Ja disposem de la data del segon encontre de camions clàssics que es celebrarà, si Déu vol, al pavelló d'esports de Sant Vicenç de Torelló. En aquesta ocasió serà la propera tardor, concretament, el dia 26 d'octubre de 2013.
El cartell de la convocatòria d'aquest encontre és il·lustrat amb un bonic Pegaso amb caixa de fusta per a transports generals de l'agència La Comarcal de Torelló, una empresa molt important de la comarca d'Osona que tenia una flota amb els millors camions disponibles aquells anys. Com gaudia la canalla embadalint-se amb el trànsit lent i feixuc dels camions de La Comarcal. Una de les distraccions de la llarga postguerra.
La cabina d'aquest Pegaso, de gran refinament i bellesa amb notables trets italians -un gran radiador central lluent, unes formes arrodonides, uns parabrises estilitzats-, és un treball artesanal, gairebé d'orfebreria, que no es va produir en sèrie. En desconeixem el seu origen i constructor, per bé que en la nostra opinió aquesta cabina és molt més bella que no pas la que muntaven de fàbrica els primers Pegasos, una còpia matussera desproveïda de gràcia:
La cabina d'aquest Pegaso, de gran refinament i bellesa amb notables trets italians -un gran radiador central lluent, unes formes arrodonides, uns parabrises estilitzats-, és un treball artesanal, gairebé d'orfebreria, que no es va produir en sèrie. En desconeixem el seu origen i constructor, per bé que en la nostra opinió aquesta cabina és molt més bella que no pas la que muntaven de fàbrica els primers Pegasos, una còpia matussera desproveïda de gràcia:
La història completa d'aquest Pegaso és narrada al bloc Imatges sobre Rodes que gestiona el senyor Xavier Castells. Aquest camió treballava per les indústries de Torelló. Va tenir un trist final. Va ser colgat per la runa de maons espetegats per l'explosió d'una caldera d'una de les nau de la fàbrica que l'empresa Filats i Teixits de Cotó; Blanqueig, Estampats i Aprests Juan Batlló tenia al barri de Sants de Barcelona.
No van reparar-lo pas aquest Pegaso dels danys causats per l'explosió sinó que va anar dretament cap al desballestament. Un fet curiós si hom té en compte que aquells anys de patiments, penalitats, misèries i privacions s'aprofitava absolutament tot. I un camió com aquest era molt cobejat per qualsevol transportista malgrat estigués danyat. El país n'era ple aquells anys de bons mecànics, planxistes i ferrers. La tradició industrial del país va ser un terreny adobat pel sorgiment de treballadors excel·lentment qualificats que coneixien el seu ofici.
S'espera l'exposició dels mateixos vehicles que van participar l'any 2011 com aquests dos Pegasos, un 200 del senyor Jordi Ros de Mataró i un Comet de l'empresa Agència Nord de Torelló, excel·lentment restaurats:
No van reparar-lo pas aquest Pegaso dels danys causats per l'explosió sinó que va anar dretament cap al desballestament. Un fet curiós si hom té en compte que aquells anys de patiments, penalitats, misèries i privacions s'aprofitava absolutament tot. I un camió com aquest era molt cobejat per qualsevol transportista malgrat estigués danyat. El país n'era ple aquells anys de bons mecànics, planxistes i ferrers. La tradició industrial del país va ser un terreny adobat pel sorgiment de treballadors excel·lentment qualificats que coneixien el seu ofici.
S'espera l'exposició dels mateixos vehicles que van participar l'any 2011 com aquests dos Pegasos, un 200 del senyor Jordi Ros de Mataró i un Comet de l'empresa Agència Nord de Torelló, excel·lentment restaurats:
Segurament que podrem gaudir d'alguns dels primers camionets produïts en sèrie com aquest Ford d'un col·leccionista de La Garrotxa:
Sense oblidar-nos dels grans camions nord-americans i japonesos que senyoraven per les carreteres dels país en els anys 1940 i 1950:
Esperem que en aquesta ocasió els responsables de l'Associació per la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) de Sabadell col·laborin en l'encontre amb algun dels vehicles que tenen preservats. En l'anterior trobada els assistents varen poder gaudir d'un autobús Pegaso amb carrosseria Beulas matriculat l'any 1978 preservat per ARCA i que va treballar per l'empresa J. Casas, de Tona, un altre poble de la comarca d'Osona:
El repte d'aquest segon encontre es superar el nombre de participants de l'edició anterior: l'exposició de més vehicles produïts per empreses espanyoles d'automoció als anys 1960 i principis dels anys 1970. És el cas dels Barreiros i Sava, de gran importància aquells anys. I qui sap si els afeccionats tindrem la sort de gaudir amb l'exhibició vehicles d'alguna marca més escassa com ho va ser Nazar.
Els organitzadors i els veïns de Sant Vicenç de Torelló encapçalats pel consistori municipal us esperen el proper dia 26 d'octubre de 2013, el darrer cap de setmana en què hi ha el costum d'endarrerir un hora per adaptar-nos al dies d'hivern, amb les seves tardes llargues, fredes i ensopides.
La il·lusió i entusiasme dels organitzadors, la generositat de l'empresa de transports Arimany Piella SL que transportarà alguns dels camions amunt i avall, la participació dels propietaris dels camions exposats i l'assistència dels afeccionats és cabdal per enrobustir i eixamplar aquesta afició a casa nostra, el bressol de la indústria del motor a la Península Ibèrica. Us hi esperem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada