En Joan Vert i Pujol, fill de Torroella de Montgrí, seguí l'ofici familiar i féu de constructor de carros. Els carros i tartanes que la família Vert construïa eren molt apreciats a les comarques del Baix i de l'Alt Empordà.
En Joan Vert i Pujol tingué l'any 1892 un fill, en Josep Vert i Rigau, que era cosí d'en Josep Vert i Planas, constructor de carros, carrosseries d'autocars, de camions i de furgons i executà en aquest camp transformacions de tota mena. També construí carrosseries metàl·liques sota la marca Vermetal SA, primer a Torroella de Montgrí i més tard, a principis dels anys 1960, a Girona. És autor d'un treball, en tres volums, sobre les empreses carrosseres i de transports de viatgers de les comarques gironines d'un gran interès.
Completat l'aprenentatge i en disposició d'un petit capital estalviat, el 1912, amb vint anys, en Josep Vert i Rigau s'establí a Ripoll, la capital del Ripollès, aixecada a l'aiguabarreig dels rius Ter i Freser, d'una gran vivacitat per la indústria tèxtil i metal·lúrgica que acollia.
En Joan Vert i Pujol tingué l'any 1892 un fill, en Josep Vert i Rigau, que era cosí d'en Josep Vert i Planas, constructor de carros, carrosseries d'autocars, de camions i de furgons i executà en aquest camp transformacions de tota mena. També construí carrosseries metàl·liques sota la marca Vermetal SA, primer a Torroella de Montgrí i més tard, a principis dels anys 1960, a Girona. És autor d'un treball, en tres volums, sobre les empreses carrosseres i de transports de viatgers de les comarques gironines d'un gran interès.
Completat l'aprenentatge i en disposició d'un petit capital estalviat, el 1912, amb vint anys, en Josep Vert i Rigau s'establí a Ripoll, la capital del Ripollès, aixecada a l'aiguabarreig dels rius Ter i Freser, d'una gran vivacitat per la indústria tèxtil i metal·lúrgica que acollia.
Uns carros que travessaven el pont aixecat sobre el riu Ter, a les envistes de Torroella de Montgrí, vila d'on procedeix la família Vert; al fons els massís del Montgrí, amb la muntanya de Santa Caterina al mig, coronada pel castell:
Carrosseries d'autocars construïdes per en Josep Vert i Planas, cosí d'en Josep Vert i Rigau, a Torroella de Montgrí:
Carros, tartanes i galeres dibuixades per en Joan Vert i Pujol el 1892, any del naixement de llur fill Josep Vert i Rigau que abandonà l'Empordà i s'establí al Ripollès:
Taller que llogà en Josep Vert i Rigau, al Raval de Barcelona, al costat del riu Freser, on construïa i reparava carros i tartanes. Com era costum aleshores, la família Vert residia al pis superior del taller:
Per la construcció de rodes dels carros, les anelles metàl·liques exteriors eren muntades roents damunt les rodes de fusta i estampides passant-les per aigua freda en una font que encara raja al Raval de Barcelona, al costat del taller. Assentat al Ripollès, en Josep Vert es guanyà un reconegut prestigi com a constructor de carros i tartanes i reparacions de
tota mena.
Targeta del taller de construccions i reparacions de carruatges que tingué el senyor Josep Vert i Rigau a Raval de Barcelona, de Ripoll, i que girava amb el nom comercial del seu pare, en Joan Vert:
Una tartana construïda per en Josep Vert i Rigau:
El senyor Josep Vert i Rigau retratat al costat d'una tartana que construí:
Una galera amb vidres construïda per encàrrec del senyor Josep Barceló:
El 23 de maig de 1927 nasqué a Ripoll en Joan Vert i Prat, fill d'en Josep Vert i Rigau. La construcció de carros es veié afectada per l'esclat de la guerra civil. Acabat el conflicte armat l'any 1939, en Joan Vert i Prat féu d'aprenent de constructor de carros i reconstruí i transformà, al costat de son pare, carrosseries de tota classe. També s'encarregaren de gestionar el sortidor de benzina que hi havia al costat del taller, a la carretera de Barcelona, subministrada en funció de les quotes assignades prèviament per les autoritats.
Als vint-i-un anys d'edat en Joan Vert i Prat fou destinat a Melilla, al nord d'Àfrica, a fer el servei militar durant un any i mig. Estigué tota la mili sense poder veure la família. Hi ha l'anècdota que en Joan Vert i Prat tenia un gos molt estimat que l'acomiadà a l'estació del tren de Ripoll en marxar a l'Àfrica. El gos indefectiblement l'esperava totes les tardes a l'estació del tren. Els dies freds i nevats el gos també hi feia acte de presència a l'estació esperant el retorn de l'amo. Quan, transcorregut un any i mig el senyor Joan Vet tornà a Ripoll, el gos manifestà a l'estació del tren unes festes i alegries indescriptibles.
Un carro tancat per al transport de carns construït per en Josep Vert i Rigau (segon per la dreta) i llur fill Joan Vert i Prat (tercer per la dreta):
Un carro de repartiment de la paqueteria de RENFE de Transports Capdevila, que era el despatx de la companyia ferroviària a Ripoll, retratat davant del garatge, les reparacions del qual eren executades per en Joan Vert i Prat.
El senyor Joan Vert i Prat contragué matrimoni en segones núpcies amb la senyora Carme Roca i Serrano. Tingueren quatre fills, dues noies i dos nois. El senyor Joan Vert, amb bigoti i darrera d'un vailet, al cim d'un carro amb una coberta vegetal:
En els anys 1940 prosseguí la construcció i reparació de carros. A finals d'aquella dècada emprengué la construcció de les primeres carrosseries per autocars i camions. Aquesta faceta la tractarem en el proper article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada