En Jordi Busquets nasqué a Banyoles l'any 1937. Els seus avis procedien de can Batlle de Vilert. Acabats els estudis bàsics als catorze anys, entrà a treballar a ca l'Oller de Banyoles, un taller que popularment li'n deien Blat de Coure, especialitzat en motors de benzina i el manteniment i reparació de tota mena de vehicles. Molts aprenents de mecànic de Banyoles i demés pobles del Pla de l'Estany es formaren a ca l'Oller. El senyor Busquets hi treballà fins als vint anys d'edat.
L'any 1957, amb vint anys d'edat fets, entrà a Transports Carreras de Banyoles per fer de mecànic. Aquest transportista tenia quatre vehicles: dos camions, un Man i un Barreiros, un Unimog i un Jeep. El Man treballava per una empresa paperera de Sant Joan les Fonts, a la Garrotxa: cada dia transportava des de Sant Joan les Fonts a Barcelona rotlles de paper; de Barcelona en tornava carregat amb paper de diari recuperat pels parracaires i que era la matèria primera per produir la pasta de paper. A can Carreras hi treballà un any solament.
Plegat de Transports Carreras entrà a treballar a la Coca Cola de Girona. Cobega SA, propietat de la família Daurella de Barcelona, tenia la representació d'aquesta beguda a les comarques gironines. El director de Cobega SA a Girona era el senyor David Marca i Cañellas. Fill de Tarragona i establert a Girona, el senyor Marca ha desenvolupat una intensa activitat en el camp empresarial, social i polític; també escriu una columna al diari El Punt-Avui. El cap de mecànics de Cobega SA a Barcelona, que tenia la responsabilitat del manteniment de la immensa flota de vehicles de l'empresa, era el senyor Joan Gou i Pararols.
Cobega SA tenia una planta a Sarrià de Ter, a prop de la ciutat de Girona. El senyor Busquets s'encarregava del manteniment i les reparacions de la flota de vehicles que Cobega SA tenia en aquella planta. Per aquest motiu tractava amb el senyor Marca per la seva condició de director de la planta i amb el senyor Gou com a cap de mecànics de Cobega SA. Del senyor Marca en Jordi Busquets en conserva un excel·lent record per la seva qualitat humana manifestada en el tracte amb els treballadors i per la seva eficàcia en el desenvolupament del càrrec que exercí. També tingué una excel·lent relació amb el senyor Gou.
L'entrada del senyor Busquets per fer de mecànic dels vehicles de la Coca Cola de Girona coincidí en el temps amb els primers Pegasos Z-206 dotats d'un eficaç motor de cent seixanta-cinc cavalls de potència:
Al caps d'uns anys Pegaso comercialitzà el Pegaso 1095. Basat en el Pegaso Comet però equipat amb un motor més potent, tingué molt bona acceptació entre els transportistes:
Per a la distribució de les begudes que comercialitzava, Cobega SA sempre confià en els camions Ebro que Motor Ibérica SA produïa a l'avinguda Icària de Barcelona:
El senyor Jordi Busquets treballà molts anys en el taller de la Coca Cola de Girona: des que hi entrà de ben jove, moment en què aquesta beguda refrescant fou descoberta pel jovent del país amb l'esclat comercial que se'n derivà, fins que es jubilà a l'edat reglamentària. Com a mecànic de la planta de Sarrià de Ter on hi tancaven els vehicles de l'empresa i també hi havia el taller, el senyor Busquets se'n féu un fart de fer el manteniment corrent i les reparacions de les furgonetes i camions Ebro i Pegaso. Sovint, en sentir el soroll que emetia el motor del camió, ja intuïa la pana que tenia. Prou que els coneixia els camions i furgonetes de la casa.
La excel·lent i fluïda relació que hi havia entre els mecànics de Cobega SA i els enginyers de Motor Ibérica SA -ambdues empreses eren de Barcelona i la primera era un dels principals clients de la segona- s'enfortí amb el desenvolupament i fabricació de camions Ebro amb xassissos baixos i centrals per acoblar-hi caixes botelleres amb més capacitat de càrrega pel repartiment de begudes. Aquells camions Ebro amb xassissos especials eren concebuts especialment per atendre les necessitats de Cobega SA i d'altres empreses que distribuïen begudes.
Una mostra de camions amb xassissos especials foren els models Ebro D550 i E90, comercialitzats pel Garatge Camps, concessionari oficial Motor Ibérica SA a Girona, projectats per l'activitat de Cobega SA amb bastidors baixos i que el senyor Busquets conserva:
També s'improvisaren d'altres invents i transformacions en les caixes dels camions de Cobega SA impulsades per les innovacions i millores produïdes en els embalatges i els palets. Un camió Ebro E90 amb una caixa que muntava una porta hidràulica:
Un Ebro E90 amb xassís central i una caixa fabricada pel carrosser Terradas de Riudarenes dotada d'una porta hidràulica per transportar palets:
Un Ebro E110 dotat de bastidor central per aprofitar millor l'espai inferior comprès entre les rodes i equipat amb una caixa apte per transportar palets i una porta hidràulica:
Els camions de la sèrie M també integraren la flota de vehicles de la planta de la Coca Cola de Sarrià de Ter:
Un Ebro M125 amb bastidor central i carrossat amb una caixa amb portes colisses en proves:
A finals dels anys 1980, i degut a l'adhesió d'Espanya a la Comunitat Econòmica Europea, Cobega SA adquirí camions Mercedes Benz i Volvo per al repartiment de mitja distància:
Part posterior d'un camió Mercedes Benz dotat de bastidor central i suspensió pneumàtica. La fotografia és de l'any 1992, amb el Cobi rialler que agafa una ampolla de Coca Cola amb la mà dreta:
Un Volvo FL7 equipat amb un bastidor concebut per la càrrega i descàrrega de palets i una porta hidràulica:
Un altre Volvo amb bastidor central per aprofitar al màximum els espais de càrrega i equipat amb suspensió pneumàtica i canvi automàtic:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada