diumenge, 3 de gener del 2016

Transports Comas de Llagostera (Gironès) (I).

En Pere Comas i Fullà, nascut l'any 1882 a Llagostera, un municipi de la comarca del Gironès a cavall de Girona i Sant Feliu de Guíxols, féu transports generals amb un carro i un cavall. Carregava fil a l'empresa tèxtil Societat Anònima de Fibres Artificials (SAFA) de Blanes que portava als seus clients escampats a la comarca del Gironès. També carregava rajols i totxanes a la bòbila Santa Margarida de Quart, coneguda com can Ginesta, fundada l'any 1926 per en Pere Ginesta, descendent d'una família de rajolers, en societat amb en Josep Almeda. Les instal·lacions de la bòbila, aixecada al costat de l'estació del carrilet de Girona a Sant Feliu de Guíxols, degudament restaurades, acullen el Museu de la Terrissa de Quart. En Pere Comas morí a Llagostera, l'any 1966, a vuitanta-quatre anys d'edat. 

En Pere Comas Mascort, fill de l'anterior, va néixer a Llagostera l'any 1916. Als vint-i-un anys d'edat, en 1937, hagué d'incorporar-se a les files de l'exèrcit republicà. Acabada la guerra, treballà amb son pare en l'empresa familiar de transports. Proveït d'un tamborell, carro bolquet, carregava sorra i àrids a la riera de Ridaura i els servia a les obres públiques -com les obres de la plaça de l'Ajuntament i de l'Església de Llagostera- i les obres que executaven constructors, paletes i particulars. Foren els anys de reconstrucció i ampliació d'edificis malmesos en els tres anys de Guerra Civil. La quadra on tancaven els animals i els carros era al carrer Canalejas 2 de Llagostera. 

L'any 1964 en Pere Comas comprà el seu primer camió, un Ebro B-15, al Garatge Camps de Girona, concessionari oficial de la casa Motor Ibèrica SA. El camió fou comprat amb una caixa de fàbrica. Primera edició del manual d'instruccions dels models Ebro C-405 i B-15, imprès el novembre de 1964, que conserva la família Comas:

IMG_8721

IMG_8722

IMG_8723

IMG_8724

IMG_8725

IMG_8726

IMG_8727

IMG_8728

IMG_8729

IMG_8730

Amb aquest camió, en Pere Comas treballava a bosc traginant troncs, llenya i carbó; també transportava palla i userda i els serveis públics de transports generals que sorgien. El manteniment i reparacions anava a càrrec d'en Ramon Gurnes, un mecànic autònom que tenia un taller propi. Avui dia Ramon Gurnes SL és el concessionari oficial dels automòbils Renault a Llagostera. Dues fotografies del camió, un model poc venut: 

IMG_8715

 IMG_8705

L'Ebro B-15 participant en la cavalcada dels Reis d'Orient a Llagostera, carregat de regals:
IMG_8717  

El camió només el tingueren set anys, des de 1964 fins l'any 1971. Estava completament amortitzat mecànicament per la duresa de les feines en què treballà i el motor de poca potència que equipava. Fou lliurat al Garatge Camps de Girona per la compra d'un Ebro D350. Tres fotografies del camió Ebro D350, que muntava una caixa per transports generals construïda pel carrosser Sol-Xar, carregat de bales de palla: 

IMG_8719 

IMG_8718

IMG_8714

L'Ebro D350, el manteniment del qual anava a càrrec del taller mecànic Joan Puig i fills de Llagostera, sofrí l'any 1978 un accident. S'estimbà, carregat de senalles amb planters d'eucaliptus, en un barranc de la carretera d'Anglès a Santa Coloma de Farners. Fou comprat aleshores un Ebro E60 que equipava una caixa de polièster per transports generals que construí Bolquets Fluvià SL de Girona, caixa que donà un resultat excel·lent. Treballava principalment en el transport d'àrids, userda i palla i bestiar. El Ebro E60 de la família Comas de Llagostera:

IMG_8716


IMG_8720

L'any 1977 la família Comas estrenà un camió Ebro P200 amb una caixa de polièster i marquesina que construí can Font de Figueres. Aquest camió transportava userda i palla des del pla de Lleida fins a les comarques gironines.

L'Ebro P200, amb matrícula verda, carregat de bales de palla: 

IMG_8707

IMG_8708

IMG_8704


Els dos camions que tenia Transports Comas de Llagostera l'any 1977, l'Ebro E60 i l'Ebro P200:

IMG_8709

El manteniment dels dos camions fou confiat al senyor Joan Triola Oliveras, mecànic i que avui dia participa en el  Garatge Selva Diesel SL, de Riudellots de la Selva, concessionari oficial Daf.

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada