dissabte, 31 de gener del 2015

En Josep Sánchez: el rei del Seat 1500 (III).

En la col·lecció d'en Josep Sánchez també hi ha els Seats 1500 dotats de xassís llarg i amb carrosseria sedan. La carrosseria més comuna eren dues portes limítrofs amb una finestra contigua lateral posterior. 

Aquests autos tingueren diversos usos. El servei de taxi principalment en zones rurals requeria normalment d'una baca per encabir-hi els embalums que traginaven els usuaris; també prestaren servei de mercats i transport escolar en pobles aïllats d'alta muntanya. La prestació d'aquests serveis precisava que aquests automòbils estiguessin motoritzats amb motors dièsels de les cases Perkins, Barreiros i Matacás. Més endavant alguns Seats 1500 també foren motoritzats amb motors Mercedes Benz.

El Seat 1500 era un vehicle fort i de fàcil manteniment malgrat les línies elegants, distingides i sumptuoses de presentava la seva carrosseria. La seva solidesa unida a la capacitat de càrrega que oferien determinà que nombroses unitats matriculades a les principals ciutats industrials espanyoles, on hi residia la gent amb capacitat econòmica i poder adquisitiu suficient per comprar-los, acabessin els seus dies en zones rurals destinats a labors agrícoles. També fou un costum de canviar la barra del canvi de marxes, que de fàbrica era acoblada a la barra de la direcció, muntant-la directament sobre la transmissió als efectes d'estalviar-ne un desgast prematur.

Aquest model també fou usat per distints organismes de l'estat espanyol, entre els quals, el Cos General de Policia, els temuts grisos. La Brigada d'Investigació Social, departament adscrit a la policia espanyola i creat amb la finalitat de combatre i castigar les persones i moviments de caire polític que s'oposaven a la dictadura, coneguda arreu com la Brigada Politico-Social, també en féu ús. Alguns dels policies més famosos d'aquest òrgan repressiu foren en Roberto Conesa, en Melitón Manzanas, assassinat per ETA, i els germans Antonio i Vicente Juan Creix, tots ells d'infaust i sinistre record per l'eficàcia amb què practicaven les tortures als detinguts. Els germans Juan Creix han passat a la història per haver torturat uns quants activistes catalans arran dels Fets del Palau de la Música Catalana ocorreguts el 19 de maig de 1960. Entre els que patiren les seves tortures hi havia en Jordi Pujol, que vint anys més tard seria nomenat pel Parlament com a President de la Generalitat de Catalunya.

Dos dels Seats 1500 sedan llargs que formen part de la col·lecció d'en Josep a la nau més atapeïda de vehicles:

IMG_3699

Visió posterior d'aquests dos vehicles:

IMG_3700


IMG_3692

Una altre de les naus que aixopluga part d'aquesta col·lecció de Seats 1500:

IMG_3758

Tres Seats 1500 de xassís llarg arrenglerats en aquesta segona nau; el vehicle del mig fou matriculat a Bilbao:

IMG_3716

IMG_3717

IMG_3724

Un altre Seat 1500 sedan llarg amb una carrosseria pintada de color fosc, que era un dels tons de moda en els anys 1960:

IMG_3775

Curiosa configuració d'un Seat 1500 Sedan de doble far, de xassís llarg, amb una carrosseria proveïda de tres portes:

IMG_3748

Dos Seats 1500 llargs dotats d'una porta posterior de grans dimensions:

IMG_3728

IMG_3732

IMG_3719

Carrosseria singular d'un Seat 1500 sedan llarg amb les portes separada per una finestra:

IMG_3723

Un altre model de doble far davanter adscrit en qualsevol dels òrgans i organisme de l'estat espanyol que fou alienat en pública subhasta i matriculat altre cop en la segona meitat dels anys 1970:

IMG_3721

Es pot apreciar, a la llum d'aquestes fotografies, que proliferaren tota mena de carrosseries per aquest model de Seat 1500. Gràcies als esforços esmerçats per en Josep Sánchez s'han pogut salvar diverses unitats el destí inexorable de les quals era el desballestament complert i la seva pèrdua definitiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada