dissabte, 14 de juny del 2014

Autocars Farners Bus SA de Santa Coloma de Farners (La Selva): la fundació de l'empresa (II).

En Jordi Bosch i Bernatallada, fill d'en Joan Bosch i Nogué, nasqué a Brunyola l'any 1955. En possessió del permís de conduir de primera comprà dues tractores Dodge-Barreiros que arrossegaven unes cisternes pel transport de gasoli i benzina per compte d'uns distribuïdors oficials de la CAMPSA: Girogas i Trabugas SA.

La tractora Dodge-Barreiros que conduïa el senyor Bosch, amb matrícula GI-1081-I, recorregué en dos anys  sis-cents setanta mil quilòmetres. Traginà carburant amb la cisterna a Girona, Vic i Manresa. Hi treballà tres anys en aquesta feina, a les darreries dels anys 1970.

A principis dels anys 1980, en Jordi Bosch també treballà, com anys enrere havia fet son pare Joan, per Transports Joan Esqueu, de Santa Coloma de Farners. Feia la recaderia de Santa Coloma de Farners a Barcelona.

Atès que el món del transport li agradava, l'any 1983 en Jordi Bosch comprà a la família Boada, propietària del Garatge Boada de Santa Coloma de Farners, la línia regular de viatgers de Sils-Santa Coloma de Farners i Anglès.

El senyor Josep Boada Auguet havia estat el representant dels camions Bedford en els anys 1950, i de la casa Barreiros a partir dels anys 1960. El Garatge Boada, amb l'establiment al carrer de Sant Sebastià, disposava d'uns mecànics altament qualificats que coneixien l'ofici. Tal era el seu prestigi que molts transportistes de les comarques de la Selva, el Baix Empordà i el Gironès confiaven les reparacions, transformacions dels camions i la compra de vehicles nous i d'ocasió al Garatge Boada.

Un camió Bedford i un Barreiros TT90.21 de Transports J. Hereu Vidal de Sant Feliu de Guíxols venuts pel Garatge Boada:

IMG_2556

IMG_2584

L'any 1983 la Hispano Farnense tenia tres autocars. Tots eren de la casa Barreiros atès que la família Boada n'eren els representants. El més antic era un autocar procedent d'un xassís de camió Barreiros amb una carrosseria construïda per Vertmetal SA de Girona, taller carrosser d'en Josep Vert i Planas, fill de Torroella de Montgrí:

IMG_1005

La carrosseria que muntava aquest autocar era molt mal construïda, entravessada, i circulava de tort per la carretera. Un producte propi dels anys en què fou matriculat. Era destinat solament a la línia regular de Santa Coloma de Farners-Riudarenes-Mallorquines i Sils.

El segon autocar que disposava la Hispano Farnense era un Barreiros equipat amb el motor Azor de cent quinze cavalls de potència i una carrosseria procedent de Castro Caride. Llur matrícula era T-44925:

IMG_1007

En Jordi Bosch, que aleshores solament tenia el permís per conduir camions, gaudia conduint-lo. En conserva un record excel·lent atès que era un bon vehicle. Més fotografies d'aquest cotxe:

IMG_0994

IMG_1024

IMG_1061

IMG_1059

El tercer autocar era un altre Barreiros-Aclo amb motor central i carrossat per ca l'Ayats d'Arbúcies:

IMG_1006

La línia regular de viatgers que el senyor Bosch adquirí a la família Boada, de curt recorregut, cobria els pobles de Sils, Santa Coloma de Farners i Anglès. Tanmateix, el tram fins a Anglès l'havien abandonat per manca de rendiment. El 1983, el mateix any de la compra de l'empresa, li canvià el nom: de la Hispano Farnense, un nom arcaic, fou rebatejat com a Farners Bus SA. 

Durant vint anys el senyor Jordi Bosch, amb els autocars de Farners Bus SA, féu el servei de discoteques. A les cinc de la tarda dels diumenges recollia els clients de Santa Coloma de Farners que es desplaçaven a la discoteca La Gatzara d'Anglès. Tornaven a Santa Coloma de Farners a dos quarts de deu de la nit. Aquest servei el cobria amb l'autocar Barreiros 115 Azor carrossat per Castro-Caride. Un vehicle excel·lent tant de motor com de carrosseria. També féu el servei de la discoteca La Pèrgola de Riudarenes els caps de setmana.

Farners Bus SA feia la línia regular de de Santa Coloma de Farners-Riudarenes-Mallorquines i Sils i ensems serveis discrecionals. Compraren, a Autocars Canals de Girona, un autocar Pegaso amb un motor de dos-cents cavalls de potència i carrosseria Ayats. Fou el quart cotxe de la casa. Llur matrícula era GI-93286:

IMG_1073

El cinquè autocar del Farners Bus SA fou un OM amb carrosseria Ayats, adquirit a l'empresa Plenacosta, també de Santa Coloma de Farners, el motor del qual cremava les culates. Per aquest motiu no el tingueren pas gaire temps.

El sisè autocar de Farners Bus fou un Avia 6000 amb matrícula Z-7261-F, carrossat per Ugarte de Logronyo, que li acoblaren el motor, canvi de marxes i diferencial d'un Dodge-Barreiros:

IMG_1004

Més fotografies d'aquest autocar, inclòs un batzac: 

IMG_1046

IMG_0986

IMG_0980

Els primers autocars de Farners Bus SA, objecte d'aquest article, llevat del OM, retratats arrenglerats:

IMG_1008

IMG_1048


Un autocar de la casa que patí un petit accident: una sortida de la carretera:

IMG_0992


Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada