El senyor Pons de ben jovenet tingué clar quins eren els seus interessos professionals: la mecànica. Completat l'aprenentatge al Garatge Claret de Girona, com era costum aleshores, posà en pràctica llurs coneixements en el Garatge Andreu, que havia estat el concessionari oficial Citroen a Girona. Foren els anys de la reconstrucció, transformació i apedaçament de vehicles. Ve-t'ho aquí quin era el treball principal del sector de la mecànica en aquells anys de misèria i sofriment.
El seu interès i coneixement devers la mecànica l'inclinaren indefectiblement cap al sector de l'automoció i el transport. L'activitat del transport, que exigia molt de sacrifici, era tanmateix una bona oportunitat professional.
L'exercici del transport era feixuc pel poc carburant a l'abast, les panes constants dels motors combinat amb l'absència de recanvis i les punxades sovintejades dels pneumàtics. Els caps de setmana calia repassar i reparar els camions per tenir-los a punt la següent setmana. Però hi havia feina i pocs camions per atendre-la.
L'exercici del transport era feixuc pel poc carburant a l'abast, les panes constants dels motors combinat amb l'absència de recanvis i les punxades sovintejades dels pneumàtics. Els caps de setmana calia repassar i reparar els camions per tenir-los a punt la següent setmana. Però hi havia feina i pocs camions per atendre-la.
Els coneixements mecànics del senyor Pons li foren d'una gran utilitat en el transport del mineral procedent de les mines d'Osor, propietat de Minerales y Productos Derivados SA (Minersa), empresa bilbaïna propietat de la família Lipperheide, al port de Sant Feliu de Guíxols per llur exportació.
Un camió Maudslay de doble eix davanter direccional, importat per la família Lipperheide del Regne Unit a través de Bilbao, que transportava feldspat i zenc extret de les mines d'Osor, comprat a mitges pels senyors Pere Pons Parramon i Antoni Coll Vilaró a Minerales y Productos Derivados SA:
L'any 1970, a quaranta-un anys d'edat, el senyor Pons plegà de l'activitat del transport, la qual fou continuada per llur soci, el senyor Coll. Aleshores esdevingué representant oficial de la casa Seat a Anglès. Seat, empresa participada pel govern espanyol, produïa automòbils sota llicència Fiat a la Zona Franca de Barcelona.
Tenir la concessió dels automòbils Seat li procurava la satisfacció al senyor Pons de dedicar-se a allò que més li plaïa: l'exercici de la mecànica, la seva vocació, amb el manteniment i reparació de vehicles.
Aixecà un edifici a la carretera de Girona, a l'entrada de poble d'Anglès, amb l'exposició al davant i el taller a la part posterior. L'edifici disposa d'unes grans obertures protegides per vidres, amb un disseny atractiu que costà un capital aleshores i permet de veure, des de la carretera estant, els vehicles exposats:
Els vehicles exposats a principis dels anys 1970 corresponen als models que oferia aleshores la casa Seat: el 850, el 124 i el 1430, més luxós i ben acabat adreçat a les classes acomodades i benestants. Eren models populars, senzills i pràctics, de gran acceptació i manteniment econòmic; gairebé totes les famílies espanyoles en possessió d'un vehicle tingueren algun d'aquests models aquells anys:
L'edifici que acollia el concessionari oficial Seat, tot just construït pel senyor Pons, amb la porta lateral del garatge de reparacions i manteniment; les obres d'urbanització de l'entorn restaven pendents d'execució:
Fotografies en color del concessionari oficial Seat d'Anglès, propietat del senyor Pere Pons i Parramon:
Sala d'exposició dels vehicles nous:
El taller mecànic en la part posterior de l'edifici, de grans dimensions i diàfan. Hi ha uns dels darrers Seat 600 produïts, pendent de matriculació, i un Seat 850 Sport Coupé, amb un disseny molt atractiu i reeixit:
Autos Seat en la primera meitat dels anys 1970:
Una cantonada del taller:
Lleixes d'alumini que emmagatzemaven els recanvis:
Un Seat 133, presentat l'any 1974, retratat davant de l'estudi de fotografia de la senyora Maria Tarrés, coneguda fotògrafa d'Anglès:
Dues fotografies més del concessionari Seat en la segona meitat dels anys 1970, amb les instal·lacions ampliades i els voltants completament urbanitzats:
Un altre fotografia del concessionari Seat, a la carretera de Girona ampliat i consolidat:
Anglès Motor, taller multimarca i també representant de la casa Seat a Anglès, ubicat en el mateix edifici que construí i amplià el senyor Pere Pons. En primer terme, l'exposició dels vehicles d'ocasió:
D'esquerra a dreta: el senyor Joan Brugués Prat, el senyor Miquel Patinyo Bartomeu i el senyor Pere Pons Parramon:
Reportar la trajectòria professional del senyor Pons, que ara gaudeix d'una merescuda jubilació, ens ha permès de recuperar l'activitat del transport del mineral de les mines d'Osor al port de Sant Feliu de Guíxols, d'una gran importància fins a llur tancament, a finals dels anys 1970. Molts transportistes d'Anglès i pobles propers treballaren per les mines d'Osor que explotava Minerales y Productos Derivados SA (Minersa).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada