Continuem amb l'exposició dels catàlegs d'autocars i autobusos Pegaso produïts per l'Empresa Nacional d'Autocamions (ENASA) en la segona meitat dels anys 1960 i que formen part de la col·lecció que el senyor Joan Brugués i Prat, empresari jubilat del ram de viatges per carretera -serveis discrecionals i línies regulars-, de Banyoles, ha aplegat en el curs del seu exercici professional. L'activitat del transport feta pel senyor Brugués es remunta a principis del segle XX a l'Alta Garrotxa amb serveis de transport de línies regulars i el proveïment de tota mena d'articles als comerços de Tortellà executada pel seu avi.
A finals dels anys 1960 l'oferta de vehicles i els constructors que operaven a Espanya s'havia clarificat força. La competència produïda en el curs dels anys 1960 eliminà uns quants fabricants que havien plantejat i planificat malament l'activitat o disposaven de vehicles pocs competitius. Aleshores en el sector dels autobusos i autocars hi havia Pegaso, líder en vehicles mitjans i grans, i Avia en els vehicles lleugers. També Sava produïa autocars. La quota de mercat que Barreiros i Ebro tenien en aquest sector era molt inferior a la que ostentaven en el sector dels camions.
Comencem amb un Pegaso 5080 equipat amb un motor de noranta cavalls de potència i presentat en el catàleg amb dues carrosseries:
![IMG_2146](https://farm6.staticflickr.com/5603/15622653641_1ca78297e2.jpg)
![IMG_2147](https://farm4.staticflickr.com/3944/15005153223_3a0ed22e3b.jpg)
![IMG_2151](https://farm4.staticflickr.com/3948/15626138792_ffa9620246.jpg)
La segona carrosseria en què era presentat el Pegaso 5080, amb uns taxis Seat 1500 del servei de taxi de Madrid i uns Seats 600 de teló de fons:
![IMG_2150](https://farm4.staticflickr.com/3953/15626143082_4f33022597.jpg)
![IMG_2148](https://farm4.staticflickr.com/3953/15622642211_23d73fbd69.jpg)
Interior i lloc de conducció del Pegaso 5080 presidit per la funcionalitat:
![IMG_2149](https://farm6.staticflickr.com/5600/15005138773_c899d48ce5.jpg)
![IMG_2152](https://farm4.staticflickr.com/3938/15626135052_17fe86150f.jpg)
El segon model d'aquest article és el Pegaso 5061 DR que muntava un bastidor i un motor de cent vint-i-cinc cavalls de potència procedent del model Comet. La fotografia que il·lustra la portada del catàleg fou captada al Baix Llobregat, possiblement a l'aeroport de Barcelona:
![IMG_2155](https://farm6.staticflickr.com/5614/15625270625_13d0572c64.jpg)
![IMG_2156](https://farm6.staticflickr.com/5616/15622601791_82b929f6d6.jpg)
![IMG_2158](https://farm6.staticflickr.com/5607/15601566426_83e03e016c.jpg)
El bastidor i el motor del Pegaso Comet, amb els dos fars davanters que li confereixen una imatge simpàtica i amable:
![IMG_2157](https://farm4.staticflickr.com/3954/15439142738_436cf4383e.jpg)
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada