés.

Cap comentari:

Publica un comentari