Uns mesos enrere s'ha començat a  vendre una col·lecció de camions d'època, principalment francesos, per  l'editorial Altaya, especialitzada en la venda de col·leccions de tota  mena. La bona acollida que aquesta col·lecció va tenir entre els  francesos, va engrescar a oferir-la als afeccionats espanyols.
El  segon lliurament d'aquesta col·lecció era un camió Barreiros Halcon que  muntava una caixa de repartiment de begudes. La curiositat d'aquest  vehicle era la seva cabina, igual que els Berliet, amb una finestra  lateral. En canvi, el Barreiros Halcon tenia una cabina més curta sense  aquesta finestra. Fotografies d'aquest Barreiros Halcon d'Altaya:
Alguns  adquirents d'aquesta col·lecció van opinar que aquest camió ofert sota  la marca Barreiros era, en realitat, un Berliet francès al qual li  havien canviat únicament la marca, per bé que l'empresa de Villaverde  mai havia fabricat aquesta mena de cabina. Es considerava tot plegat una  enganyifa.
En aquestes fotografies d'un Barreiros Halcon de  l'empresa TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) es  constaten les diferències entre la cabina del Barreiros Halcon d'Altaya  i el que fabricava Barreiros. Aquesta cabina correspon a la versió curta i recta. El frontal del Barreiros i el Berliet són  gairebé idèntics:
En canvi, la cabina del Berliet és més grossa que no pas la del Barreiros Halcon:
Dues fotografies més d'un Barreiros Halcon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Ripollès), que és una cabina curta eixamplada:
Tanmateix,  en Joaquim Duran, un carreter ja jubilat de Banyoles (Pla de l'Estany)  que havia fabricat i reparat carros i caixes de camions, conserva dues  fotografies d'un camió Barreiros Halcon amb la finestra lateral  idènticament a la fabricada per Berliet i oferta per Altaya. Fotografies  del camió Barreiros Halcon del transportista Serrano, de Banyoles, que  va carrossar en Quimet Duran:
Arran d'aquesta  fotografia s'ha suscitat una controvèrsia sobre si Barreiros va fabricar  aquesta cabina o va ser una modificació d'algun carrosser traçut,  abundants en aquells anys. En el primer supòsit, Altaya no hauria pas  entabanat als adquirents espanyols d'aquesta col·lecció de camions, amb  un camió que va fabricar-se a França però inexistent a l'Estat espanyol.
En Quimet Carreter m'informa que, efectivament, la cabina d'aquest Barreiros Halcon era de fàbrica més curta. Ell va transformar-la engrandint-la per la part posterior i muntant-hi una finestreta lateral.
En Quimet Carreter m'informa que, efectivament, la cabina d'aquest Barreiros Halcon era de fàbrica més curta. Ell va transformar-la engrandint-la per la part posterior i muntant-hi una finestreta lateral.
També ho  he consultat amb el senyor Joan Mercader, de Sant Julià de Ramis  (Gironès), un gran afeccionat als camions amb una memòria prodigiosa de  tots els camions que hi va haver per les comarques gironines. I és del  parer que Barreiros potser va fabricar aquesta cabina.
En  Joan Mercader recorda que en Lluís Blanch i Camps, un  transportista de Sarrià de Ter establert a Girona, va tenir dos camions Barreiros  Halcon, un amb la cabina curta i l'altre amb la mateixa cabina d'en Serrano, per a trajectes més llargs. Aquests dos Barreiros Halcon muntaven unes  caixes de fusta i traginaven vi. La matrícula del Barreiros Halcon amb cabina llarga i llitera era GI-29XXX, de l'any  1959.
En Lluís Blanch treballava per a l'empresa CORVISA (Comerciantes Reunidos de Vinos SA), de Sant Julià de Ramis (Gironès), adquirida posteriorment per Casa Darnés SA, important empresa distribuïdora de begudes de les comarques gironines. Malauradament, no hem pogut pas trobar fotografies d'aquest Barreiros Halcon amb la cabina llarga i finestra lateral. Publicitat d'aquest transportista en una revista de Sarrià de Ter (Gironès):

En Lluís Blanch treballava per a l'empresa CORVISA (Comerciantes Reunidos de Vinos SA), de Sant Julià de Ramis (Gironès), adquirida posteriorment per Casa Darnés SA, important empresa distribuïdora de begudes de les comarques gironines. Malauradament, no hem pogut pas trobar fotografies d'aquest Barreiros Halcon amb la cabina llarga i finestra lateral. Publicitat d'aquest transportista en una revista de Sarrià de Ter (Gironès):
En  Lluís Blanch i Camps va tenir aquests dos Barreiros Halcon i al cap d'uns  anys va comprar un Barreiros Saeta 75 amb matrícula GI-42XXX equipat amb  una cisterna per a transport de vins. Posteriorment va treure's els Halcon  i va treballar una pila d'anys amb el Barreiros Saeta 75.
Hi havia l'hipòtesi que Barreiros fabriqués cabines d'aquesta mena, poques, una còpia  indissimulada de Berliet. Però la producció industrial espanyola en els  anys 1960, fragmentada i improvisada, dificultaven d'escatir amb certesa  tots els models de camions i autocars que es van fabricar en aquells  anys.
Tanmateix, en Joan Mercader ha resolt aquesta controvèrsia. Ho ha consultat amb un mecànic que treballa al Taller Sarrià, especialitzat en reparació de camions, i que uns anys enrera havia estat el concessionari oficial de vehicles industrials Renault. Aquest mecànic va començar a treballar de ben jove a Gerauto, de Salt, concessionari oficial Barreiros de Girona. I confirma que el Barreiros Halcon es va oferir de fàbrica amb tres cabines diferents: dues versions de la cabina curta -una recta i l'altre eixamplada- i una cabina llarga amb llitera. Aquest senyor recorda perfectament que les tapes del motor de les cabines dels Barreiros Halcon curtes i llarges s'obrien diferentment.
Aquest mecànic que havia tractat amb els Barreiros Halcon recorda en Pere Casas, un transportista del barri de Pontmajor de Girona, que sempre havia treballat amb camions Barreiros. En Pere Casas també va comprar un Barreiros Halcon, nou, amb cabina llarga i llitera perquè feia províncies i voltava per tota Espanya. El darrer camió que va tenir en Casas fou un Barreiros Super Azor Gran Ruta. També cal apuntar que no van sortir-ne pas gaire de Barreiros Halcon amb llitera.
En Xavier Castells també recorda camions Barreiros amb aquesta cabina i creu que fins a la fabricació del model Saeta, Barreiros oferia diverses cabines de l'Halcon i el Condor. Solament cal comparar les dues cabines dels Barreiros Halcon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Ripollès) i TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) per a constatar que Barreiros va fabricar dues versions de la cabina curta de l'Halcon: la recta i l'eixamplada.
Tanmateix, en Joan Mercader ha resolt aquesta controvèrsia. Ho ha consultat amb un mecànic que treballa al Taller Sarrià, especialitzat en reparació de camions, i que uns anys enrera havia estat el concessionari oficial de vehicles industrials Renault. Aquest mecànic va començar a treballar de ben jove a Gerauto, de Salt, concessionari oficial Barreiros de Girona. I confirma que el Barreiros Halcon es va oferir de fàbrica amb tres cabines diferents: dues versions de la cabina curta -una recta i l'altre eixamplada- i una cabina llarga amb llitera. Aquest senyor recorda perfectament que les tapes del motor de les cabines dels Barreiros Halcon curtes i llarges s'obrien diferentment.
Aquest mecànic que havia tractat amb els Barreiros Halcon recorda en Pere Casas, un transportista del barri de Pontmajor de Girona, que sempre havia treballat amb camions Barreiros. En Pere Casas també va comprar un Barreiros Halcon, nou, amb cabina llarga i llitera perquè feia províncies i voltava per tota Espanya. El darrer camió que va tenir en Casas fou un Barreiros Super Azor Gran Ruta. També cal apuntar que no van sortir-ne pas gaire de Barreiros Halcon amb llitera.
En Xavier Castells també recorda camions Barreiros amb aquesta cabina i creu que fins a la fabricació del model Saeta, Barreiros oferia diverses cabines de l'Halcon i el Condor. Solament cal comparar les dues cabines dels Barreiros Halcon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Ripollès) i TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) per a constatar que Barreiros va fabricar dues versions de la cabina curta de l'Halcon: la recta i l'eixamplada.
Si el gran fabricant espanyol de camions participat per  l'Estat, Pegaso, muntava peces diferents per al mateix model, quines  solucions havien d'adoptar la resta de fabricants, que no gaudien pas  d'aquests privilegis, per a disposar de peces per a fabricar i atendre  la demanda. Així, es donava el cas d'adquirir dos camions Pegaso alhora  que muntaven diferencials distints. Si això ocorria amb una empresa  principal, s'accentuava i agreujava amb la resta de fabricants, i  particularment Barreiros, que era una nosa per als responsables de  l'INI.
Una altre cosa és que Altaya hagi ofert un Berliet francès  sota la marca Barreiros per les similituds existents, engrandint el  catàleg i aprofitant models de camions d'altres països. I que les  penúries dels fabricants espanyols de camions en els anys 1960 oferint diverses vesions d'un  mateixa cabina -com  Barreiros- juntament amb les transformacions de cabines pels carrossers d'aleshores, hagin avalat la comercialització d'aquest model. Un encert  d'Altaya fruit de la més absoluta casualitat atès que el rigor no és pas  un tret distintiu d'aquesta col·lecció de camions.
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada