En Sois dels Hostalets d'en Bas recollia la llet dels masos del seu poble i dels pobles propers. La recollida dels pots de llet la feia primer amb un carro de tracció animal i després, amb la motorització del camp, un fenomen que arrencà a mitjans dels anys 1950, amb un remolc carregat de pots de llet que tirava un tractor.
Al cap d'un temps en Sois comprà un camió Barreiros Saeta equipat amb una caixa de fusta per fer aquesta feina. Carregava els pots de llet a les masies i granges i els traginava fins a la planta de refrigeració que la Societat Anònima Lletera Industrial (SALI) de Manlleu, propietat de la família Vinyes, tenia a Mieres.
En Reixach i en Rius, dos transportistes d'Olot, en Paulino Triadú del poble de Santa Pau i en Rafael Bahí de la vila de Mieres recollien la llet per compte de la planta que Nestlé tenia a Olot des de l'any 1940 amb la compra de la Granja Soldevila. La fàbrica que Nestlé tenia a Olot produïa alguns productes i refrigerava la llet recollida a La Garrotxa que era transportada a la fàbrica de Sant Celoni, a la comarca del Vallès Oriental, on produïen, entre d'altres productes làctics, els iogurts de la marca Chamburcy.
Amb les altes temperatures de l'estiu i el risc que hi havia que la llet es corrompés i tingués un gust agre, la recollida de la llet que abastava els pobles de Sant Gregori, a tocar de Girona, Navata a la comarca de l'Alt Empordà i Sant Miquel de Campmajor, es realitzava els matins i les tardes.
A la comarca de la Garrotxa, els carros i els tractors portaven els pots de llet plens des de les masies fins als punt d'encontre convinguts en la carretera. En el punt, els pots plens de llet eren transbordats als camions i els pots buits i netejats a les plantes eren descarregats i retornats als ramaders.
En Josep Maria Costa i Espunya, l'amo del Mas Serrat del Mallol, un poble aixecat en un turó suau del municipi de la Vall d'en Bas, a la comarca de La Garrotxa, una de les més belles de Catalunya, treballava la terra i anava a bosc. Tingué un dels primers tractors de la comarca, un Lanz, que llogava als pagesos de la Vall d'en Bas i ensems usava per treballar els camps de la seva finca i anar als boscos de La Garrotxa, Osona i La Selva per treballs forestals: la recollida de llenya, socs i carbó d'alzina. Una feina que exigia una gran força física i donava molt poc rendiment econòmic.
El senyor Costa comprà a finals dels anys 1960 dos camions Pegaso Comet. L'un equipat amb una grua i una caixa l'usava per treballar a bosc: recollia la llenya i els socs a bosc i ho transportava. L'altre Pegaso, també carrossat amb una caixa, repartia pinso arreu de la comarca de La Garrotxa.
Quan a principis dels anys 1970 s'imposà la recollida de la llet en camions cisterna, en Sois dels Hostalets d'en Bas, un transportista que recollia els pots de llet amb un Barreiros Saeta i els duia a la planta de refrigeració de Mieres que tenia la Sociedad Anónima Lechera Industrial (SALI) de Manlleu, decidí d'abandonar la feina. Aquesta feina se'n féu càrrec el senyor Josep Maria Costa.
Els primers mesos el senyor Costa recollí els pots de llet de les granges que feia en Sois amb un Pegaso Comet amb caixa. Aleshores, li tragué la grua i la caixa del Pegaso Comet que anava a bosc i li muntà una cisterna Panissars de Barcelona. Feia la ruta d'en Sois i recollia, a les granges assignades, la llet amb el Pegaso Comet cisterna que era portada a la planta de refrigeració de Mieres que tenia la Sociedad Anónima Lechera Industrial (SALI).
Els primers mesos el senyor Costa recollí els pots de llet de les granges que feia en Sois amb un Pegaso Comet amb caixa. Aleshores, li tragué la grua i la caixa del Pegaso Comet que anava a bosc i li muntà una cisterna Panissars de Barcelona. Feia la ruta d'en Sois i recollia, a les granges assignades, la llet amb el Pegaso Comet cisterna que era portada a la planta de refrigeració de Mieres que tenia la Sociedad Anónima Lechera Industrial (SALI).
Plegat de treballar per la SALI de Manlleu, treballà tres anys per Productos Lacteos Freixas SA, productora de la llet Rania, que tenia una planta de refrigeració de llet a Fornells de la Selva. El senyor Costa recollia la llet a la comarca de La Garrotxa i la portava a Fornells de la Selva.
Després treballà un any per Letona SA. La llet recollida a la comarca de La Garrotxa la portava a la planta de refrigeració que Letona SA tenia a Riudellots de la Selva, al peu de la carretera Nacional II.
Un Ebro P-137 retratat a la fàbrica de Letona SA de Riudellots de la Selva:
Un Ebro P-137 retratat a la fàbrica de Letona SA de Riudellots de la Selva:
Després d'haver treballat un any per compte de Letona SA, el senyor Costa portà la llet a la planta que l'AGRUPACIÓ LLETERA DEL MONTSENY SA, propietat del senyor
Delfí Vila, tenia a Balenyà on produïen els productes làctics Rabadà.
La planta que Làctics Rabadà tenia a Balenyà, davant per davant de l'estació del tren, ocupada per altres empreses:
La planta que Làctics Rabadà tenia a Balenyà, davant per davant de l'estació del tren, ocupada per altres empreses:
Amb el tancament de Làctics Rabadà, el senyor Josep Maria Costa recollí la llet per la Cooperativa agrària Verntallat de la Vall d'en Bas fundada l'any 1971. Instal·lacions d'aquesta cooperativa de la Vall d'en Bas:
El primer camió que tingué el senyor Josep Maria Costa per la recollida de la llet fou un Pegaso Comet destinat a labors forestals, al qual li tragué la caixa i la grua i li muntà una cisterna de la casa Panissars de Barcelona. Aquest camió recollí llet fins l'any 1989.
Després comprà nou un Ebro P-200 al concessionari oficial de Girona, el Garatge Camps SA, que carrossà amb una cisterna que disposava d'una capacitat de tretze mil litres. El seguí un Pegaso 1223 amb matrícula GI-XXXX-T i equipat amb una cisterna de dotze mil cinc-cents litres construïda per en Codinach, un taller de Sant Martí Sescorts que al cap d'uns anys es traslladà a Manlleu.
L'Àngel Rigat de Ribes de Freser havia recollit la llet produïda als pobles de la vall de Ribes per la Comercial Lactea Industrial SA (CLISA), empresa vigatana de la família Erra que produïa la llet Letel, i també per Letona SA que tenia una planta de refrigeració de llet a Ribes de Freser. El senyor Rigat havia treballat per en Francesc Ricart, en Quico per motiu, que recollia per Letel la llet del cantó de la vall del Ter.
Cap a l'any 1988 l'Àngel Rigat entrà a treballar per en Josep Maria Costa. Amb un Pegaso Tecno 1223 amb matrícula B-XXXX-IL recollia la llet de la vall del Freser, que incloïa els pobles de Bruguera, Campelles, Ribes de Freser, i també Gombrèn, Les Lloses i Vallfogona del Ripollès. La llet recollida era transbordada a un camió cisterna més gros que el senyor Costa portava fins a la fàbrica de la Letel a Vic i a la Danone de Parets del Vallès.
El últim Pegaso que tingué la família Costa fou un Troner amb remolc que aprofità la cisterna Codinach muntada al Ebro P-200.
Per substituir el Pegaso Comet, el senyor Josep Maria Costa comprà d'ocasió un camió Volvo F-7, importat d'Alemanya i que muntava una cisterna de vuit mil litres. Aquest camió era de poca utilitat i l'any 2000 deixà de treballar.
Cap a l'any 1988 l'Àngel Rigat entrà a treballar per en Josep Maria Costa. Amb un Pegaso Tecno 1223 amb matrícula B-XXXX-IL recollia la llet de la vall del Freser, que incloïa els pobles de Bruguera, Campelles, Ribes de Freser, i també Gombrèn, Les Lloses i Vallfogona del Ripollès. La llet recollida era transbordada a un camió cisterna més gros que el senyor Costa portava fins a la fàbrica de la Letel a Vic i a la Danone de Parets del Vallès.
El últim Pegaso que tingué la família Costa fou un Troner amb remolc que aprofità la cisterna Codinach muntada al Ebro P-200.
Per substituir el Pegaso Comet, el senyor Josep Maria Costa comprà d'ocasió un camió Volvo F-7, importat d'Alemanya i que muntava una cisterna de vuit mil litres. Aquest camió era de poca utilitat i l'any 2000 deixà de treballar.
El Pegaso Troner fou substituït per un Man F-2000 de tres eixos amb remolc. El senyor Josep Maria Costa retratat per la seva senyora amb el Man:
Reconeixement de la Cooperativa Agrària Verntallat de la Vall d'en Bas al senyor Josep Maria Costa i Espunya per la feina feta (gener del 2002):
El camió Man i llur remolc amb el qual la família Costa continua la recollida de llet:
Transports Costa treballa amb camions Man. Tenen quatre camions equipats amb cisternes per la recollida de la llet. I també fan transports generals amb banyeres, principalment, cereals i pinsos. Les tractores Man i llurs banyeres que fan transports generals:
Dues tractores Man que disposen de cisternes per la recollida de la llet:
Remolc d'un dels camions Man que treballa en la recollida de llet:
Part de la flota de Transports Costa, empresa fundada pel senyor Josep Maria Costa Espunya i que segueixen els seus dos fills:
En Jordi Costa i Massegur enmig de dues tractores Man amb cisternes que recullen llet:
En Jordi Costa Massegur, fill d'en Josep Maria, i en Joan Colomer Muntada que representen dues generacions de transportistes de la llet de la comarca de la Garrotxa, retratats a les instal·lacions de la Cooperativa agrària Verntallat de la Vall d'en Bas:
Amb la col·laboració d'en Jordi Costa esperem de reportar més transportistes de la llet i de transports generals de La Garrotxa, comarca dotada d'un gran dinamisme, empenta i diversificació industrial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada