divendres, 18 de juliol del 2014

Complements de vestir que oferí en els anys 1960 l'empresa Aeronàutica Industrial SA (AISA) de Madrid: constructor d'avions i camions.

En Jorge Loring Martínez, nascut a Màlaga l'octubre de 1889 en una família dedicada a l'activitat bancària i industrial, estudià la carrera d'enginyeria de camins, canals i ports. L'any 1916, seguint una tradició molt arrelada entre les classes benestants espanyoles, accedí a l'administració pública i, a l'encop, disposà del permís per pilotar avions, la seva veritable passió. L'any 1917 entrà a treballar a l'empresa Pujol, Comabella i Companyia, de Barcelona, que construïa automòbils i avions i formava pilots a l'aeròdrom Canudas del Prat de Llobregat. 

Completada la formació a can Pujol, fundà l'any 1923 a Madrid Talleres J. Loring per la construcció de material aeronàutic, empresa que l'any 1934 esdevingué Aeronàutica Industrial SA (AISA) per la construcció d'avions. El setembre de 1936, al cap de dos mesos d'haver esclatat la Guerra Civil Espanyola, el senyor Jorge Loring fou assassinat a Madrid, ciutat aleshores dominada per les forces republicanes. La  producció d'AISA fou traslladada a Alacant.

Acabada la Guerra Civil, AISA reprengué l'activitat de construcció d'avions a Madrid. L'any 1957 AISA s'endinsà en la construcció de vehicles industrials. Com en el cas de Sava de Valladolid, un altre fabricant de vehicles industrials, construí amb el nom de AVIA uns motocarros que muntaven motors Hispano Villiers. El salt però es produí l'any 1960. Participada per l'Institut Nacional d'Indústria, AISA presentà a la Fira de Mostres de Barcelona un camionet Avia 2500 equipat amb un motors Perkins. Durant els anys 1960 Aisa amplià la gamma de camions. La divisió d'AISA que produïa camions i furgonetes fou adquirida per Motor Ibérica SA, fabricant dels vehicles Ebro i avui dia propietat de la multinacional japonesa Nissan.

AISA, sota el nom comercial Avia, produí tres models de camions amb un pes que comprenia dels mil cinc-cents quilos als set mil quilos. Tres camions Avia corresponents al primer model. El primer, de l'empresa Transports Grabuleda de Banyoles, fou carrossat amb una gàbia per transportar bestiar construïda per en Bertran, un carrosser també de Banyoles:

 fot146

Dos camions Avia carrossats per Carrosseries Caba de Sabadell:

IMG_1771

IMG_1776

El segon model de camió Avia que produí AISA. Un camió de la SA Transportir de Barcelona que feia transports internacionals i un altre unitat d'una empresa de sifons i gasoses de Girona retratat pel senyor Joan Mercader:

fot7104

fot7161

DSC02787[1]

El darrer model Avia produït per AISA fou aquest camió de la família Taberner Chavarria, de Sant Feliu de Guíxols, estibat amb cloves de suro:

TABERNER%20CHAVARRIA[1]


Camió Avia a La Bisbal d'Empordà (Girona)

En Pere Liu, que fou el cap de mecànics de la Nazar de Girona i tingué una estreta relació amb la casa Aeronàutica Industrial SA, atès que els camions Avia i Nazar compartien uns quants elements mecànics com els motors Perkins, conserva uns curiosos complements de vestir que oferí Aeronàtica Industrial SA en els anys 1960. El primer és una curiosa agulla de corbata, estreta i ample, acabada en un oval amb el primer un camió Avia cisellat:

IMG_4796

IMG_4797

Uns bonics botons de puny ovalats, una peça en franca reculada avui dia, amb un avioneta cisellada i les lletres AISA esculpides en el tancament:

IMG_4798

IMG_4799

IMG_4800

IMG_4803

IMG_4801

IMG_4802

Una altre agulla de corbata que també conserva el senyor Liu:

IMG_4804

Aquests complements en el vestir, que us hem presentat gràcies a la gentilesa del senyor Pere Liu, són anacrònics i presumptuosos, denoten una acusada ingenuïtat i corresponen a una època completament extingida però d'unes maneres més senzilles i il·lusionadores que no pas ara. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada