El senyor Josep Hereu, de Sant Feliu de Guíxols, guarda el número 14 de la revista TRANSPORTS, butlletí oficial de l'Associació de Transportistes per carretera de les Comarques Gironines, del juny del 1936 i que correspon al segon any d'aquesta publicació. A la portada, Automòbils Fernández SA amb adreça al carrer de Balmes 155-157 de Barcelona anunciava la comercialització del nou camió Mercedes Benz L-650 per a deu i dotze tones, dotat d'un motor dièsel:
Automòbils Fernández SA encara és avui dia el concessionari de referència de la casa Mercedez Benz a Barcelona amb unes modernes instal·lacions i tallers. Desconeixem si han publicat cap llibre de la seva història com a concessionari oficial de Mercedes Benz, d'un gran interès per als afeccionats.
El senyor Josep Fornè i Ponsà amb adreça al carrer Àlvarez de Castro 3 i 4 de Girona era representant de la casa nord-americana Studebaker, fabricant de xassís per a camions i òmnibus. Als anys 1940, el senyor Fornè serà el representant dels camions Pegaso produïts per ENASA i a la dècada següent va assolir la concessió dels autos Seat. El cognom Fornè, a Girona, forma part de la història de l'automoció a la ciutat i a les comarques gironines. La història empresarial d'aquesta família de Girona, lligada a l'automoció, també mereix ser recollida en un llibre:
La Mútua Regional d'accidents de treball, entitat patronal fundada l'any 1907 que disposava de les oficines centrals a la plaça de la Universitat 5 de Barcelona, oferia als patrons les assegurances generals d'accidents de treball que cobria tots els rams productius: adobats, metal·lúrgia, alimentació, impressió, tèxtils, construcció i urbanització, transports i agrícola. Llur delegat a Girona era el senyor Ramon Melón i Serra amb una oficina a la plaça Independència 5 de Girona.
L'editorial d'aquest butlletí tractava sobre la legislació que havia de regular l'activitat del transport basada en la llibertat de trànsit i extingir uns privilegis que no precisava. Al final del full, la casa Philips anunciava una auto-ràdio i l'oferiment de demostracions gratuïtes a càrrec del senyor Pelai Girbau, representant oficial amb adreça a la ronda Doctor Robert 35 de Girona:
El senyor Pere Girbau, representant oficial de la casa Philips, també regentava la casa Herpu, amb el mateix domicili, la ronda del doctor Robert 35, que oferia càmeres i cobertes Pirelli i servei de recautxutat de pneumàtics per estalviar diners i evitar accidents. El recautxutat disposava de les màximes garanties atès que era un procediment nord-americà patentat. Sembla que el senyor Eugeni Gual, titular del negoci l'any anterior, se l'havia traspassat:
L'empresa Vídua de M. Brugarolas, fabricants dels lubricants Àguila, olis i greixos industrials, i productes farmacèutics, amb domicili al carrer Pau Claris 22 de Barcelona i magatzem a l'Hospitalet del Llobregat, oferia llur catàleg de productes a través del representant per a les comarques gironines, el senyor Miquel Cassú i Comas, amb despatx al carrer Onyar 6:
Antoni Pascual societat en comandita, de l'avinguda Jaume I 40-42 de Girona, concessionari oficial de la casa Ford anunciava el nou camió Ford de vuit cilindres en V:
El senyor Andreu Casas, amb establiment a la plaça de la República 11 de Girona, oferia tota mena de recanvis per automòbil i electricitat:
Sembla que en els anys 1930, ja hi havia problemes d'entrada i circulació dels camions de les comarques gironines pel territori francès. Aquest fet era particularment enutjós per les relacions comercials que hi havia amb les comarques nord-catalanes. Per solucionar el problema, l'associació havia presentat una instància sol·licitant al ministre espanyol competent perquè hi trobés una solució.
L'empresa Vídua de Joan Muntada i Busquets, de Sant Joan les Fonts, poble proper a Olot i conegut per la seva indústria paperera, oferia el servei de transport en camions i contractista d'obra civil, d'urbanitzacions i construccions:
La farmàcia Ribas, centre d'específics, de la plaça de la Castanyes 144, de Girona, oferia la preparació de receptes amb productes d'origen i laboratori d'anàlisis:
El Garatge Boada, de Santa Coloma de Farners, eren els representants dels vehicles Chevrolet, equipats amb pont flotant i frens hidràulics. També tenien un gran emmagatzematge de recanvis legítims de la marca Chevrolet, una marca molt popular i apreciada en la dècada del 1920 i 1930:
Als anys 1940 el Garatge Boada, representants oficials de la casa anglesa Bedford, va fer una gran escampada d'aquests camions per les comarques gironines. A finals dels anys 1950 van ser representants de la casa Barreiros, de Madrid. Aleshores van remotoritzar molts de camions canviant-lo-hi els motors de benzina originals per motors dièsel Barreiros.
Un dels grans bancs de l'època, l'Hispano-Colonial, fundat a Barcelona l'any 1876, i que tenia la sucursal a Girona a la plaça del Marqués de Camps 1, presumia de la seva solvència:
El Central Garatge, de la plaça del Gra 4 de Girona, del senyor Salvador Claret, un altre família molt vinculada a l'automoció, oferia servei de pupil·latge, engreixaments, reparacions, neteges i rentades i vehicles d'ocasió:
El Peninsular Grand Hotel oferia habitacions amb bany, ascensor i salons a la planta baixa. Màxim luxe i confort. No es podia demanar gaire més l'any 1936:
El senyor Narcís Pera, agent d'assegurances amb despatx al carrer Figuerola 22 de Girona oferia els serveis d'assegurances per accidents, incendis, responsabilitat civil i trencament de vidres:
Els lubrificants Flex també s'havien d'anunciar pròximament en el butlletí:
L'Associació de Transportistes per carretera de les Comarques Gironines anunciava en el butlletí que editava dels avantatges i motius per ser-ne soci:
L'Associació recordava als transportistes que compressin en els establiments que s'anunciaven en el butlletí que publicaven per assolir els objectius proposats que beneficiaven a tot el sector. També informava de la publicació d'un butlletí extraordinari:
Al final d'aquest full, el senyor Andreu Dalmau i Ribas, amb adreça al carrer Jaume I número 20 de Girona, en qualitat de representant dels lubrificants Woolsser, oferia olis, greixos per automòbils i maquinària d'aquesta casa d'acreditat prestigi.
Nacional Pirelli, amb sucursal al carrer de Còrsega 222-224 de Barcelona oferia els seus pneumàtics de baixa pressió per autobusos i camions. I el Garatge Callicó, de Girona, publicitava els camions G.M.C. i Blitz, dels quals n'era el concessionari oficial i exclusiu per a les comarques gironines:
El darrer full d'aquest butlletí es tancava amb la publicitat de Carril Auto Service, que subministrava benzina i gasoli i els lubricants Atlàntic al seu establiment del carrer de Barcelona 17, xamfrà amb la ronda del doctor Robert 163 de Girona; i la publicitat dels camions i òmnibus Büssing Nag, el representant dels quals a les comarques gironines era el senyor Ernesto Martínez amb adreça al carrer Barcelona 1 i Àlvarez de Castro 2 de Girona:
L'esclat de la Guerra Civil el mes següent, exactament el 18 de juliol de 1936, va arruïnar l'Associació de Transportistes per carretera de les Comarques Gironines i les iniciatives socials que s'havien desenvolupat durant el breu període de la Segona República.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada