El gran nombre de transportistes que hi hagué a Banyoles i en els pobles del voltant de l'estany propicià el sorgiment d'uns quants carreters, mecànics, planxistes i carrossers. Els principals carrossers que hi hagué d'ençà dels anys 1940 a Banyoles foren els germans Teixidor, els germans Bertran i els germans Sarquella.
L'avi Teixidor, fill de Banyoles, fou un conegut carreter que construïa carros i tartanes. Tingué cinc fills, quatre nois i una noia. Els nois foren l'Alexandre, l'Agustí, en Pau i en Joan. Tres dels fills, l'Alexandre, l'Agustí i en Pau, succeïren a son pare en la construcció de carros. Tenien el taller al carrer Alfons XII 27-29, avui dia carrer de la Llibertat, que és l'antiga carretera general de Girona a Olot. Operaris de can Teixidor que treballaven amb les ferramentes disponibles aleshores:
En els anys 1940 construïen carros i també reparaven i transformaven carrosseries de vehicles a motor. En la dècada següent començaren la construcció de carrosseries metàl·liques aplicada a transformacions i reformes en general i de camions i autocars.
Dues carrosseries construïdes per can Teixidor en els anys 1940. Una rúbia resultant de la transformació d'un cotxe gros, amb els treballadors que intervingueren en la seva construcció, i una carrosseria metàl·lica d'un automòbil d'una gran simplicitat, eficàcia i modernitat:
Dues carrosseries construïdes per can Teixidor en els anys 1940. Una rúbia resultant de la transformació d'un cotxe gros, amb els treballadors que intervingueren en la seva construcció, i una carrosseria metàl·lica d'un automòbil d'una gran simplicitat, eficàcia i modernitat:
En els anys de la llarga postguerra, per atendre l'encàrrec de la construcció d'una carrosseria d'una certa envergadura, els carrossers banyolins construïen les parts que millor coneixien. Per aquest motiu, en el local de can Teixidor, que disposava de dos accessos, l'un a l'avinguda d'Alfons XII -la carretera general- i l'altre a la cantonada del carrer Colon, també hi treballaven en Francesc Boix, un tapisser de seients de vehicles i els germans Miquel i Vicenç Sarquella, bons planxistes que fundaren més tard Carrosseries Sarquella i Misar, acrònim de Miquel Sarquella. Els germans Sarquella es traslladaren a un local del carrer Sant Mer; al cap d'uns anys aixecaren una gran fàbrica a Palol de Revardit. Misar SA tancà les portes pocs anys enrere.
Carrosseries Germans Teixidor construïren les carrosseries d'autocars de la casa Teisa d'Olot. Hi ha l'anècdota, no verifica, que carrossaren un autocar per la casa Teisa. Un cop acabada la carrosseria es trobaren que quan fou l'hora de treure l'autocar no passava pas per la porta del taller.
Carrosseries Germans Teixidor construí tres carrosseries per can Olivet de Besalú. El primer autocar carrossat per Germans Teixidor retratat al costat del sortidor de benzina de Besalú:
Carrosseries Germans Teixidor construí tres carrosseries per can Olivet de Besalú. El primer autocar carrossat per Germans Teixidor retratat al costat del sortidor de benzina de Besalú:
La segona carrosseria construïda damunt d'un xassís Chevrolet inspirada en una carrosseria que construí ca l'Ayats d'Arbúcies. L'autocar fotografiat davant del garatge de can Olivet a Besalú:
Aquest autocar, amb dos vehicles més de la casa, transportà els convidats a un casament a Sant Prim:
El tercer autocar que carrossà can Teixidor fou un Chevrolet que treballava en el servei de mercats i fires, una activitat molt popular i de gran rendiment en els anys 1940. Carrosseria original de l'autocar Chevrolet:
Segona carrosseria que muntà el Chevrolet construïda per Germans Teixidor. El frontal d'alumini que muntava, una autèntica filigrana per pur embelliment, fou construïda artesanalment per en Genís Nierga, un mecànic de can Olivet, al garatge de Besalú:
Dos autocars de la casa Olivet, l'un carrossat a can Teixidor, en el curs d'un viatge a l'estranger:
Tercera carrosseria que equipà aquest Chevrolet; una modificació del frontal actualitzada de conformitat amb la moda que imperava aquells anys:
Cabina i caixa d'un camió de Transports Valls de Blanes, construït pels germans Teixidor, retratat davant del taller de la carretera general el dia 19 de març de 1959:
Carrosseries Germans Teixidor plegà cap a l'any 1965. En Pere Coll, emparentat amb la família Teixidor, ocupà una part del local de la carretera general i el transformà en un taller mecànic, tancat fa pocs anys arran de la seva jubilació.
De dreta a esquerra, els senyors Pere Coll, Joan Brugués i Miquel Patinyo davant de les oficines d'autocars Olivet a Banyoles, que fou un bon client de Carrosseries Germans Teixidor:
Agraïm a la família Teixidor les fotografies incorporades a aquest article amb el qual recuperen un dels més importants carrossers de Banyoles i les gestions del senyor Joan Brugués i Prat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada