En els anys 1930 el senyor Francesc Obradors i Fitó fundà un taller dedicat a les reparacions, transformacions i construccions de carrosseries de fusta. En el curs de la Guerra Civil, Carrosseries Obradors fou militaritzada: reparava i construïa vehicles militars, principalment camions i ambulàncies. La militarització de l'empresa comportà que llurs treballadors tinguessin la condició de militars.
A principis dels anys 1940 Carrosseries Obradors s'especialitzà en la reconstrucció, modificació i fabricació de carrosseries d'autocars. Foren un dels nombrosos tallers que reconstruïren aleshores amb els pocs mitjans disponibles els escassos vehicles conservats de la Guerra Civil Espanyola.
A principis dels anys 1940 Carrosseries Obradors s'especialitzà en la reconstrucció, modificació i fabricació de carrosseries d'autocars. Foren un dels nombrosos tallers que reconstruïren aleshores amb els pocs mitjans disponibles els escassos vehicles conservats de la Guerra Civil Espanyola.
Malgrat l'aïllament de l'estat espanyol i les poques importacions que s'autoritzaven, una activitat sense risc que enriquí unes quantes persones afectes a la dictadura militar, el senyor Obradors fou molt receptiu a les innovacions que en el món de les carrosseries d'autocars es produïa a la resta de països europeus. Per aquesta raó a principis dels anys 1950 produïren la primera carrosseria metàl·lica. I l'any 1962 oferiren el primer autocar autoportant integral.
Els anys 1970, 1980 i 1990 foren d'una intensa activitat industrial causada en part per la bona acollida que el model S'Agaró, síntesi afortunada d'una evolució anterior, tingué entre els transportistes. Després es produí un fatal esllanguiment de l'activitat productiva d'Obradors.
Per atendre el trasllat de turistes el senyor Bosch augmentà la flota de Farners Bus SA amb l'adquisició de dos autocars carrossats per Obradors: un Pegaso de dos eixos i un Scania de tres eixos i dos pisos que oferia una gran capacitat:
L'autocar Pegaso carrossat per Obradors, comprat pel senyor Bosch usat, una mecànica que coneixia i li agradava, amb els primers colors que lluïa la carrosseria:
Aquest autocar pintat amb el color gris que s'imposà als vehicles de Farners Bus SA anys més tard:
Per atendre la feina del transport de turistes i els serveis addicionals d'aquesta activitat, ja exposats en les cròniques precedents, el senyor Bosch resolgué de comprar, també d'ocasió, un autocar Scania de tres eixos amb dos pisos, carrossat a Manresa per Obradors i que era de l'empresa Autocars Rovira de Sant Hipòlit de Voltregà:
Els colors originals que presentava la carrosseria d'aquest autocar quan fou comprat:
Els colors originals que presentava la carrosseria d'aquest autocar quan fou comprat:
Aquest autocar amb la pintura grisa clara que presentaven la resta dels autocars de la casa:
El Scania al costat del Pegaso Stergo comprat a Autocars Giralt d'Amer:
El Scania i el Pegaso Stergo amb un microbús Iveco per atendre els serveis de trasllat de turistes; els tres vehicles pintats de gris clar:
Obradors fou un carrosser molt fi i elegant. Les seves carrosseries presentaven unes línies modernes i encertades. També tenien cura dels detalls. Les dues crisis econòmiques d'aquestes darreres dècades (la de la primera meitat dels anys 1990 i la que esclatà l'any 2008 i encara es perllonga), que ha provocat la desaparició d'alguns importants carrossers catalans, ha reduït l'activitat productiva d'Obradors a la mínima expressió.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada