L'article anterior relatiu als vehicles que la constructora Benito Arnó e Hijos SA té en les seves d'instal·lacions d'Alfarràs, ens ha suscitat un viu interès, una acusada curiositat, per saber els titulars dels concessionaris de camions que hi hagué a la ciutat de Lleida en el període comprès del 1960 fins el 1980. Per portar a cap aquesta relació, que no té cap ànim exhaustiu, hem tingut l'assessorament del senyor Gonzalo Latorre Ratés. Sense la informació que ens ha facilitat, aquest article no hagués estat possible.
1) Ford, Ebro (Motor Ibérica SA) i Daf:
1) Ford, Ebro (Motor Ibérica SA) i Daf:
El representant oficial de la casa Ford a Lleida, en la dècada de 1930 i fins la dècada de 1960, quan Ford venia el model Thames Trader, fou el Taller Rocafort. La família Rocafort tingué també l'empresa Autotractor SA, concessionari
oficial de Motor Ibèrica SA a la província de Lleida i part de la
província d'Osca, exactament, Montsó i Fraga. Aquest concessionari,
ubicat en una zona on el sector agrícola ha tingut un gran pes econòmic,
es féu un fart de vendre tractors Ebro i Massey Fergusson a totes les
comarques lleidatanes i també a la del Baix Cinca i a la del Cinca
Mitjà. Publicitat del camió Ebro P-200 en el Diari de Lleida del 30 de
maig de 1978:
Camió Ebro P-200 de l'empresa Excavacions F. M. Frías de Barcelona retratat treballant en el rebaix d'un solar:
Exposició de tractors Ebro en la fira de Sant Miquel de Lleida de l'any 1959:
Tractors Ebro produïts per Motor Ibérica SA a finals de 1960 i en els anys 1970:
Autotractor SA, a conseqüència dels acords signats entre Motor Ibèrica SA i Daf, en els anys 1979 i 1980, féu les primeres importacions, a Lleida, de camions Daf. A la ciutat de Lleida, un transportista estrenà un camió de tres eixos, amb doble carro, d'una presència imponent; una tractora fou adquirida per un transportista de Mollerussa i una altre per un de Torres de Segre. I els germans Vicién, de Montsó, que traginaven cereals, també en compraren unes unitats que tingueren poc temps i foren adquirides, d'ocasió, per transportistes lleidatans. Els camions Daf deixaren un bon record. Al cap d'uns anys, el representant oficial de Daf a Lleida fou Talleres Biela.
El taller Rocafort tenia una divisió que reparava màquines de tren de tota Espanya. En el barri de Pardinyes, encara hi ha unes naus on es feia la reparació de les locomotores. Aquesta activitat, que donava feina a molts treballadors, fa anys que cessà
La família Rocafort és coneguda a Lleida per haver estat propietària de l'hotel Condes de Urgell, emplaçat en un marge de la carretera nacional II, a l'entrada de la ciutat de Lleida, que fou un dels establiments de més categoria i prestigi de la ciutat. Postals de l'hostal Condes de Urgell, en els anys 1960, amb una benzinera incorporada, Servicio Estación:
L'hostal Condes de Urgell després de l'ampliació executada d'incorporació d'un cos o volum:
Camió Ebro P-200 de l'empresa Excavacions F. M. Frías de Barcelona retratat treballant en el rebaix d'un solar:
Exposició de tractors Ebro en la fira de Sant Miquel de Lleida de l'any 1959:
Tractors Ebro produïts per Motor Ibérica SA a finals de 1960 i en els anys 1970:
Autotractor SA, a conseqüència dels acords signats entre Motor Ibèrica SA i Daf, en els anys 1979 i 1980, féu les primeres importacions, a Lleida, de camions Daf. A la ciutat de Lleida, un transportista estrenà un camió de tres eixos, amb doble carro, d'una presència imponent; una tractora fou adquirida per un transportista de Mollerussa i una altre per un de Torres de Segre. I els germans Vicién, de Montsó, que traginaven cereals, també en compraren unes unitats que tingueren poc temps i foren adquirides, d'ocasió, per transportistes lleidatans. Els camions Daf deixaren un bon record. Al cap d'uns anys, el representant oficial de Daf a Lleida fou Talleres Biela.
El taller Rocafort tenia una divisió que reparava màquines de tren de tota Espanya. En el barri de Pardinyes, encara hi ha unes naus on es feia la reparació de les locomotores. Aquesta activitat, que donava feina a molts treballadors, fa anys que cessà
La família Rocafort és coneguda a Lleida per haver estat propietària de l'hotel Condes de Urgell, emplaçat en un marge de la carretera nacional II, a l'entrada de la ciutat de Lleida, que fou un dels establiments de més categoria i prestigi de la ciutat. Postals de l'hostal Condes de Urgell, en els anys 1960, amb una benzinera incorporada, Servicio Estación:
L'hostal Condes de Urgell després de l'ampliació executada d'incorporació d'un cos o volum:
2) Avia (Aeronàutica Industrial SA):
El representant dels camions i autobusos Avia, petits i veloços, amb bones vendes, construïts a Madrid per Aeronàutica Industrial SA fou MACSA, que tenia l'establiment a l'avinguda de les Garrigues, davant per davant dels parc urbà dels Camps Elisis. Un camió Avia, de la primera sèrie, que tingué l'empresa lleidatana Gelats Glas, fundada l'any 1946, propietat de la família Casañé:
MACSA també venia els tractors Deutz. A conseqüència d'aquest fet fou representant dels camions Magirus Deutz, amb unes vendes irrisòries. Pel que fa als camions de carretera, no se'n va vendre cap; i quant als camions d'obres, molt pocs.
3) Nazar (Factorias Nápoles SA) i Romeo A (FADISA):
El representant dels vehicles Nazar a la demarcació de Lleida fou, els primers anys, Motorsol SA de Barcelona, que en tenia la concessió de la venda i distribució a Catalunya i les Illes. Tenia una petita delegació amb establiment a l'avinguda de les Garrigues 26. Nazar no va vendre pas gaires vehicles a Lleida.
Motorsol SA de Barcelona també tingué la concessió a la província de Lleida de les furgonetes Romeo A que FADISA construïa a la seva planta d'Àvila. Compartia establiment amb Nazar. Publicitat d'aquestes furgonetes:
4) Pegaso (ENASA):
Els camions i autocars Pegaso tingué successius representants a Lleida. El primer representant que hi hagué a Lleida dels vehicles Pegaso, produïts per ENASA, fou Motormóvil SA, que tenia la concessió a Catalunya i a les Illes Balears. Exposició i taller que SAE Motormóvil tenia Barcelona i publicitat de Pegaso Monocasc, produït en els anys 1950, amb la seva condició de concessionari oficial a Catalunya i a les Illes Balears, :
El representant posterior fou M.A.Y.F. Lamolla SA, propietat dels germans Moisés, Alfonso i Francisco Lamolla -la primera paraula dels noms dels germans acompanyada de la conjunció copulativa Y sumada a llur cognom constituïa la denominació de la societat mercantil. Obtingueren la concessió a les darreries dels anys 1950. Exposició dels camions Pegaso a la Fira de Sant Miquel de Lleida per M.A.Y.F Lamolla SA l'any 1959:
Un autocar Pegaso Monotral que fou el primer cotxe de l'empresa Autocars Palmerola de Tremp, fundada pel senyor Ventura Palmerola Betriu l'any 1960:
Els germans Lamolla havien importat, en la dècada de 1950 camions estrangers, singularment, d'origen anglès: Dennis, Aclo, Foden, ERF; també Steyr, Gräf wien Stift i Mercedes Benz abans que en fos representant, del constructor alemany, el senyor Eduardo Velasco. Camió Steyr exposat a la Fira de Sant Miquel de Lleida:
L'Alejandro Arroyo, transportista lleidatà, comprà l'any 1962 un ERF i un Gräf & Stift, els quals tingué només uns pocs mesos atès que abandonà l'activitat del transport i treballà amb maquinària pesada en el sector de la construcció i l'obra civil. M.A.Y..F. Lamolla SA els van vendre d'ocasió. El Gräf & Stift, gairebé nou, el va comprar el senyor Miquel Ratés Esteve, conegut transportista lleidatà, i el conduí el seu gendre Gonzalo Latorre Ezquerra. Estava motoritzat amb un motor dièsel Mercedes Benz, tenia la matrícula M-241356, i muntava una caixa de fusta per transports generals. El va comprar, cap a l'any 1970, un transportista local per proveir-se del motor i de peces que havia de menester, i el desballestà. Un Gräf & Stift d'un transportista asturià com el que tingué el senyor Ratés, recuperada pel senyor Carlos Fernández-Pello:
Els germans Esteve, transportistes lleidatans, compraren a M.A.Y.F Lamolla SA varis Aclo britànics, un Dennis, un Foden i un Mercedes Benz. I Transports Teifer li comprà dos camions Foden, un dels quals, el de la fotografia facilitada pel senyor Latorre:
Aquesta empresa familiar també importà en la dècada de 1950 i 1960 uns pocs camions Man. Foren clients de Man els següents transportistes lleidatans: Agustí Raluy, que procedia d'un poble de l'Aragó i es va establir, de ben jovenet, a Lleida; l'empresa Zozaya SA, que en tingué, com a mínim, cinc unitats; i els senyors Aurelio Navarro, Rossell i Catalan, que, els compraren, sembla ser, d'ocasió. El Man que tingué el Sr. Raluy:
M.A.Y.F. Lamolla SA fou representant del 1960 fins el 1990 dels automòbils Renault. També foren propietaris de l'Hotel Ilerda, en un marge de la carretera nacional II, actualment tancat. Avui dia la família Lamolla té la concessió dels vehicles Ford, Fiat i Jeep.
En la dècada de 1960 el concessionari Pegaso estigué en mans del Garatge Dalmau SA, propietat de la família Dalmau, que eren també representants dels automòbils Seat i Fiat. L'establiment era ubicat a la cantonada dels carrers Manuel del Palacio i Acadèmia. Entre els anys 1966-1967 fins el 1980, quan va tancar, en fou representant, de nou, la Societat Anònima Espanyola Motormóvil SA de Barcelona. Un Pegaso 1065 amb acerbi que fou de l'escorxador Milsa (Matadero Industrial de Lérida SA):
A conseqüència del fet que ENASA havia comprat i absorbit SAVA, del 1980 fins el 1985, el representant lleidatà de Sava, el senyor Fidel Besora Barcons, ostentà la representació de Pegaso. I des del 1985 fins que va plegar el 1993, comprada i absorbida per Iveco, la representació recaigué en Auto Comercial Leridana SL, de la qual n'era un dels socis el senyor Sebastià Ticó, subconcessionari de Pegaso a Mollerussa. El senyor Ticó, del Garatge Unió SL de Mollerussa, té la representació dels camions Daf. Tractora Pegaso 1231 comercialitzada els anys 1985 i 1986:
5) SAVA:
El primer representant dels vehicles val·lisoletans Sava fou Dimasa, que, com era corrent aleshores, abastava tot el país. Dimasa disposava d'un establiment de Lleida, situat al carrer Calvo Sotelo 11. Publicitat dels camions i autocars Sava inserida per Dimasa en el diari El Noticiero Universal el 1962:
En la segona meitat de la dècada de 1960 tal concessió l'exercí el senyor Fidel Besora Barcons, que tenia l'exposició al carrer Pallars 4, i més tard, a l'avinguda de les Garrigues. El primer taller fou al carrer Alcalde Porqueres, més endavant, a la carretera de Torrefarrera. Publicitat dels vehicles Sava apareguda en el diari Mundo Deportivo:
A les comarques lleidatanes, la furgoneta Sava J4 tingué molt bona acollida amb unes vendes considerables. Els camions Sava, competència directa dels camions lleugers Avia i Ebro i dels grossos Pegaso i Barreiros, tingueren una vendes més discretes. El senyor Besora també tingué la representació de Land Rover, vehicle que es va vendre a gavadals.
6) Barreiros i Dodge:
La casa Barreiros, fabricant de furgonetes, camions, autocars i tractors, el primer representant fou Dimasa que tenia l'establiment al carrer Calvo Sotelo 11 de Lleida. I després en fóu concessionari Motor Lleida SA, del senyor Ramon Roca Sala, representació que incloïa els turismes Dodge, Simca i Chrysler. El senyor Roca tingué l'empresa Excavacions Roca d'Agramunt i fou ensems un dels fundadors de Ros Roca SA, un dels grans carrossers del país, oriünd d'Agramunt, que construïa remolcs agrícoles i, al cap d'uns anys, caixes compactadores de recollida de deixalles i cisternes amb la marca Indox. El seu fill, Ramon Roca Boncompte, fou director general de l'empresa Ros Roca SA. Publicitat dels camions Barreiros;
Camions Barreiros i un petit camió Sava exposats en l'estand de Dimasa de la Fira de Lleida:
A les comarques lleidatanes, la furgoneta Sava J4 tingué molt bona acollida amb unes vendes considerables. Els camions Sava, competència directa dels camions lleugers Avia i Ebro i dels grossos Pegaso i Barreiros, tingueren una vendes més discretes. El senyor Besora també tingué la representació de Land Rover, vehicle que es va vendre a gavadals.
6) Barreiros i Dodge:
La casa Barreiros, fabricant de furgonetes, camions, autocars i tractors, el primer representant fou Dimasa que tenia l'establiment al carrer Calvo Sotelo 11 de Lleida. I després en fóu concessionari Motor Lleida SA, del senyor Ramon Roca Sala, representació que incloïa els turismes Dodge, Simca i Chrysler. El senyor Roca tingué l'empresa Excavacions Roca d'Agramunt i fou ensems un dels fundadors de Ros Roca SA, un dels grans carrossers del país, oriünd d'Agramunt, que construïa remolcs agrícoles i, al cap d'uns anys, caixes compactadores de recollida de deixalles i cisternes amb la marca Indox. El seu fill, Ramon Roca Boncompte, fou director general de l'empresa Ros Roca SA. Publicitat dels camions Barreiros;
Camions Barreiros i un petit camió Sava exposats en l'estand de Dimasa de la Fira de Lleida:
Camions Barreiros exposats en la referida Fira de Sant Miquel:
Camió Barreiros Super Azor carregat amb unes encavallades de l'empresa familiar Prefabricats Pujol de Mollerussa:
Camions Dodge equipats amb caixes de recollida de deixalles de la casa Ros Roca exposats a la Fira de Sant Miquel que tingué lloc l'any 1981:
7) Jeep (VIASA):
Els vehicles Jeep que VIASA fabricava a Saragossa en fou representant Talleres Fransi, amb un establiment al carrer de les Corts Catalanes de Lleida. Anunci de Fransi, aparegut a l'onzena edició de l'Anuari automobilista d'Espanya, amb les representacions que ostentava a la demarcació de Lleida, Jeep, Willys i Viasa:
Un Jeep mixt, amb una grua per remolcar vehicles en pana i accidentats, d'un taller mecànic d'Organyà (Alt Urgell):
8) Mercedes Benz i DKW:
El representant dels camions Mercedes Benz, el colós germànic, i de les furgonetes DKW, que IMOSA fabricava a Gasteiz, fou, a partir de l'any 1962, el senyor Eduardo Velasco, un madrileny que aterrà a Lleida. També esdevingué el representant de les furgonetes Mercedes Benz, successora de IMOSA. L'exposició era al carrer que porta el seu nom, un edifici comprat per l'Ajuntament de Lleida a la família Velasco que acull el museu de vehicles d'època Roda Roda. La família Velasco tingué la representació de Mercedes Benz fins l'any 2005, si fa no fa.
Gràcies al excel·lents contactes que posseïa, el senyor Velasco esdevingué distribuïdor dels carburants de CAMPSA a la província de Lleida, inclosa la Val d'Aran, activitat que exercia a través de Transportes Petrolíferos Eduardo Velasco SA. En la distribució de carburant usà majorment camions Pegaso i també uns pocs Mercedes Benz i Leyland. Fa uns quinze anys la Compañia Ibérica de Transportes Especiales (CITESA) de Barcelona comprà a la família Velasco la distribució de carburant que tenia.
Tractora Mercedes Benz amb una góndola enganxada a Sort, capital del Pallars Sobirà:
9) Fiat:
Automotor SA, del senyor Francisco Perera Farré, gendre del senyor Dalmau, que també era representant de vehicles a Lleida, tingué la concessió dels camions i tractors Fiat. De camions Fiat, se'n vengueren molts pocs. Una tractora, que tots els dies laborables baixava fins a Barcelona, fou comprada per Copirineo de La Pobla de Segur, una cooperativa làctia del Pallars Jussà fundada el 1961 i desapareguda el 2014. La farineta la Meta SA de Lleida, en tingué un altre. I un transportista autònom de Balaguer, capital de la Noguera, el senyor Martínez, també en comprà un. Equipaven motors atmosfèrics d'una gran potència i d'uns consums considerables. Un tractor Fiat a Guimerà (L'Urgell):
10) Volvo:
Talleres Autopràctico SA, situat al carrer Bonaventura Muñoz de Barcelona, havia tingut, en la dècada de 1950, la representació dels camions japonesos Hino. I fou també representant de la casa Volvo a Catalunya. Per penetrar amb major facilitat arreu del territori nomenaren concessionaris a Tarragona, Lleida i Girona. En aquesta darrera demarcació, el delegat de vendes fou el Garatge Sport de Salt. I a la circumscripció de Lleida, tal condició l'ostentaren els senyors Trinidad, Antònia i Josep Esteve Roure.
La Trinidad, l'Antònia i en Josep Esteve Roure, que fou president de la Unió Esportiva Lleida del 1977 al 1979, tenien el Servei de canvi de pneumàtics de camions de la casa Michelin, un servei excel·lent al qual acudien camions de tot l'estat espanyol. També eren transportistes. Havien comprat a M.A.Y..F. Lamolla SA uns camions Aclo, un Dennis i un Foden importats del Regne Unit, i un Mercedes Benz que treballaven en el transport de mercaderies.
Cap a l'any 1975, aproximadament, els germans Esteve, que transportaven els pneumàtics que produïa la fàbrica que Michelin tenia a Lasarte cap a Catalunya, per proveir els constructors de vehicles i subministradors, esdevingueren representants del camions Volvo, amb un establiment a la carretera de Saragossa. En els primers anys, del 1975 a 1980, vengueren una quinzena d'unitats, Volvos F89 i F12. Un dels clients fou el senyor Josep Maria Serveto Camats, transportista de Camarasa (Noguera), que havia començat amb camions Pegaso, que comprà cinc camions. El senyor Serveto després va comprar Scanias.
11) Scania:
El senyor Josep Homs Surrell, que era de Girona, exactament del barri de Santa Eugènia de Ter i passava les vacances d'estiu a Platja d'Aro, treballava de venedor de camions Barreiros-Dodge a la província de Lleida, quan n'era representant el senyor Ramon Roca Sala. Amb els anys s'establí pel seu compte i venia camions d'ocasió. Va assolir la representació dels camions Scania, a la província de Lleida, l'any 1982. Cap a l'any 1995, esdevingué representant el concessionari de Scania a la província de Barcelona. El senyor Homs prosseguí llur activitat de compra i venda de camions usats.
Camió Scania amb un remolc fotografiat a Tàrrega l'octubre de l'any 2008:
Agraïm al senyor Latorre la relació de concessionaris de furgonetes i camions que hi ha hagut a Lleida en el període comprès del 1950 a 1980.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada