diumenge, 12 de febrer de 2012

Un autobús de proves o una nova comanda de TMB.

Anys enrere la flota dels autobusos de TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA era força uniforme. Bàsicament era constituïda per autobusos Pegaso amb carrosseria Monotral que fabricava l'empresa JORSA, de Mataró, una filial del grup ENASA-Pegaso.

A la dècada dels anys 1960 els autobusos del TMB eren d'un verd glauc, lleig i anodí, molt propi d’aquells anys, popularment batejat com "verd Porcioles" per referència a l'alcalde de Barcelona d'aleshores, en José Maria de Porcioles i Colomer. Més endavant, a començaments dels anys 1970, els pintaren d'un color vermell que, amb lleugeres modificacions, s'ha mantingut fins ara.

En el període comprés dels anys 1960 fins a la meitat dels anys 1980 els vehicles adquirits per TMB seguia sempre el mateix criteri: vehicles Pegaso amb carrosseries Monotral. Eren uns anys on es seleccionaven xassís fabricats per empreses nacionals com a foment de la indústria espanyola.

Presentació de l’autobús Pegaso amb carrossaria Monotral a la Fira de Mostres de Barcelona celebrada el 1964. Aquest vehicle va ser adquirit per TMB, talment es palesa amb l’escut que hi duu incrustat a la part posterior. El seu disseny era molt reeixit:

Imagen 1211

Imagen 1210

Imagen 1212

Publicitat apareguda a la premsa local sobre la renovació de la flota d'autobusos de TMB, a la segona meitat dels anys 1960, amb aquest model de Pegaso Monotral:

Pegaso_Monotral_TMB

Per als microbusos, TMB va descantar-se per Sava, un altre constructor espanyol amb seu a Valladolid (Castella):

Sava_B_600000

A la segona meitat dels anys 1960, la carrosseria Monotral que muntaven els autobusos Pegaso va ser renovada. TMB va tenir-ne un grapat d’aquests autobusos Pegaso 6035, que van estar en servei fins als anys 1980. Un vehicle que va donar un resultat excel·lent. Presentació d’aquest Pegaso 6035 Monotral, versió normal, presentada a la Fira de Mostres de Barcelona:

Imagen 1044

El Pegaso 6035A, articulat, també amb carrosseria Monotral, a l’estand de Pegaso de la Fira de Mostres de Barcelona celebrada l’any 1967. És el primer vehicle per la dreta:

Imagen 1068

Imagen 1054

Un Pegaso Monotral 6035A comprat de nou per TMB, reformat pel carrosser Noge d'Arbúcies, i actualment usat per als transport dels estudiants universataris dins del campus de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pertany a l’ASSOCIACIÓ D’AMICS DEL FERROCARRIL de Barcelona:

Autobus Pegaso Monotral 6035A a Sant Sadurní de Noia (Penedès)

Autobus Pegaso Monotral 6035A a Sant Sadurní de Noia (Penedès)

Als anys vuitanta, TMB va adquirir molts de Pegasos Monotral 6038. Dotat d’un canvi automàtic Wilson, era tanmateix un vehicle molt alt, amb els problemes que causava per a persones amb mobilitat reduïda. Són recordats per aquell gros tub d’escapament posterior que emetia molta pol·lució. La seva marxa patia de sotragades i batzegades amb les molèsties que causava als usuaris.

Autobús Pegaso 6038, propietat de l'ASSOCIACIÓ per la RECUPERACIÓ i CONSERVACIÓ d'AUTOBUSOS (ARCA), en procés de restauració pels integrants d'aquesta associació a un taller de Sabadell:

Autobús Pegaso 6038 preservat per ARCA

A mitjans dels anys 1980, Un autobus Pegaso 6038 de TMB va patir un greu accident a la plaça Catalunya quan va atropellar diversos ciutadans aturats esperant de creuar el pas de vianants. El conductor va al·legar que els frens no van funcionar pas.

A finals del anys 1980 i començaments dels anys 1990, TMB va renovar part de flota amb aquests autobusos Pegaso, amb una carrosseria de procedència alemanya:

Autobus Pegaso de l'empresa CASAS de Mataró (Barcelona)

Tanmateix, l’elecció d’empreses espanyoles per la renovació de la flota de TMB era una pràctica que contravenia els tractats d’adhesió de l'Estat Espanyol a la Comunitat Econòmica Europea, efectiva a partir del 1 de gener de 1986. Aquesta adhesió comportava com un de llurs principis bàsics la lliure circulació de mercaderies i de competència que establia.

Amb l'entrada en vigor del tractat d'adhesió de l'Estat Espanyol a la CEE, la selecció preferent dels vehicles Pegaso per TMB va haver de ser bandejada. S'iniciava l’adquisició de vehicles d’altres fabricants europeus, principalment Mercedes Benz:

IMG_5222

D’ençà dels anys 1990, TMB va comprar vehicles i carrosseries de tota mena per la renovació de la seva flota, talment es visualitza en aquestes fotografies preses a Barcelona:

Autobus de TMB a l'avinguda Príncep d'Asturies de Barcelona

La política de TMB de compra de vehicles procedent de fabricants diversos va accentuar-se a partir de l’any 2000, prioritzant els constructors alemanys Man i Mercedes Benz:

IMG_6977

Imagen 903

IMG_0758

Autobus de TMB al carrer Santaló de Barcelona

Microbus Mercedes Benz de TMB a la Via Augusta de Barcelona

Alguns autobusos de TMB també munten carrosseries fabricades pel carrosser català Noge:


IMG_5251

El carrosser saragossà HISPANO CARROCERA SA, integrat dins del grup indi TATA, també carrossa alguns dels darrers autobusos de TMB:

IMG_5336

Dies enrere, al carrer Còrsega de Barcelona, es va fotografiar un nou autobús de TMB. Desconeixem si és una unitat que s’està provant o forma part d’una comanda per renovar part de la flota de l’empresa:

IMG_1104

La línia d’aquest autobús, més arrodonida que les carrosseries actualment en servei, és força original, visualment agradable i xiroia.

Malgrat la crisi econòmica que pateix TMB, amb greus conflictes laborals, sembla que hi ha una ferma voluntat de continuar la renovació dels vehicles per donar un servei de qualitat als usuaris i contribuir a la preservació del medi ambient amb vehicles nets.


Cap comentari:

Publica un comentari