En Pere Caba i Bedós (Sabadell 1922-2004) va continuar l'ofici de carrosser heretat del seu pare Salvador. La família Caba ens ha fet a mans unes fotografies d'alguns dels treballs que va executar en Pere Caba al taller del carrer Montseny 14-16 i posteriorment al del carrer Montllor i Pujalt 81-83, al cor del barri de la Creu Alta de la capital vallesana.
Com varem exposar en l'article que repassa llur biografia, en Pere Caba era un veritable artesà, d'una meticulositat i perfeccionisme admirables. Qualsevol carrosseria, transformació o reparació havia de tenir un acabat rodó i qualitat excel·lent. Els costos eren per a en Pere Caba un aspecte secundari. La satisfacció del client i el manteniment del prestigi de Carrosseries Caba era l'essencial. Per aquest motiu en Pere Caba disposava dels millors professionals del sector amb unes retribucions salarials pròpies de la seva alta qualificació.
La primera fotografia és d'un auto nord-americà accidentat, retratat dins del taller de la família Caba del carrer Montseny 14-16, cantonada amb el carrer de Montllor i Pujalt. Curiosa la placa de gasogen sobre la matrícula de l'auto:
Aquest auto, completament reparat, palesa l'excel·lent treball executat per en Salvador Caba i llur fill Pere:
Un autocar dipositat al taller del carrer Montllor i Pujalt 81-83, amb la carrosseria trinxada per causa d'un greu accident:
A la dècada dels anys 1960, Carrosseries Caba abandona poc a poc la producció de carrosseries d'autocars i treballava principalment en la construcció de caixes per a camions, caixes tancades per les empreses tèxtils de Sabadell i Terrassa i caixes obertes per a transports generals. Un Barreiros Saeta de l'empresa Sintètics Castelló, de Sabadell, de tints i acabats tèxtils carrossat amb una caixa tancada:
Un camió Avia de l'empresa Enrique Casanovas Argelaguet SA, empresa sabadellenca de tints i aprests i bon client de can Caba, carrossat amb una caixa tancada dins del taller del carrer Montllor i Pujalt 81-83:
Una fotografia dels anys 1960 amb uns quants vehicles dins del taller del carrer Montllor i Pujalt 81-83:
Celebració a la primera meitat dels anys 1960 de la festa de Sant Cristòfol, patró dels automobilistes, amb el mossèn beneint els autos que s'apropaven a la seva parròquia:
Una altre de les activitats que practicaven uns pocs amants de l'automoció aquells anys, els ral·lis. Un auto Orix, que va ser un dels autos més interessants fabricats a Barcelona en la dècada dels anys 1950 per iniciativa d'en Joan Ramírez Pompeó, competint en un ral·li:
Als anys seixanta en Pere Caba va realitzar un carrosseria singular, un Seat 600 descapotable que la família Caba ha conservat fins als nostres dies. Admirable els para-xocs i el radiador posterior artesanal que equipa aquest auto únic:
:
:
Aquesta manera de fer, arran de la
crisi del petroli dels anys 1970, es va revelar extemporània. Els temps
havien canviat i els clients, afectats per la crisi particularment
punyent a Sabadell i Terrassa, amb el tancament general d'empreses
tèxtils, cercaven preus més econòmics en detriment de la qualitat i del
servei. Els costos productius de Carrosseries Caba eren alts, poca feina i creixents dificultats per a cobrar les factures.
L'any 1980 per causa d'una greu malaltia en Pere Caba va jubilar-se. Els seus fills Claudi i Pere es van fer càrrec del negoci. Va morir a Sabadell, la mateixa ciutat on havia nascut, el 8 de febrer de 2004:
L'any 1980 per causa d'una greu malaltia en Pere Caba va jubilar-se. Els seus fills Claudi i Pere es van fer càrrec del negoci. Va morir a Sabadell, la mateixa ciutat on havia nascut, el 8 de febrer de 2004:
En Pere Caba és un clar exponent d'una mena empresari, molt arrelada a Catalunya, que tenia un profund sentit social cap als seus treballadors i que maldava per la qualitat d'allò que produïa. Una manera de treballar que aquests darrers anys de diner fàcil s'ha perdut. Possiblement que aquesta crisi, amb els canvis de mentalitat que comportarà, permetrà de redescobrir aquest tarannà tan propi del país i que és el que ha forjat la indústria de països com Alemanya o Japó, amb una gran vocació exportadora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada