Un
cop a Banyoles, després de la visita a la cotxera de Sant Jaume de Llierca, els visitants vàrem aparcar els autos particulars en
l’antiga cotxera d’Autocars Olivet, al carrer Canat. Un garatge
construït l’any 1966 amb un sostre recolzat sobre unes estructures de
ferro, que permeten la il·luminació natural i estalvia l’ús de columnes
per facilitar la maniobrabilitat i aparcament dels autocars. D’aquests
garatges a Barcelona n’hi havia uns quants. La voracitat immobiliària
dels anys anteriors, que tants de problemes ens ha comportat, van
aterrar-ne la major part.
El
senyor Brugués té la passió del col·leccionisme. I aquesta passió l’ha
portat a la creació de tota mena de col·leccions, incloent-hi coses d’ús
corrent com sabons, cerilles o les anelles de puros i cigars.
Particularment interessants són les col·leccions d’etiquetes de vins i
d’aigües dipositades en un celler on hi guarda vins excel·lents
degudament seleccionats. En Quimet Duran i en Pere Liu admirant els vins
del celler:
El
senyor Joan Brugués, fidel a la tradició de transportistes de la seva
família –el seu avi, l’avi Pep, ja baixava a Barcelona amb un carro per a
proveir-se de productes que necessitaven els comerços i veïns de
Tortellà, a l’Alta Garrotxa; més endavant van començar a cobrir la línia
regular de transports per a viatgers, primer amb una tartana i més
endavant, l’any 1923, amb un Ford T, del qual, malauradament, no se’n
conserva pas cap fotografia- va crear una secció del museu sobre el
sector de l’automoció centrat en el món de l’autocar i
l’autobús. Disposa d’uns arxius on hi guarda dades, documentació,
targetes i fotografies d’empreses de serveis regulars i discrecionals
per carretera de Catalunya i d’Espanya. També té uns arxius amb
informació, llibres i catàlegs d’empreses fabricants de vehicles i
carrossers. I en unes vitrines hi té dipositats maquetes d’autocars i
autobusos d’arreu del món i escuts i emblemes de marques i models.
Els visitants d'aquest museu vam gaudir de les fotografies d’autocars penjades a les parets i fullejar part de la quantiosa documentació que integra aquest museu particular. Una de les seccions que gaudeix de més requesta és la dedicada als vehicles: hi ha exposats perfectament conservats un Seat 600 de l'any 1963 en perfecte ordre de marxa, un Seat 131 Supermirafiori, un Seat 133 i un Lancia Thema de 1987 que disposa de telèfon. També reuneix nombroses ferramentes de taller mecànic. En Quimet Duran, en Francesc Bonaventura i en Pere Liu al museu del senyor Brugués:
Els visitants d'aquest museu vam gaudir de les fotografies d’autocars penjades a les parets i fullejar part de la quantiosa documentació que integra aquest museu particular. Una de les seccions que gaudeix de més requesta és la dedicada als vehicles: hi ha exposats perfectament conservats un Seat 600 de l'any 1963 en perfecte ordre de marxa, un Seat 131 Supermirafiori, un Seat 133 i un Lancia Thema de 1987 que disposa de telèfon. També reuneix nombroses ferramentes de taller mecànic. En Quimet Duran, en Francesc Bonaventura i en Pere Liu al museu del senyor Brugués:
Acabada la visita del museu del senyor Joan Brugués vam fer cap al restaurant La Carpa, davant de l’estany de Banyoles, on, en un saló reservat, vam poder degustar un suculent menjar. Amb l’estomac ple, i després d’estirar les cames pels voltants de l’estany, vam fer via cap al museu que la família Bramon té a Banyoles de carros i tartanes i autos. A l’exterior de l’edifici que acull aquest museu hi havia un Dodge Dart 3700 GT, força capolat, un camió militar de tres eixos, una furgoneta Citroen 2 cavalls i un auto esportiu descapotat:
A l’entrada del museu, hi ha aquesta màquina de batre, un
Peugeot matriculat a Madrid i dues tartanes, l'una restaurada i l'altre pendent de restauració:
Dins d’aquest museu, primer vàrem visitar els carros i
tartanes que en Quimet, un dels darrers artesans d’aquest país, ha restaurat
amb gust i encert. Les línies decoratives pintades damunt la fusta dels carros també
són obra de les mans prodigioses d’en Quimet Duran:
En Quimet Duran al costat d’un dels carros que ha restaurat:
Després vam visitar els vehicles amb motor d’explosió d’èpoques
diferents. Un dels vehicles més
interessants és aquesta rubia Citroen amb la carrosseria de fusta que en Quimet
Duran ha construït artesanalment. En Miquel Segura retratat al costat del Citroen:
En Pere Liu observant el radiador d'aquest Citroen:
Un Peugeot 302, un vehicle de la segona meitat
dels anys 1930 dotat d'una gran modernitat:
Un Cadillac, amb les seves línies tan singulars, sintetitza allò que els nord-americans entenen per
disseny i bellesa, força allunyats dels canons imperants a Europa:
Malgrat el núvols que enteranyinaven el
cel, no va ploure al llarg del dia. El temps havia respectat els actes de la trobada. A les sis de la tarda, tanmateix, quan sortiem
del museu de la família Bramon, van caure les primeres gotes. La pluja,
que és un bé de Déu en aquest nostre país, queia sobre Banyoles com correspon a una agradable
tarda de primavera. Era el moment de desfer el camí i tornar cap a
casa després d’un dia agradabilíssim i rodó. Ens acomiadarem a corre
cuita i ens refugirarem en els cotxes. La conclusió és que aquesta mena
de trobades enrobusteixen
l’afició.
Aquest bloc vol agrair la gentilesa i atencions del senyor Brugués, amfitrió de la trobada, i d’en Quimet Duran, que va ensenyar-nos el vagó restaurat del tren pinxo de Girona a Banyoles estacionat a l’antiga estació de Mata i la col·lecció de carros, tartanes i vehicles.
Aquest bloc vol agrair la gentilesa i atencions del senyor Brugués, amfitrió de la trobada, i d’en Quimet Duran, que va ensenyar-nos el vagó restaurat del tren pinxo de Girona a Banyoles estacionat a l’antiga estació de Mata i la col·lecció de carros, tartanes i vehicles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada