L’any 1979 el país patia una gran agitació social i política. S’havia
aprovat, en el referèndum que tingué lloc el 6 de desembre de 1978, la
Constitució Espanyola per assentar un sistema democràtic després de la
dictadura militar del general Franco i encarrilar les reformes
requerides. Tanmateix la crisi econòmica persistia, provocant el
tancament d’empreses i un atur considerable. Molts treballadors, a causa
del tancament d’indústries, no tenien feina. També la inflació era
alta. Un avenir poc galdós.
Tals circumstàncies adverses no frenaren pas el creixement de l’empresa de transports del senyor Oliva. Tenia una bona clientela, guanyada amb un servei de qualitat que complia els lliuraments convinguts i uns treballadors professionals i seriosos. Els seus clients eren forners que consumien farina a cabassos, comprada a l’engròs. La farina transportada procedia de farineres de Catalunya i d’Aragó.
Transports Oliva havia carregat farina a la Farinera de Gualda, ubicada als afores de Lleida, en la carretera nacional 230 que condueix a la Val d’Aran, abans d’arribar a la localitat de Torrefarrera, tancada fa una colla d’anys. Aquesta farinera pertanyia al senyor Ramoneda; després fou gestionada pel seu gendre, el senyor Esterri. A prop hi havia la Farinera La Perfecta, convertida l'any 1984 en Farinera Ramon Comellas SA, societat que presentà concurs de creditors el 2011 i fou liquidada el 2018 en no poder superar la situació concursal.
També carregaven els camions del senyor Oliva en la farinera de Binèfar, capital de la comarca de La Llitera, i a la de Selgua, poble del municipi de Montsó, capital de la comarca del Cinca Mitjà. Aquestes dues farineres, Aragonesa de Harinas SA i Harinera de Selgua SA, amb una gran capacitat productiva, pertanyen a la família Regany de Balaguer, que també havia posseït Harinas del Segrià SA de la localitat d’Alguaire, societat dissolta i extingida avui dia. Es un grup discret que ha crescut amb el pas dels anys a desgrat de la presència omnipotent del grup Vall Companys.
La família Regany també han tingut una participació en la l’empresa Pinsos ARB SA de Lleida. Llurs instal·lacions són ocupades per Motor Tàrrega Trucks, concessionari oficial dels camions Renault a Lleida. El grup Regany havien treballat amb camions Pegaso, Daf i Volvo. Avui dia treballen amb Scanias.
A Lleida hi ha un altre grup fariner de primer ordre. El grup Vall Companys, que té les farineres La Meta, a Lleida, i Farinera Vilafranquina, oriünda a Vilafranca del Penedès i que té una planta moderna a Santa Margarida i els Monjos. Aquest grup, que també treballa en el sector porcí i avícola, posseeix més farineres a l’estat espanyol.
A mitjan any 1979 el senyor Joan Oliva va estrenar un Pegaso 1135, dotat d’un motor de dos-cents cavalls de potència i una cabina curta basculant, amb una caixa construïda per Auto Remolques, carrosser de la localitat de Ponts, que reemplaçà el Pegaso 1060 de matrícula B- 604014. Llur matrícula era B-6387-DY.
El juliol de 1980 Transports TRO comprà, al representant oficial d’Igualada. Motor Enrich, un Pegaso 1183 que li correspongué la matrícula B-9732-EH. El camió, que sense carrossar costà 3.644.000 pessetes, un preu molt superior al del Pegaso 1065, se li acoblà una cisterna de la casa Briab que disposava d’un compressor anglès Drum per descarregar. El Pegaso 1183 de TRO aparcat al carrer Pere Valls d'Igualada:
Tals circumstàncies adverses no frenaren pas el creixement de l’empresa de transports del senyor Oliva. Tenia una bona clientela, guanyada amb un servei de qualitat que complia els lliuraments convinguts i uns treballadors professionals i seriosos. Els seus clients eren forners que consumien farina a cabassos, comprada a l’engròs. La farina transportada procedia de farineres de Catalunya i d’Aragó.
Transports Oliva havia carregat farina a la Farinera de Gualda, ubicada als afores de Lleida, en la carretera nacional 230 que condueix a la Val d’Aran, abans d’arribar a la localitat de Torrefarrera, tancada fa una colla d’anys. Aquesta farinera pertanyia al senyor Ramoneda; després fou gestionada pel seu gendre, el senyor Esterri. A prop hi havia la Farinera La Perfecta, convertida l'any 1984 en Farinera Ramon Comellas SA, societat que presentà concurs de creditors el 2011 i fou liquidada el 2018 en no poder superar la situació concursal.
També carregaven els camions del senyor Oliva en la farinera de Binèfar, capital de la comarca de La Llitera, i a la de Selgua, poble del municipi de Montsó, capital de la comarca del Cinca Mitjà. Aquestes dues farineres, Aragonesa de Harinas SA i Harinera de Selgua SA, amb una gran capacitat productiva, pertanyen a la família Regany de Balaguer, que també havia posseït Harinas del Segrià SA de la localitat d’Alguaire, societat dissolta i extingida avui dia. Es un grup discret que ha crescut amb el pas dels anys a desgrat de la presència omnipotent del grup Vall Companys.
La família Regany també han tingut una participació en la l’empresa Pinsos ARB SA de Lleida. Llurs instal·lacions són ocupades per Motor Tàrrega Trucks, concessionari oficial dels camions Renault a Lleida. El grup Regany havien treballat amb camions Pegaso, Daf i Volvo. Avui dia treballen amb Scanias.
A Lleida hi ha un altre grup fariner de primer ordre. El grup Vall Companys, que té les farineres La Meta, a Lleida, i Farinera Vilafranquina, oriünda a Vilafranca del Penedès i que té una planta moderna a Santa Margarida i els Monjos. Aquest grup, que també treballa en el sector porcí i avícola, posseeix més farineres a l’estat espanyol.
A mitjan any 1979 el senyor Joan Oliva va estrenar un Pegaso 1135, dotat d’un motor de dos-cents cavalls de potència i una cabina curta basculant, amb una caixa construïda per Auto Remolques, carrosser de la localitat de Ponts, que reemplaçà el Pegaso 1060 de matrícula B- 604014. Llur matrícula era B-6387-DY.
El juliol de 1980 Transports TRO comprà, al representant oficial d’Igualada. Motor Enrich, un Pegaso 1183 que li correspongué la matrícula B-9732-EH. El camió, que sense carrossar costà 3.644.000 pessetes, un preu molt superior al del Pegaso 1065, se li acoblà una cisterna de la casa Briab que disposava d’un compressor anglès Drum per descarregar. El Pegaso 1183 de TRO aparcat al carrer Pere Valls d'Igualada:
Aparcat al carrer Major de Vilanova del Camí:
En Toni Tomàs, bon amic, ben jove, amb el Pegaso 1183 que conduïa, a Collsuspina:
Aquest vehicle, al cap d'uns anys, a Jorba:
Aturat a La Panadella; al fons, un altre Pegaso 1183 -una de les primeres unitats d'aquest model car la cabina té les finestres laterals de vidre, herència del model anterior, el 1083- carregat de caixes d'aigua de Boí, mineral, que comercialitzava Aguas Minerales de Caldas de Boí SA:
L'Antoni Tomàs, agafat al pany de la porta del 1183, a Vilanova del Camí:
En un viatge de recollir farina, estacionat en un encreuament de carreteres a Berbegal:
En Toni Tomàs al volant del camió, a prop de Girona. El tablier era idèntic al que tenia la gamma posterior, anomenada correntment com Bocanegra, per la combinació de colors blanc i negre de la cabina:
L'habilitat d'en Toni maniobrant el camió es posa de manifest en introduir-lo, de recules, al capdavall d'aquest carrer estret de Mataró per proveir de farina un client:
Reparant una pana en una carretera a la carretera Nacional II, passat Medinyà:
En Toni Tomàs i l'Antoni Vendrell, grans amics, en una farinera:
L’any 1981 el senyor Oliva va canviar el Pegaso 1061 amb matrícula B-711386 per un Pegaso 1135 amb matrícula B-9285-EJ que comprà d’ocasió. I el juny de 1984, moment que ENASA produïa els models de la gamma bocanegra (1217, 1223, 1231), hi hagué l’oportunitat de comprar, a Olot, un Pegaso 1083, amb cabina fixe, vehicle que no s’havia matriculat, a molt bon preu. Aquest camió, que muntava un motor de dos-cents seixanta cavalls de potència, li correspongué la matrícula B-8598-GG. Muntava una caixa construïda pel carrosser Consa de Lleida que era carregada de sacs de farina, cereals a les farineres, segó (les pells del blat) als pinsaires o productors de pinsos, pells i extracte per adobar les pells.
Pegaso tractora 1231 coneguda popularment com a Bocanegra:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada