dilluns, 18 de març del 2013

En Joan Vert: carrosser de Ripoll (Ripollès).

En Joan Vert, oncle d'en Josep Vert i Planas, va anar a viure a Ripoll, la rica i pròspera capital del Ripollès, bressol de Catalunya, aleshores dominada per la indústria tèxtil i metal·lúrgica, on va obrir un negoci de fabricació de carros i tartanes. El Ripollès tenia diverses farges catalanes, precedent de la reeixida activitat industrial de forja amb l'empresa La Farga Casanova SA, productora de cigonyals, blocs de motors i altres peces per l'automoció, al capdavant d'aquest sector. 

En Joan Vert va fixar la seva residència a Ripoll per l'avenir que presentava la vila i la comarca entera. A principis del segle XX eren de gran importància, per la producció i nombre de treballadors, les fàbriques tèxtils que produïen a les conques dels rius rius Ter i Freser; també les mines de carbó d'Ogassa-Surroca que disposaven d'un tren de via estreta que carregava el carbó a l'estació de Toralles i el transportava a través de Sant Joan de les Abadesses fins a Ripoll, on enllaçava amb la línia del tren de Barcelona-Vic fins a Puigcerdà; la indústria metal·lúrgica, molt arrelada a la comarca; i l'extracció de fusta dels boscos, una altre activitat remarcable que va generar diverses serradores de gran producció.

Assentat al Ripollès, en Joan Vert va guanyar-se un reconegut prestigi com a constructor de carros i tartanes i reparacions de tota mena. Tenia el taller al Raval de Barcelona, de Ripoll, a tocar del riu Freser. Unes tartanes fabricades per en Joan Vert:

IMG_6636

IMG_6667


IMG_6721

IMG_6669

Una galera amb vidres construïda per encàrrec del senyor Josep Barceló:

IMG_6638


Amb la irrupció dels vehicles de tracció mecànica, en Joan Vert, com també va fer el seu nebot Josep de Torroella de Montgrí, va centrar-se en la producció de carrosseries per a camions. Als anys 1940 es va incorporar al negoci el seu fill, en Joan Vert i Prat. Un dels clients de la família Vert era en Domènec Soldevila, un conegut transportista de Ripoll que va comprar un camió Pegaso dièsel, amb remolc, per a transports generals al concessionari oficial per a les comarques gironines, can Forné. El Pegaso i el remolc del senyor Soldevila fotografiat a l'antiga benzinera de la carretera de Barcelona, a Ripoll, amb les dues caixes de fusta produïdes per en en Joan Vert:

IMG_3523

IMG_3522

L'espai on es va construir aquesta benzinera hi havia hagut una casa ocupada per senyores de moral lleugera i distreta coneguda al poble com a can Persianes. El 5 de febrer de 1939 Ripoll va patir un bombardeig indiscrimat de l'aviació feixista que empaitava les fileres de vehicles i persones camí de l'exili. Una de les bombes llençades per un avió va impactar en un camió carregat de trilita que uns soldats havien aparcat davant de can Persianes per distreure's i relaxar-se abans de creuar la frontera. L'explosió causada per l'impacte de la bomba sobre la trilita va ser de tal magnitud que va ensorrar completament la casa de barrets. Ni les senyoretes ni els soldats se'n va tenir mai més cap notícia.

Amb aquest Pegaso dièsel en Domènec Soldevila feia tota mena de transport generals pertot Espanya. Havia marxat cap a Bilbao i també havia creuat la collada de Toses per arribar a Puigcerdà. També transportava, com s'aprecia en la fotografia, troncs pelats dels boscos del Ripollès.

Un altre dels clients d'en Joan Vert era Transports Capdevila, de La Pobla de Lillet i amb una agència a Ripoll que gestionava la paqueteria dels trens de la RENFE. El senyor Vert els hi reparava les caixes de fusta dels camions de can Capdevila. Fotografies d'alguns dels camions de Transports Capdevila d'aleshores: un Pegaso equipat amb un motor de benzina, un Ford, un GMC al coll de Merolla i un Chevrolet al garatge de Ripoll les caixes de fusta dels quals eren reparades pels dos Joan Vert, pare i fill:

 Pegaso de benzina de TRANSPORTS CAPDEVILA de Ripoll (Ripollès)

Ford de TRANSPORTS CAPDEVILA de Ripoll (Ripollès)
 
GMC de TRANSPORTS CAPDEVILA al Coll de Merolla

img495

Al cap d'uns anys, en Joan Vert i Prat va mudar-se a un local més gros i ample de la carretera de Barcelona, de Ripoll. S'hi va estar en aquest local fins que va jubilar-se a principis dels anys 1990.

L'arxiu fotogràfic que va recollir en Josep Vert i Planas ens permet de recuperar un altre important constructor de carros i de carrosseries per a camions que hi va haver a la comarca del Ripollès, parent seu: en Joan Vert i llur fill Joan.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada